חודשים של הכנות - ופיצוץ מדויק: החיסולים וההערכות בישראל

לפי הערכות, הנייה חוסל בפיצוץ בדירה שבה שהה במתקן של משמרות המהפכה בטהרן - ולא עם טיל או כטב"ם. ישראל בכוננות שיא לקראת תגובה, שייתכן שתגיע מלבנון וגם משטח איראן. בחיזבאללה ובטהרן מתאמים את אופייה והיקפה

זמן צפייה: 05:31

כמעט 300 ימים לתוך המלחמה, ישראל רושמת ביממה האחרונה שתי הצלחות מבצעיות יוצאות דופן - אחת מהן לפי פרסומים זרים - עם ליל החיסולים, שבו חוסלו מנהיג חמאס אסמאעיל הנייה ורמטכ"ל חיזבאללה פואד שוכר, בשני מבצעים דרמטיים בביירות ובטהרן. הכוננות בישראל הערב (רביעי) לקראת תגובה בשיאה, כאשר מערכות ההגנה דרוכות והנחיות פיקוד העורף, לפי שעה, ללא שינוי.

לפי דיווחים זרים, הנייה חוסל בפיצוץ בדירה שבה שהה במתקן של משמרות המהפכה בטהרן. לפי הערכות, ההכנות למבצע החיסול ארכו חודשים - והוא לא בוצע באמצעות כטב"ם או טיל. כמו כן, בירושלים מעריכים שהתגובה תגיע מלבנון ומאיראן - כשחיזבאללה וטהרן מתאמות את אופייה והיקפה. בנוסף, לדרג המדיני הוצגה הערכה בעקבות חיסול הבנייה שלפיה סמיכות החיסולים עלולה להביא להקפאת המו"מ לעסקה - בין שבועות לחודשים - וכן להתלכדות הצירים באזור.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2407312005' autoplay='0' credit='מוריה אסרף' desc='הערכות: התגובה תגיע משטח איראן ומלבנון' poster='' kid='1_95nnd8ay' duration='97']

מוקדם יותר אמר סגנו של סינוואר, ח'ליל אל-חיה, במסיבת עיתונאים בטהרן, כי "החיסול הזה הוא לא כתוצאה מפעולה מודיעינית או משהו שיש לישראל להתגאות בו. הנייה לא שהה במקום סודי או במחבוא, אלא בביקור רשמי באיראן. ישראל רוצה להצית את האזור, לכן היא תקפה בטהרן וביירות. היא כשלה בהשגת המטרות שלה ולא מעוניינת בהסכם", האשים אל-חיה. "ישראל יודעת שתהיה תגובה".

הרמטכ״ל בתרגיל בצפון
הרמטכ״ל בתרגיל בצפון | צילום: דובר צה"ל
הרמטכ״ל בתרגיל בצפון
הרמטכ״ל בתרגיל בצפון | צילום: דובר צה"ל

בתוך כך, ברקע כינוס הקבינט המדיני-ביטחוני, הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי ביקר היום בתרגיל של חטיבת כפיר בגבול הצפון, והתייחס לחיסולו הדרמטי של רמטכ"ל חיזבאללה אמש: "אתמול אחר הצהריים הייתה לנו הזדמנות להרוג את מוחסן. הוא הדמות הצבאית הכי בכירה בחיזבאללה, והוא גם קרוב מאוד לנסראללה. האיש הזה אחראי לכל מתן ההוראות הצבאיות, ל-12 הילדים שנרצחו בשבת במג'דל שמס ולנרצח אתמול בגושרים".

"יש לנו ביטחון במהלכים המתוכננים שלנו קדימה, כי הכוונה שלנו בחיזבאללה זה לא לחזור ל-6 באוקטובר", אמר הרמטכ"ל הלוי. "אנחנו לא מוכנים שהמצב יחזור לנוכחות חיזבאללה על הגבול, ל-200 מטר ממטולה, שתולה, או ראש הנקרה. צה"ל יודע להגיע לחלון מסוים בשכונה בביירות, והוא יודע לתקוף גם בנקודה מסוימת מתחת לקרקע - ואנחנו גם יודעים לצאת לתמרון חזק מאוד פנימה".