ראש אמ"ן היוצא חליוה: "האחריות עליי, להקים ועדת חקירה ממלכתית"

כ-4 חודשים אחרי שהתפטר, נשא אלוף אהרון חליוה נאום פרישה: "7 באוקטובר יהיה על מצפוני עד סוף ימיי; בשמי ובשם אמ"ן - סליחה". הרמטכ"ל למפקד הנכנס בינדר: "מצאנו תבונה ואחריות בעשייתך, אתה האדם המתאים"

זמן צפייה: 01:54

בעיצומה של המלחמה, ובצל מחאות גוברות וזעם משפחות שכולות וקרובי חטופים, אלוף שלומי בינדר נכנס הערב (רביעי) לתפקיד ראש אגף המודיעין בצה"ל, במקומו של אלוף אהרון חליוה, שהתפטר לפני כארבעה חודשים וקיבל אחריות על מחדל 7 באוקטובר. בנאום הפרישה שלו אמר אלוף חליוה: "אשא את אותו יום מר ושחור, 7 באוקטובר, על מצפוני עד אחרון ימיי. האחריות העליונה לכישלון אמ"ן מוטלת עליי. לא עמדנו בשבועתנו. בשמי ובשם אגף המודיעין כולו - אני מבקש סליחה".

ראש אמ"ן היוצא הוסיף ואמר כי "ההחלטה לפרוש מצה"ל היא הנורמה שעליה חונכתי" - והדגיש כי הוא תומך בהקמת ועדת חקירה ממלכתית. עוד אמר: "האפשרות של התרחבות המערכה עדיין על הפרק".

מיד אחריו עלה לבמה בגלילות ראש אמ"ן הנכנס, אלוף שלומי בינדר. הוא אמר: "הכישלון הצורב שבעקבותיו החלה המלחמה יהיה חקוק בעצמותיי לעד".

ראש אמ"ן היוצא, האלוף אהרון חליוה
ראש אמ"ן היוצא, האלוף אהרון חליוה | צילום: תומר נויברג, פלאש 90
הרמטכ"ל הרצי הלוי עם ראש אמ"ן היוצא אהרון חליוה וראש אמ"ן הנכנס שלומי בינדר
הרמטכ"ל הרצי הלוי עם ראש אמ"ן היוצא אהרון חליוה וראש אמ"ן הנכנס שלומי בינדר | צילום: תומר נויברג, פלאש 90
ראש אמ"ן הנכנס, האלוף שלומי בינדר
ראש אמ"ן, האלוף שלומי בינדר | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

לאחר מכן נשא דברים הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי: "כולנו נזכור את אותו יום מר של 7 באוקטובר. אמנם לא נוכל לשנות - אך נוכל להשפיע על העתיד באמצעות למידה. מאז 7 באוקטובר אני שומע אמירות כגון 'ראינו את כישלון המודיעין, לא נוכל לסמוך עליו שוב'. שנים רבות שאני משתמש, חושב ועושה מודיעין. אסור לחשוב לעולם שאנחנו יודעים הכול. צריך תמיד להתעקש לדעת יותר. חובה לשאול שאלות קשות - גם על מציאות שנראית ברורה ויציבה".

על מינויו של אלוף שלומי בינדר, שספג ביקורת על תפקודו בבוקר הטבח, אמר רב-אלוף הלוי: "מצאנו תבונה ואחריות בעשייתך. אתה האדם המתאים לתפקיד".

הרמטכ"ל הרצי הלוי בציר פילדלפי
הרמטכ"ל הרצי הלוי בציר פילדלפי | צילום: תומר נויברג, פלאש 90
המחאה נגד חליוה מחוץ לקריה
המחאה נגד חליוה מחוץ לקריה | צילום: תומר נויברג, פלאש 90
המחאה נגד חליוה מחוץ לקריה
המחאה נגד חליוה מחוץ לקריה | צילום: תומר נויברג, פלאש 90
מחאת המשפחות נגד חליוה מחוץ לקריה
מחאת המשפחות נגד חליוה מחוץ לקריה | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

אבי מרציאנו, אביה של התצפיתנית רב"ט נועה מרציאנו, שנחטפה מממוצב נחל עוז ונרצחה בשבי חמאס, אמר: "גם אם נחפש בבתי כלא הכי קשים במדינת ישראל, לא נמצא שם מישהו עם חשדות חמורים כל כך כמו אהרון חליוה. הוא האחראי הראשי. מה שהכי כואב מבחינתי, זה שאני ומדינת ישראל נממן לו את הפנסיה ואת חיי הנוחות שלו בגלל שעדיין לא קמה ועדת חקירה ממלכתית".

יגאל כהן, אביה של התצפיתנית רב"ט הדר מרים כהן, שנרצחה במיגונית במוצב - הוסיף: "גם אלוף בינדר, שמחליף את חלויה, הוא חלק מהמחדל והפקרה הפושעת של הבנות שלנו. הזוי בעינינו שהוא זה שמחליף עכשיו את ראש אמ"ן. לא חסרים אנשים טובים ומוכשרים. אי אפשר להחליף אחראי על המחדל באחראי נוסף על המחדל - זו שערורייה".