היום השני למבצע "בית וגן": "נותרו עוד כ-10 יעדי טרור בג'נין"

היום השני למבצע בג'נין: עד כה נהרגו עשרה מחבלים ויותר מ-100 נפצעו, בהם 20 במצב קשה. כ-3,000 מתושבי מחנה הפליטים התפנו. צה"ל: "אין נקודה שלא היינו בה. החמושים ברחו כדי לא להתעמת". רה"מ נתניהו יקיים בהמשך הבוקר הערכת מצב

זמן צפייה: 02:39

מבצע "בית וגן" בג'נין נמשך: הבוקר (שלישי), היום השני לפעולה, התקבלו דיווחים על תקיפה נוספת מהאוויר, כנראה של כלי טיס בלתי מאויש. בצה"ל טרם אישרו את הפרטים. משרד הבריאות הפלסטיני מסר הבוקר כי עלה ל-10 מספר ההרוגים בג'נין ועוד כ-100 נפצעו, מתוכם 20 במצב קשה. ב-11:45 צפוי ראש הממשלה בנימין נתניהו לקיים הערכת מצב עם השר גלנט וראשי מערכת הביטחון.

דובר צה"ל, תת-אלוף דני הגרי, אמר: "קבענו צורת קרב של פשיטות למרכז המחנה, ואז מארבים. אין נקודה במחנה שלא היינו בה. לא היו היתקלויות משמעותיות. החמושים ברחו כדי לא להתעמת. כוח ימ"מ פשט למרכז המחנה ומצא פיר עם מטעני חבלה שפוצץ. היחידות ביצעו מארבים הלילה ולא נתקלו במחבלים. נשארו לנו עוד כ-10 יעדי טרור במרכז ג'נין". לדבריו, עד כה בוצעו 20 תקיפות מהאוויר, כמעט כולן על-ידי מל"טים. "120 מבוקשים נעצרו עד כה מתוך 160".

[brightcove_iframe video_id='news-part-2304070858' autoplay='0' credit='' desc='תיעוד השמדת חמ"ל בג′נין' poster='' kid='1_cv1bhd0s' duration='11']

[brightcove_iframe video_id='news-part-2304070830' autoplay='0' credit='' desc='זיקוקים והתפרעויות במזרח ירושלים בעקבות המבצע בג′נין' poster='' kid='1_8opcdnwm' duration='11']

עוד נמסר כי לוחמי הימ"מ איתרו והשמידו פיר תת-קרקעי ששימש לאחסון מטענים על בסיס מידע מודיעיני של שב"כ, בלב מחנה הפליטים ג'נין. כמו כן, לוחמי מגלן איתרו והשמידו שני חמ"לי ניהול לחימה של ארגוני הטרור במרחב. לוחמי סיירת נח"ל איתרו והשמידו מטול נפץ ומטען במרחב העיר. בנוסף, לוחמי יחידת ניצן (636) איתרו והחרימו אמצעי לחימה וציוד צבאי.

מבצע צה''ל בג'נין
מבצע צה''ל בג'נין | צילום: רויטרס
חמושים בג'נין
חמושים בג'נין | צילום: נאסר אישתייה, פלאש 90

בהודעת דובר צה"ל נמסרו גם פרטים על פתיחת המבצע, שתוכנן להיקרא תחילה בשם "מגן ורומח". על פי ההודעה, תנאי מזג האוויר השפיעו על מועד היציאה למבצע, מתוך שיקולים הקשורים לכוח האווירי, שלקח חלק משמעותי במבצע והיווה "גורם הפתעה" לארגוני הטרור. בשעה אחת לפנות בוקר החל המבצע בתקיפה על המפקדה המאוחדת של ארגוני הטרור, במהלכה שלושה מחבלים נהרגו. בנוסף, מל"טים של חיל האוויר תקפו מכולה עם מטענים שיועדו לפיגועים עתידיים. על פי ההודעה, במהלך הלילה נכנס הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי לג'נין.

הרמטכ''ל רב-אלוף הרצי הלוי בג'נין
הרמטכ''ל רב-אלוף הרצי הלוי בג'נין | צילום: דובר צה''ל

בתוך כך, כ-3,000 מתושבי מחנה הפליטים ג'נין התפנו מבתיהם במטרה למצוא מקום בטוח. רבים מהם, כך על-פי דיווחים פלסטיניים, מצאו מקום מסתור בבתי החולים בג'נין. כמו כן, ארבעה פלסטינים נכנסו למתחם קבר יוסף, ניפצו את "נר התמיד" וגרמו נזק לחשמל. לא נגרם נזק לקבר עצמו.

תקיפה בג'נין
תקיפה בג'נין | צילום: רויטרס
תושבים במחנה הפליטים ג'נין מתפנים
תושבים במחנה הפליטים ג'נין מתפנים | צילום: רויטרס
מבצע ''בית וגן'' בג'נין | צילום: ויסאם השלמון, פלאש 90
Whatsapp Image 2023 07 03 At 1
הפעילות בג'נין | צילום: דוברות המשטרה
תושבי ג'נין נמלטים מבתיהם מבצע צבאי
תושבי ג'נין נמלטים מבתיהם | צילום: רויטרס
תושבי ג'נין נמלטים מבתיהם מבצע צבאי
תושבי ג'נין נמלטים מבתיהם | צילום: רויטרס
תושבי ג'נין נמלטים מבתיהם מבצע צבאי
תושבי ג'נין נמלטים מבתיהם | צילום: רויטרס

אמש השמיד צה"ל מעבדת נשק בממדי ענק. לוחמי מגלן ויהלום בסיוע כוח של שב"כ איתרו והשמידו את המחסן שהכיל מאות מטענים, מחסניות ואמצעי לחימה שונים. עד עתה נהרגו במבצע תשעה מחבלים, מרביתם תושבי ג'נין. יותר מ-100 נפצעו. עוד כ-100 מחבלים נעצרו בידי כוחות צה"ל המשולבים הפועלים במחנה הפליטים. עוד במהלך הלילה: ברחבי הגדה התקיימו תהלוכות הזדהות עם תושבי ג'נין. בין היתר הן נערכו ברמאללה, בחברון וביריחו ובמסגרתן נשמעו קריאות לסיום המבצע ולשחרור מחנה הפליטים.

בתוך כך, משרד החוץ של איחוד האמירויות פרסם הודעת גינוי חריפה למבצע בג'נין שבה נכתב כי הם "מגנים בתוקף את המתקפות של כוח הכיבוש הישראלי על העיר הפלסטינית ומחנה הפליטים ג'נין מהאוויר באמצעות ירי שגרם להרוגים ולפצועים".