שינוי בהערכת המצב: בישראל מתכוננים למתקפה משולבת

ברקע ההמתנה המתוחה לנקמה על החיסולים הדרמטיים בטהרן ובביירות, בישראל נערכים למתקפה משולבת - שעלולה לצאת לפועל עוד השבוע. הערכה: חיזבאללה ואיראן ינסו לגבות מחיר כואב מישראל. דובר צה"ל ניסה להרגיע: "אין שינוי בהנחיות". גלנט איים: "גם ישראל תדע להפעיל יכולות שעוד לא השתמשה בהן"

זמן צפייה: 02:00

ברקע ההמתנה לתגובות חיזבאללה ואיראן בעקבות חיסול הבכיר פואד שוכר בביירות וההתנקשות במנהיג חמאס אסמאעיל הנייה על אדמת טהרן, בישראל מעלים הערב (ראשון) כוננות - ומשנים את הערכת המצב. כעת, מערכת הביטחון נערכת למתקפה משולבת של איראן וחיזבאללה, בין אם סימולטנית ובין אם באופן מדורג - עוד השבוע.

כחלק מהערכת המצב החדשה, ראשי מערכת הביטחון סבורים כי איראן כבר איננה משתהה ומתלבטת - וישנה הערכה כי בכירי משטר האייתוללות החליטו גם הם לנסות לגבות מחיר כואב מישראל, בדומה לחיזבאללה. בנוסף, ייתכן כי משחקי האולימפיאדה השפיעו על הערכת המצב, כיוון שמארחת הטורניר, צרפת, הפעילה לחץ על חיזבאללה ואיראן כדי שלא יבצעו תקיפה במהלך קיום אירוע הספורט הגדול בעולם.

בתוך כך, שר הביטחון יואב גלנט ביקר היום בבסיס הקליטה והמיון בתל השומר וקיבל סקירה על נתוני הגיוס מראש אכ"א אלוף יניב עשור. במהלך שיחה עם המתגייסים החדשים לחטיבות נח"ל וכפיר, גלנט התייחס למתיחות הגוברת מול הציר האיראני ואמר: "אתם מתגייסים בתקופה מאוד משמעותית ומאתגרת, זה נכון על המלחמה כולה ובמיוחד בימים האלה, בהם האויבים שלנו מאיימים לפגוע בנו בדרכים שהם לא פגעו בנו קודם - אנחנו שומעים את המסרים האלה מכיוון איראן ומכיוון חיזבאללה".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2408112124' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_c201v4o3' duration='118']

"אני אומר להם, אתם צריכים לדעת את זה, שמי שיפגע בנו באופן שהוא לא פעל בו בעבר, צפוי גם לפגיעה שלנו - באופן שבו אנחנו לא פעלנו בעבר", הוסיף שר הביטחון. "לצה"ל יש יכולת משמעותית. אני מקווה שהם יעשו את החשבון בצורה טובה ולא יגיעו למצב שהם גורמים לנו לעשות דברים שיביאו לפגיעה משמעותית ויעלו את הסיכוי להתפרצות של מלחמה בחזיתות נוספות, זה דברים שאנחנו לא רוצים אותם, אבל אנחנו צריכים להיערך אליהם - והם עלולים לקרות".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2408111640' autoplay='0' credit='שחר יורמן ' desc='גלנט בתל השומר' poster='' kid='1_tid5gyfh' duration='222']

"יש לנו את הזכות להגן על עצמנו בכוחות עצמנו, אני מקווה שהפעולה של צה"ל תביא להשגת המטרות ולהרגעה, אבל זה דבר לא וודאי, שום דבר לא וודאי, ולכן צריך להיערך כאילו דברים מגיעים לקראת מציאות יותר מורכבת, זה לא הרצון שלנו, אבל צריך להיות מוכנים לזה". כמו כן, גלנט התייחס לסוגיית גיוס החרדים: "המצב הבסיסי שצריך להבין אותו זה שמדינת ישראל נלחמת על קיומה בסביבה עוינת. היו שנים שהיה צריך להסביר את זה יותר, עכשיו לא צריך להסביר כי כולם מבינים. אנחנו נמצאים במלחמה שנמשכת כבר עשרה חודשים - בשבע גזרות שונות. המפתח הראשי לקיום ביטחון זה אנשים".

שר הביטחון יואב גלנט בתל השומר
שר הביטחון יואב גלנט בתל השומר | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

בעקבות הדיווחים על שינוי הערכת המצב, דובר צה"ל הדגיש כי "בעקבות הפרסומים האחרונים בנוגע לתוכניותיה של איראן, אנחנו מבהירים כי בשלב זה אין כל שינוי בהנחיות פיקוד העורף. צה"ל ומערכת הביטחון עוקבים אחר האויבים שלנו וההתפתחויות במזרח התיכון, בדגש על איראן וחיזבאללה, ומקיימים הערכת מצב כל העת. כוחות צה"ל פרוסים וערוכים במוכנות גבוהה. במידה ויהיה צורך בשינוי ההנחיות, נעדכן על כך בהודעה מסודרת בערוצים הרשמיים".

חרף האיומים המשוגרים לעבר טהרן מהצמרת המדינית והביטחונית של ישראל, ברשת אלג'זירה דווח מוקדם יותר כי דובר משמרות המהפכה של איראן התחייב שהתגובה על חיסול הנייה תצא לפועל, והודיע כי ישראל "תותקף במועד שנקבע".