הכאוס בנתב"ג: כ-50 טיסות בוטלו, אלפים נתקעו בחו"ל

עם הודעת צה"ל על פתיחתה של מתקפת מנע נגד חיזבאללה, בכל רחבי הארץ הועלתה רמת ההיערכות לתקיפה מצד ארגון הטרור. לאחר סגירת השמיים למשך כשעתיים, בנתב"ג חוזרים בהדרגה לפעילות: "התקיימה הערכת מצב ואנו מייצבים את לוח הטיסות". אלפי ישראלים נתקעו בחו"ל, בטיסת "סמארט ווינגס" ערכו הצבעה דמוקרטית: "מי מעוניין לטוס לישראל?"

זמן צפייה: 07:29

צה"ל הודיע בשעות הבוקר (ראשון) כי פתח במתקפת מנע נגד חיזבאללה, לאחר שזוהתה היערכות של הארגון לתקיפה נגד ישראל. התקיפה הביאה להיערכות גבוהה ברחבי הארץ, כשעיריות ויישובים רבים פתחו את המקלטים וביקשו מהציבור לשהות בסמוך למרחבים מוגנים. בנתב"ג דחו את טיסות הבוקר, אך בהדרגתיות מחדשים את פעילותם, לאחר שהפנו טיסות נוחתות לשדה התעופה ברמון. בנוסף, חופים רבים נסגרו ברחבי הארץ.

מנכ"ל נתב"ג אודי בר-עוז אמר בהצהרה לציבור: "לפני כשעה התקיימה הערכת מצב, בה עברנו על כל הנתונים, ואנחנו עובד לפי ההחלטות. אנחנו מייצבים את לוח הטיסות. ביטול של שעתיים מייצר שינויים, אך ביקשנו מחברות התעופה לעדכן את הזמנים המדויקים. אנחנו ביום מורכב, אך בשליטה. רוב הטיסות ייצאו. בסך הכל בוטלו כ-50 טיסות מתוך כ-360 טיסות בינלאומיות".

בטיסת חברת "סמארט ווינגס" הצ'כית אירע מקרה ביזארי, בו צוות המטוס, שיצא מפראג לכיוון ישראל, לא ידע כיצד לנהוג לאחר נחיתתם בלרנקה שבקפריסין וערך הצבעה דמוקרטית, בה בירר מי מעוניין לשוב לישראל - ומי להישאר בקפריסין.

מנכ"לית חברת ביטוחי הנסיעות לחו"ל פספורטכארד, רונית סגל, אמרה לחדשות 13: "ההערכה שלנו היא שכ-5,000 ישראלים הושפעו מביטולי ודחיות הטיסות של חברות התעופה הזרות שרק חזרו לישראל בחודשים האחרונים".

בעיריית נהריה כתבו לתושבים: "בשל היערכות מצב של הצבא אנו קוראים לכל תושבי העיר לצמצם פעילות ולשהות סמוך למרחבים מוגנים. יש להימנע ככל האפשר מהתקהלויות בשטח פתוח". גם בגליל העליון כתבו: "לאור הערכות מצב של פיקוד צפון ופיקוד העורף מתבקשים תושבי כל הישובים במועצה לצמצם תנועה בישובים, להימנע מהתקהלויות ולשהות בקרבת מרחבים מוגנים. נקודות ביקורת של הצבא נפרסו בכבישים ברחבי האזור ויש להימנע ככל הניתן מתנועה שלא לצורך. כמו כן - מבוטלות כל פעילויות החינוך והחקלאות במרחב".

בצפת הוסיפו: "לאחר ביצוע הערכת מצב שקיימנו לאור ההתפתחויות הבוקר יחד עם גורמי הצבא , אנו מבקשים מכולם לשהות בסמוך למרחב מוגן, לצמצם תנועות ולהימנע מהתקהלויות בשטח פתוח ולהיות קשובים להתרעות פקע"ר ולעקוב אחר הנחיות הרשות. נמשיך לעדכן בכל התפתחות".

נוסעים ממתינים בנתב"ג
נוסעים ממתינים בנתב"ג
נוסעים בנתב"ג, הבוקר
נוסעים בנתב"ג, הבוקר | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90
נוסעים בנתב"ג, הבוקר
נוסעים בנתב"ג, הבוקר | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

גם ביישובים שלא נמצאים בקו העימות הצפוני הודיע על העלאת הכוננות. עיריית פתח תקווה פנתה לתושביה: "לאור ההתפתחות הבטחונית בצפון הארץ, הורתי על פתיחה נרחבת של כל המקלטים בעיר. כמו כן כל מכלולי ורובעי החרום העירונים נכנסים למוכנות גבוהה למתן מענה בשעת הצורך. יש להשמע להנחיות פיקוד העורף ולהתנהל בהתאם. אנחנו לשרותכם.ן בכל דבר ונדע לתת מענה לכל תרחיש".

בעיריית חיפה הוסיפו: "לאור הודעת דובר צה"ל וההסלמה בצפון, החליט ראש העיר יונה יהב לכנס את הנהלת העירייה במנ"מ (מרכז ניהול המשברים) ולעבות את החבלים בכוח אדם מקסימלי. נעדכן אתכם בכל התפתחות. נא להיות קשובים להנחיות שנפרסם במהלך היום בקבוצות העדכונים השונות של העירייה".

בתל אביב הודיעו: "בהמשך להתפתחויות הבטחוניות בצפון ובהוראת פיקוד העורף, פתחה הבוקר עיריית תל־אביב-יפו את כלל המקלטים העירוניים הציבוריים עבור תושבי העיר. נבהיר כי כל עוד לא התקבלה הנחייה מפורשת או נשמעה אזעקה, אין לשהות בתוך המקלטים".

מטוס שנחת בשדה התעופה רמון
מטוס שנחת בשדה התעופה רמון | צילום: רשות שדות התעופה

בשעות הבוקר הודיעו ברשות שדות התעופה כי "בשל המצב הביטחוני ידחו המראות הבוקר מנתב"ג, ולא ימריאו בשעות הקרובות. טיסות בדרך לנתב"ג יופנו לנחיתה בשדות תעופה חלופיים באזור. מומלץ לציבור הנוסעים להתעדכן מול חברות התעופה השונות בשינויים בלוחות הזמנים".