"100 הרוגים" בתקיפת בי"ס ברצועה; האיחוד האירופי: "מזועזעים"

חיל האוויר תקף מחבלים שהסתתרו בבית הספר "אל-תעבין", שמשמש כמחסה לתושבי הרצועה. בעזה טענו כי כ-100 נהרגו, ובצה"ל אמרו כי המספרים נופחו: "כ-20 מחבלים פעלו במבנה, מספר ההרוגים שפורסם - מוגזם". גינויים בשורת מדינות

זמן צפייה: 04:17

מטוס חיל האוויר תקף במהלך הלילה (שבת) במתחם בית הספר 'אל-תעבין' בסמוך למסגד במרחב דרג' תופאח, שמשמש כמחסה לתושבי העיר עזה. לפי צה"ל, במתחם פעלו מחבלי חמאס שתכננו וקידמו פעולות טרור. ברצועה טענו כי בתקיפה נהרגו יותר מ-100 בני אדם. בצה"ל אמרו כי המספרים נופחו וכי ננקטו צעדים לצמצום הפגיעה באזרחים.

שר החוץ האירופי ג'וזפ בורל תקף בחריפות את צה"ל ואמר כי הוא "מזועזע" מהמראות, וכי "אין הצדקה למעשי הטבח האלה". מהבית הלבן נמסר כי בארה"ב "מודאגים מאוד מהדיווחים על נפגעים אזרחים בעזה בעקבות תקיפת צה"ל. אנחנו עומדים בקשר עם עמיתינו בישראל, שאמרו שהתקיפה כוונה לבכירי חמאס, ואנו מבקשים פרטים נוספים".

עוד נמסר: "אנחנו יודעים שחמאס השתמש בבתי ספר כמקומות מסתור שבהם פעל, אך הדגשנו שוב ושוב כי על ישראל לנקוט אמצעים כדי למזער את הפגיעה באזרחים. יותר מדי אזרחים ממשיכים להיהרג ולהיפצע - מה שמדגיש את הדחיפות להגיע להסכם הפסקת אש ועסקת חטופים".

[brightcove_iframe video_id='news-part-2408102312' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='תיעוד: אמצעי לחימה אותרו במנהרה בח′אן יונס' poster='' kid='1_lelzjb1o' duration='34']

בעקבות הפעולה והטענה של חמאס למספר הרוגים גבוה, משרד החוץ של מצרים פרסם הודעת גינוי לאירוע, בה נטען כי "ההרג המכוון של פלסטינים בבית הספר בעזה מראה כי ישראל לא מעוניינת לסיים את המלחמה ברצועה". עוד אמרו בצבא כי יעד התקיפה היה "15-25 מחבלים, בהם בכירים שפעלו במתחם בו קידמו הוצאה לפועל של פיגועי טרור".

"המתחם ממקומם בתוך מרחב אזרחי שבו יש בית ספר ומסגד", נמסר מצה"ל, "החלק היחידי במסגד שהותקף הוא קומת הגברים, אזור שבו לא היו נשים וילדים. הוא הותקף לאחר וידוא עלידי פעולות מודיעיניות מקדימות. המתחם הותקף על-ידי שלושה חימושים קטנים ומדויקים, שלא יכולים להסב את כמות הנזק שהפלסטינים מדווחים עליו".

"טרם התקיפה, ננקטו צעדים רבים בכדי לצמצם את הסיכוי לפגיעה באזרחים, לרבות שימוש בחימוש מדויק, אמצעי חוזי ומידע מודיעיני. אנחנו ממשיכים לבדוק על-ידי כלל האמצעים העומדים לרשותנו את טענות הפלסטינים בנוגע לנפגעים, וממשיכים לבצע הערכות מודיעיניות בנוגע למחבלים שהותקפו. חמאס נתפס מספר פעמים משקר בכל הנוגע לתקיפות צה"ל ולתקיפות שלו עצמו. כל תקיפה שצה"ל מבצע נגד מחבלים מנופחת על-ידי חמאס ללא קשר למציאות. חמאס ממשיך לשקר לעולם".

בהצהרה לתקשורת הזרה אמר דובר צה"ל כי "מאז תחילת המלחמה, חמאס והג'יהאד האיסלאמי מנצלים, באופן שיטתי, את האוכלוסייה והתשתיות האזרחיות בעזה לפעילות טרור נגד מדינת ישראל. על-פי אינדיקציות מודיעיניות שונות, ישנה סבירות גבוהה שמפקד חטיבת מחנות המרכז של הג'יהאד, אשרף ג'ודה, היה במפקדה הצבאית בבית הספר 'אל-תבאעין' שהותקפה. טרם ברור האם נפגע בתקיפה.

"יש לנו אינדיקציות מודיעיניות לכך שהמחבל אשרף ג'ודה, מפקד חטיבת מחנות המרכז של הג'יהאד האיסלאמי, היה במתחם. לאחר שקיבלנו מידע מודיעיני ברור על האיום הנשקף מהמחבלים, ובהתאם לדין הבינלאומי, נקטנו בצעדים רבים כדי לצמצם את הסיכון לאזרחים, כולל שימוש במעקב אווירי לפני התקיפה ובחירת חימושים מאוד מדויקים, למניעת פגיעה באזרחים. מוקדם יותר הבוקר, צה"ל ביצע תקיפה מדויקת נגד המחבלים בבניין אחד ספציפי במתחם. באזור בו לפי המודיעין שלנו לא נכחו נשים וילדים. בסרטון שפורסם על ידינו היום ניתן לראות שהמתחם עדיין שלם, ושאין מכתשים משמעותיים או נזק למבנה הראשי במתחם. דפוס זה, של ניצול שיטתי של בתי ספר לפעילות צבאית על ידי חמאס והג'יהאד האיסלאמי, מסכן הן אזרחים עזתים והן אזרחים ישראלים, ויש לגנותו על ידי הקהילה הבינלאומית.

"בעקבות התקיפה, משרד ההסברה הממשלתי בעזה, המנוהל על ידי חמאס, פרסם ספירת נפגעים לא מאומתת - ששותפה מאז ברחבי העולם. נתונים אלו אינם מבחינים בין מחבלים לאזרחים, ואינם תואמים את המידע שבידי צה"ל. יחיא סנוואר, אדריכל הטבח ב-7 באוקטובר, היום בו חמאס טבח באופן אכזרי בישראלים חפים מפשע והוביל למלחמה זו, והאיש שמונה בשבוע שעבר ל"מנהיג הפוליטי" של חמאס, הצהיר בעצמו כי: ׳כמות הרוגים עזתיים גבוהה יותר, משרתת את מטרות המלחמה של חמאס'".

ישראל רואה בפגיעה באזרחים טרגדיה, וחמאס רואה בפגיעה באזרחים אסטרטגיה. צה"ל ימשיך לפעול בהתאם לדין הבינלאומי, במטרה לפרק את היכולות הצבאיות של חמאס ועל מנת להחזיר הביתה את כל 115 החטופים שלנו - גברים, נשים, ילדים וזקנים, אשר מוחזקים בעזה כבר למעלה מ-300 ימים, בתנאים מחרידים. אנחנו פועלים כדי לייצר את התנאים להביא אותם הביתה. אנו קוראים לקהילה הבינלאומית לעשות כל שביכולתם לממש מטרה זו״".

בית הספר שהותקף בעזה
בית הספר שהותקף בעזה | צילום: רויטרס

גם דובר משרד החוץ של איראן, נאסר כנעני, גינה את המתקפה: "מדובר ברצח עם ופשעים נגד האנושות. ישראל הוכיחה שוב שאינה מחויבת לשום חוק בינלאומי או עקרונות מוסריים. הדרך היחידה להתעמת עם ישראל היא תמיכה של מדינות מוסלמיות באופן מעשי ונחוש בעם הפלסטיני". עוד הוא קרא לפעולה מיידית של הקהילה הבינלאומית וקרא למועצת הביטחון של האו"ם לעצור את "הפשעים" של ישראל בעזה.

מחבלים שחוסלו במפקדה הצבאית בבית הספר 'אל-תבאעין' בתאריך 10.8.24
מחבלים שחוסלו במפקדה הצבאית בבית הספר 'אל-תבאעין' בתאריך 10.8.24 | צילום: דובר צה"ל
תצלומי אוויר של המתחם לפני ואחרי תקיפת המחבלים
תצלומי אוויר של המתחם לפני ואחרי תקיפת המחבלים | צילום: דובר צה"ל
הריסות לאחר תקיפת צה"ל בבית ספר ברצועת עזה
הריסות לאחר תקיפת צה"ל בבית ספר ברצועת עזה | צילום: רויטרס
הריסות לאחר תקיפת צה"ל בבית ספר ברצועת עזה
הריסות לאחר תקיפת צה"ל בבית ספר ברצועת עזה | צילום: רויטרס

בהודעה שפרסם חמאס נטען כי בבית הספר א-תעבין לא היה שום אדם חמוש, וכי "ישראל משקרת כדי לפגוע באזרחים". הארגון הוסיף כי המדיניות של כל הפלגים היא לא להימצא בין האזרחים כדי שלא יפגעו מההתקפות של ישראל.