הקבינט יתכנס ויסמיך את נתניהו וגלנט לאשר תמרון קרקעי בלבנון

הרמטכ"ל אמר בתרגיל בצפון: "לא עוצרים, מכינים את התמרון, המשמעות - כניסה לשטח האויב". צה"ל הודיע על גיוס שתי חטיבות מילואים לגזרה הצפונית: "יאפשר את המשך מאמץ הלחימה נגד חיזבאללה". הקבינט יתכנס ב-20:00. מפקד פיקוד הצפון, אלוף אורי גורדין: "שלב אחר במערכה"

זמן צפייה: 01:32

הרמטכ"ל ואלוף הפיקוד מאיימים בפעולה קרקעית, צה"ל מגייס חטיבות מילואים - והקבינט מתכנס: על רקע המשך ההסלמה מול חיזבאללה ואחרי הירי לגוש דן מלבנון - לראשונה אי פעם - בחדשות 13 פורסם הערב (רביעי) כי הקבינט יסמיך את ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט לאשר תמרון קרקעי בלבנון. בכירים ישראלים אמרו כי ארה"ב וצרפת עובדות על מספר יוזמות להפסקת אש, אך אין כרגע התקדמות בנושא.

הרמטכ"ל הרצי הלוי אמר בתרגיל בצפון כי צה"ל נערך לתמרון קרקעי בלבנון. "חיזבאללה הרחיב היום את מעגל האש שלו - ויקבל בהמשך מענה חזק מאוד", הבהיר - והוסיף בשיחה עם לוחמים: "תתכוננו. אנחנו לא עוצרים. נמשיך לתקוף. המטרה ברורה: להחזיר את תושבי הצפון בביטחון הביתה. כדי לעשות את זה אנחנו מכינים את התמרון - והמשמעות היא כניסה לשטח האויב. אתם באים הרבה יותר חזקים ומנוסים מהם. תיכנסו, תשמידו את האויב כדי שנוכל להחזיר את תושבי הצפון בביטחון".

מוקדם יותר הודיע צה"ל כי "בהתאם להערכת המצב, הוחלט על גיוס של שתי חטיבות מילואים למשימות מבצעיות בגזרה הצפונית". בצבא אמרו כי גיוסן "יאפשר את המשך מאמץ הלחימה נגד חיזבאללה, ההגנה על אזרחי מדינת ישראל ויצירת התנאים להשבת תושבי הצפון בבטחה לבתיהם".

בתוך כך, מפקד פיקוד הצפון, אלוף אורי גורדין, קיים אתמול הערכת מצב, בסיומה אמר: "נכנסנו לשלב אחר במערכה ואנחנו בתוך מבצע 'חיצי הצפון'. המבצע התחיל בפגיעה מאוד משמעותית ביכולות חיזבאללה, בדגש על יכולות האש, ובפגיעה מאוד משמעותית במפקדים ובאנשים בארגון", אמר גורדין - והוסיף: "למול זה - אנחנו צריכים לשנות את המצב הביטחוני ולהיות ערוכים חזק מאוד לכניסה, תמרון ופעולה".

מפקד פיקוד הצפון אורי גורדין בהערכת מצב
מפקד פיקוד הצפון אורי גורדין בהערכת מצב | צילום: דובר צה"ל
עשן מיתמר בדרום לבנון, לאחר תקיפות צה"ל
עשן מיתמר בדרום לבנון, לאחר תקיפות צה"ל | צילום: רויטרס
עשן מיתמר בדרום לבנון
צילום: רויטרס
תושבים מתפנים מדרום לבנון
תושבים מתפנים מדרום לבנון

מוקדם יותר היום נפצעו גבר בן 53 וגבר בן 52 באורח קשה ובינוני מפגיעה ישירה בבית בקיבוץ סער שליד העיר נהריה. הם פונו על-ידי חובשים ופראמדיקים של מד"א למרכז הרפואי לגליל כשהם סובלים מרסיסים בפלג גופם העליון והתחתון. בנוסף, צוותי מד"א מטפלים במספר נפגעי חרדה במקום. מצה"ל נמסר כי במטח בו נפצעו השניים זוהו כ-30 שיגורים שחצו משטח לבנון.

אילוסטרציה של תקיפות מטה המודיעין של חיזבאללה
אילוסטרציה של תקיפות מטה המודיעין של חיזבאללה
מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה
חסן נסראללה | צילום: שאטרסטוק
בית בעכו שנפגע במתקפת הרקטות של חיזבאללה
בית בעכו שנפגע במתקפת הרקטות של חיזבאללה | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

זמן קצר לאחר הנפילה בקיבוץ סער, תקפו מטוסי קרב 60 מטרות טרור של מטה המודיעין של חיזבאללה. דובר צה"ל מסר כי בתקיפות הושמדו אמצעי איסוף, מפקדות ותשתיות נוספות אשר משמשות את האויב ליצירת תמונת המודיעין בתוך כך, בכיר חיזבאללה טען כי כתוצאה ממתקפת פיצוץ מכשירי הקשר בלבנון המיוחסת לישראל, כ-1,500 ממחבלי ארגון "יצאו מכלל כשירות" בעקבות פציעות שונות שספגו והובילו לעיוורון ולאובדן גפיים. בכירים נוספים אמרו מנגד כי רשת התקשורת של חיזבאללה מבוססת על קוו טלפוני ייעודי שלא נפגע ע"י ישראל במתקפה, ולכן "התקשורת בארגון פועלת כרגיל".

לאחר שחיזבאללה הרחיב את טווח הירי בימים האחרונים והגיע לחיפה, לעכו ולקריות, הבוקר בשעה 06:29 ירה ארגון הטרור מלבנון לראשונה אי פעם למרכז הארץ. הופעלו אזעקות גם ברחבי אזור גוש דן ובשרון, ובצה"ל זיהו שיגור אחד של טיל קרקע-קרקע שחצה מלבנון, אשר יורט על-ידי מערכות ההגנה האווירית. בתקיפה בלבנון צה"ל השמיד את המשגר ממנו בוצע הירי.

ארגון הטרור קיבל אחריות על השיגור לאזור המרכז, ומסר בהודעה רשמית כי "בשעה שש וחצי שיגרנו טיל בליסטי מסוג 'קאדר 1' לעבר מטה המוסד באזור תל אביב - שאחראי על ההתנקשות בבכירים ופיצוצי הזימוניות ומכשירי הקשר".