דיווחים בסוריה - צה"ל תקף בדמשק: "נגרם נזק לרכוש בלבד"

קצת יותר מחודש עבר מאז חיל האוויר תקף בסוריה, ואתמול, לפי דיווחים מקומיים - ישראל חידשה את תקיפותיה בנמל התעופה בבירה וגם בגבול סוריה-לבנון. בסוריה טוענים כי סוללות ההגנה האווירית יירטו את רוב הטילים שכוונו לעבר "מטרות איראניות"

זמן צפייה: 02:59

קצת יותר מחודש עבר מאז חיל האוויר הישראלי תקף בסוריה, כאשר התקיפה האחרונה המיוחסת לצה"ל, לפי פרסומים זרים, אירעה אי אז ב-16 בספטמבר במהלכה נהרגו 5 חיילים סורים. כאמור אתמול, לפי דיווחים בסוריה - חיל האוויר חידש את תקיפותיו. סוכנות הידיעות המקומית דיווחה אמש כי בשעות הלילה נשמעו פיצוצים נשמעו בשמי הבירה דמשק, כמו גם בנמל התעופה הבינלאומי שבעיר ובגבול סוריה-לבנון.

מיד לאחר התקיפה, מקור צבאי סורי בכיר אמר לסוכנות הידיעות המקומית לקראת השעה 23:03, "האויב הישראלי ביצע תקיפה באמצעות טילים ששוגרו מצפון מזרח אגם טבריה (הכנרת), וכוונו לכמה אזורים בבירה דמשק". לטענתו, כוחות ההגנה האווירים הסוריים הצליחו ליירט את מרבית הטילים ששוגרו לעבר המדינה, וכי "נגרם נזק לרכוש בלבד".

תקיפת חיל האוויר בדמשק
תקיפת חיל האוויר בדמשק (ארכיון) | צילום: חדשות 13

המרכז הסורי לזכויות אדם, האופוזיציונרי לנשיא בשאר אל-אסד, דיווח הלילה כי התקיפה הישראלית כוונה לאזור נמל התעופה בדמשק, ולפרבריה הדרום-מזרחיים של הבירה, שם לטענת המרכז, איראן "נעה בחופשיות" ומאחסנת בו נשק וכטב"מים. בניגוד לפרסומים הרשמיים הסוריים, המרכז לזכויות אדם טוען כי במתקפה - "המטרות הושמדו".

כאמור, בחודש שעבר, במסגרת תקיפה שיוחסה לחיל האוויר הישראלי, נתקפו מטרות בנמל התעופה הבינלאומי בדמשק ובחלק מהמוצבים הצבאיים דרומית לבירה. בסוריה טענו אז כי סוללות ההגנה האווירית "בלמו" את מטחי טילים ויירטו את רובם, וכתוצאה מהתקיפה נהרגו חמישה חיילים סוריים ונגרם נזק לרכוש.

חיילים של צבא רוסיה
חיילים רוסים | צילום: רויטרס

על רקע הדיווחים הללו מצטרפת הידיעה שפורסמה השבוע בעיתון האמריקני ה"ניו-יורק טיימס", בה צוטטו בכירים מערביים וישראליים, לפיהם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, בעל בריתו של הנשיא הסורי בשאר אל-אסד, צמצם את כוחותיו בסוריה בגלל כשלים לוגיסטים ותפקודיים של הצבא הרוסי באוקראינה.

לפי אותו דיווח, רוסיה השיבה לשטחה אלפי חיילים כמו גם ציוד צבאי מסוריה, באופן שחושף, לטענת אותם בכירים, כיצד "הפלישה המדשדשת" לאוקראינה הסיטה את השפעתו של הנשיא ולדימיר פוטין במזרח התיכון.

רוסיה מהווה כוח צבאי משמעותי בסוריה עוד משנת 2015, ועוזרת לשמר את משטרו של הנשיא בשאר אל-אסד. אולם השינויים האחרונים במאזן הכוחות, וחוסר ההצלחה נטקטי של רוסיה בשדה הקרב מול אוקראינה, משפיעים גם על אחד הסכסוכים המורכבים והקשים בעולם בעשור האחרון, ולטענת ה"ניו-יורק טיימס" יכול להשפיע גם על גישתה של ישראל הן כלפי המצב בסוריה, והן כלפי בקשות ההגנה של אוקראינה.