ראש אמ"ן: "איראן שוקלת לפגוע במונדיאל בקטר"

בכנס של המכון למחקרי ביטחון לאומי אמר אלוף אהרון חליוה: "אנחנו לא מבינים את העוצמה של כל הדברים. זה הכי רע, הכי חריג, הכי מטלטל שיש". הוא הוסיף: "להערכתי, מתקרב הזמן שבו יגיע לידי ביטוי המבחן הגדול ביותר של הקהילה בינלאומית - כשאיראן 'תשתעשע' בהעשרת אורניום ל-90% כדי להחזיק בחומר ל-4 ראשי נפץ גרעיניים"

זמן צפייה: 02:19

ראש אגף המודיעין בצה"ל, אלוף אהרון חליוה, אמר היום (שני) בכנס של המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) כי "איראן כרגע על כל המגרש. לפעמים היא מתחת למגרש ולפעמים היא מעל. אנחנו לא מבינים את העוצמה של כל הדברים. זה הכי רע, הכי חריג, הכי מטלטל שיש". לדבריו, "איראן תוקפת תוקפים בחבל הכורדי, היא רוצה לתקוף בסעודיה ושוקלת לפגוע במשחקים בקטר. היא חושבת איך הם יגיבו. איראן בלחץ".

עוד אמר אלוף חליוה: "ככל שהלחץ על איראן גובר, התגובה האיראנית לאירועים שונים אגרסיבית יותר. עלינו לצפות לפעולות אגרסיביות יותר של איראן באזור ובעולם. רואים זאת בשיגור הטב"מ מאדמת איראן לאותה מכלית, הניסיונות להוציא פיגועי טרור. מתחילת 2022 אנחנו סופרים בממדים השונים כולל בסייבר סדר גודל של כמעט מאה פעולות שהאיראנים הוציאו. אני אומר לכם שהאיראנים שוקלים כעת לפגוע גם במונדיאל בקטאר. הם חוששים מתגובת הקטארים. המגמה הזאת תימשך".

בנוגע לפרויקט הגרעין אמר ראש אמ"ן: "אני מעריך שבנקודת הזמן הזאת פריצה לגרעין לא רק משרתת יציבות המשטר האיראני אלא מסכנת אותו. האיראנים מתקדמים בתכנית הגרעין מבלי לעורר חמת הקהילה הבינלאומית. ישראל חוזרת שוב ושוב מסבירה איך האיראנים מתקדמים בתכנית הגרעין והעולם נוקט בצעדים לא אפקטיבים כלפי הפרויקט. אבל לרגע שאיראן מפרה זכויות אדם ואזרח ומביאה חהרג מאות אזרחים וילדים וכאשר איראנים מוכרת מאות כובמים לרוסיה, וכששר החוץ האיראני משקר שהעסקאות נחתמו לפני המלחמה- רק אז העולם מרים את ראשו. אז זה מפתיע. אנו נמצאים ארבע וחצי שנים אחרי פרישת ארהב מהסכם הגרעין והעולם לא עושה כלום בקשר להפרות האיראניות".

אהרון חליוה
אהרון חליוה

"אנחנו כבר ארבע שנים וחצי מפרישת ארה"ב מהסכם הגרעין. אבל העולם לא עושה דבר נגד ההפרות של איראן - והיא מתקדמת. להערכתי, מתקרב הזמן שבו יגיע לידי ביטוי המבחן הגדול ביותר של הקהילה בינלאומית - כשאיראן 'תשתעשע' בהעשרת אורניום ל-90% כדי להחזיק בחומר ל-4 ראשי נפץ גרעיניים. ההחלטה האיראנית היא החלטה שכל הזמן קשורה לניסוי וטעייה. הם נוקטים צעד - ורואים איך הקהילה הבינלאומית מגיבה. אחרי שהם רואים שהעולם חי בשלום עם זה הם מתקדמים הלאה. אני תוהה מה תעשה הקהילה הבינל כשאיראן תעשיר ל-90%".

"בנקודת הזמן הזאת ואל מול הצעדים האיראניים, אני סבור שיש פוטנציאל לפתיחת שיח שונה לגמרי להסכם משופר ושונה. סעיפים רבים כבר לא רלוונטיים. אני סבור שאפשר להתחיל לדבר עם איראן או על הפעלת כוח מולם או על הסכם במושגים אחרים לגמרי מזה שדיברו עליו שהופך לא רלוונטי", אמר והוסיף: "ישראל פועלת לבדה בלי גיבוי פורמאלי או לא פורמאלי ולוקחת החלטות שקשורות לביטחון הלאומי שלה. יש גיבוי אמריקאי, לא תמיכה ממשית או פעולה משותפת, נקרא לזה שתיקה של הסכמה. ארה״ב מבינה שאיראן היא איום על הסדר העולמי כולו".

לגבי תמיכתה של איראן ברוסיה במהלך המלחמה מול אוקראינה אמר: "אין דבר כזה בין מדינות שאין גמול - אחרת אין עסקה. עבר כסף, והרבה, והאיראנים ידרשו את ליטרת הבשר שלהם - ממודיעין, דרך אמל"ח לסוגיו, מערכות. אני יכול לצפות שהדרישות יהיו רבות. בניהול העדין של האזור אני מקווה שהרוסים, גם כתוצאה ממדיניות ישראל, ידעו לאזן חלק מהתגמול שיתנו לאיראנים".

עוד הוסיף חליוה: "בסוף לרוסיה יש את האינטרסים שלה שלפעמים לא עולים בקנה אחד עם האינטרסים האיראניים. אני לא מזהה בנקודת הזמן הזאת התערבות ישראלית בחופש הפעולה של ישראל אל מול הצורך המבצעי הדחוף בזירה הצפונית".