הרמטכ"ל על תחקיר בארי: "מצדיע ללוחמים. בכל טעות - יש לי חלק"

לאחר תחקיר אירועי 7 באוקטובר בבארי וניסיון החיסול של מוחמד דף, הרמטכ"ל הלוי נשא דברים בפני הציבור בבסיס פמלחים. על הפעולה בח'אן יונס אמר כי "עדיין קשה לברר את תוצאות התקיפה שחמאס מנסים להסתיר", ועל הלחימה בצפון הוסיף: "אנחנו מוכנים לשלב הבא בלבנון"

זמן צפייה: 02:09

לאחר ניסיון החיסול של מוחמד דף, הרמטכ"ל הרצי הלוי מסר הערב (ראשון) הצהרה בבסיס פלמחים. הלוי התייחס לתחקיר על אירוע 7 באוקטובר בבארי ולזעם לוחמי היחידות המיוחדות שהשתתפו בקרבות על הקיבוץ אחרי פרסומו, ואמר: "אני מגיע עכשיו ממפגש עם מפקדי ולוחמי 'שלדג'. אחת מהיחידות של צה"ל, שנלחמות מזה תשעה חודשים במלחמה שנכפתה עלינו. אני רואה את עשייתם לאורך כל המלחמה ובכל הזירות, ואזרחי ישראל צריכים לדעת שיש כאן דור של לוחמים ומפקדי מופת שגבורתם עוד תדובר רבות".

"ממצאי התחקיר קשים וכואבים", הוסיף הרמטכ"ל, "לצידם מצאנו גילויי גבורה ועוז רוח רבים של תושבים, של לוחמים ושל מפקדים רבים, שהגנו בגופם על אנשי הקיבוץ, תוך שהם מחרפים את נפשם בלי גבול. ללוחמים שנלחמו ב-7 באוקטובר אין לי מלבד הערכה עצומה. אני מצדיע להם ולגבורה שהפגינו לאורך שעות ארוכות של לחימה, בתנאים קשים מאוד ואל מול מורכבויות גדולות. בתוך לחימה מורכבת שכזו נעשו טעויות, התקבלו החלטות שחלקן גורליות, מהן אנו לומדים ונלמד. לא ניתן לפעול במציאות כזו מבלי לטעות. אני גאה מאוד להיות מפקדם של אותם לוחמים ומפקדים. כל מעשה גבורה שעשו, הוא שלהם; בכל טעות שלהם, יש לי חלק".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2407141950' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='הרמטכ"ל: "מצדיע לגבורה שהפגינו הלוחמים. בכל טעות שלהם - יש לי חלק"' poster='' kid='1_ttpjq2sd' duration='578']

"האמירות כאילו מישהו בצה"ל ידע על מה שעתיד להתרחש באותו הבוקר והסתיר זאת, הן משוללות כל יסוד", המשיך הרמטכ"ל בדבריו, "לצערי אין בצה"ל חייל או מפקד שידע את שעומד להתרחש בבוקר 7 באוקטובר. את האזהרות שכן היו, אנו מתחקרים לעומק", אמר הרמטכ"ל, והדגיש: "אין היבט של התנהלות הצבא שלא נתחקר ונציג לציבור ככל שנוכל. זה כולל את התפיסות המודיעיניות והמבצעיות, המענה בהגנה, קבלת ההחלטות בלילה שקדם למתקפה וגם את התנהלות בכירי צה"ל ואת התנהלותי שלי. כל אלה מצויים בתהליך תחקור עמוק ויסודי".

"מטרת התחקיר המבצעי היא בראש ובראשונה לשם למידה ותיקון, ואינו תחליף למנגנון בדיקה חיצוני לכשיקבע", הוסיף, "מיותר לציין שנשתף פעולה עם מנגנון שכזה באופן מלא והתחקירים המבצעיים יוכלו לתרום רבות, כפי שהיה במלחמות עבר. כאשר נסיים את כל התחקירים נחזיק את התמונה הכוללת, אז נוכל לסכם את הלקחים כולם וגם מסקנות אישיות. אלה ימים של מלחמה על קיומנו כאן ועל עתידנו. אין לנו הזכות לעצור לרגע, יש לנו את הנחישות, יש לנו את אורך הרוח".

ההרס והחורבן אחרי הטבח בקיבוץ בארי
ההרס והחורבן אחרי הטבח בקיבוץ בארי | צילום: אריק מרמור, פלאש 90

רא"ל הלוי התייחס גם לניסיון החיסול של מוחמד דף: "התקיפה הזו היא תוצאה של יכולת מבצעית שבנינו, המשלבת בין יכולות מודיעיניות מתקדמות של שב"כ ואמ"ן ויכולות תכנון וביצוע איכותיות מאוד של חיל האוויר. על-פי המודיעין שעמד לרשותנו בזמן התקיפה, לא היו חטופים במתחם. כמו כן, על-פי המידע שעלה לאחר התקיפה, לא נפגעו בתקיפה חטופים. חשוב לי מאוד לחדד את זה. עדיין מוקדם לסכם את תוצאות התקיפה, שחמאס מנסה להסתיר. אנחנו נחושים להמשיך ולרדוף את בכירי חמאס, מי שתכננו והוציאו לפועל את הטבח והקדישו את חייהם לרצח של חפים מפשע. מוחמד דף פחד למות, לכן הוא הסתתר בצורה שאפילו פעולה ביכולת שלו לפקד. הוא הסתתר והקריב איתו את אנשיו ואזרחים שהיו מסביב והיו בסכנה, אך מעטים נפגעו. מצאנו אותו, ונמצא גם את הבאים בתור".

"החיסולים האלה הם חלק אחד מהלחץ הצבאי המתמשך והמשתנה שצה"ל מפעיל בכל חלקי רצועת עזה. בכל יום ישנם הרוגים רבים לחמאס, כוחות קרקעיים שתוקפים בגבורה, טייסים שתוקפים בדיוק רב ובאיכות גבוהה, ומחלצים פצועים מתוך השטח תוך הפעלת תחבולה רבה. כל אלה עטופים במודיעין איכותי ועדכני החשוב לפירוק השיטתי של חמאס".

ראפע סלאמה ומוחמד דף
ראפע סלאמה ומוחמד דף

אחרי ביקורת שנשמעה מצד משפחות חטופים על הוצאה לפועל של ניסיון החיסול במהלך המשא ומתן לעסקה להשבת יקיריהם, הרמטכ"ל אמר: "זה חשוב מאוד ליצירת התנאים להסכם להשבת החטופים, המהווה ציווי מוסרי וערכי דחוף להצלת חיים. צה"ל מייצר את כל הלחץ הנדרש ליצירת התנאים הטובים ביותר להסכם כזה, וכך פעלנו מאז סיומו של ההסכם הקודם".

רא"ל הלוי הדגיש כי "צה"ל יידע לעמוד בכל הסכם שיאושר על-ידי הדרג המדיני, וגם בתום הפסקת אש יידע לשוב ולחזור להילחם בעוצמה רבה מאוד. צה"ל לא יחדל מלפעול לשחרור החטופים, אלה שמחוג הזמן עובר עליהם בקושי רב, ולא נוותר על המשך הפגיעה בחמאס עד השגת המטרה הזו - ולא נוותר על השגת ביטחון לאזרחי מדינת ישראל".

חיזבאללה לבנון גבול הצפון רקטות מטח הירי לקריית שמונה
הירי לקריית שמונה

עוד התייחס הרמטכ"ל ללחימה בצפון: "אנחנו בעוצמות גבוהות של לחימה. לצד הישגים גוברים והולכים בפגיעה בחיזבאללה, אנחנו לרגע לא שוכחים את מצוקת תושבי הצפון בתשעת החודשים האחרונים; אנחנו כל רגע כואבים את ההרוגים והנפגעים מתקיפות חיזבאללה. הייתי בימים האחרונים באחד הישובים הצמודים לגבול, ראיתי את הנזק, פגשתי את הנהגת המקום, ושמעתי מהם דברים קשים. את הקושי הזה אנחנו מתרגמים לנחישות בלחימה, ובהמשך לפתרונות אמיתיים ולהחזרת התושבים בביטחון לבתיהם. אנחנו מוכנים ונערכים לשלב הבא בלבנון.".

על השאלה האם יתפטר מתפקידו, אמר הרמטכ"ל: "באשר להחלטות ולעיתוי, אני משרת בצה"ל קרוב ל-40 שנה מגיל 18, ולא עושה דבר מלבד מיקוד בביטחון בהגנת ישראל. לא היה רגע של לדבוק בכיסא או לחמוד את הצבא. עסוק במשימות לפרק את חמאס להשיב חטופים. את אחריותי ביטאתי במספר הזדמנויות, למילים יש משמעות פרקטית, היא ברורה היטב, כשנשלים את המשימות ידיע העת ואעשה את ההחלטות שלי ואקשיב קשב רב לפקודיי".