הגל החמישי מכה גם בצבא: התחלואה בצה"ל זינקה פי שלושה

800 חיילים אובחנו חיוביים לנגיף, מחציתם סובלים מסימפטומים קלים. על כן, בצבא שוקלים הארכת בידוד ומתמודדים עם אלו שמסרבים לעטות מסכות. "זה כמו שלוחם לא ירצה לחבוש קסדה"

בצה"ל נערכים למבצע חיסוני הקורונה
חיסונים בצה"ל | צילום: דובר צה"ל

גל הקורונה בבסיסי צה"ל: מנתוני חיל הרפואה, עולה היום (שני) כי התחלואה בצה"ל זינקה פי שלושה מהממוצע הרגיל, וצפויה להמשיך ולעלות גם במהלך השבוע. כ-800 חיילים נדבקו בקורונה, כמחציתם ללא תסמינים, ומחציתם השנייה סובלים מתסמינים קלים כמו כאב גרון, חום ונזלת. יש לציין כי איש אינו מאושפז ולא דווח על מקרים של בעיות נשימה, כפי שאירע בזנים קודמים של הנגיף. בין הנשאים החדשים של הנגיף עומד גם קצין רפואה ראשי בעצמו, תת אלוף פרופ' אלון גלזברג. מצבו טוב והוא ממשיך לעבוד מביתו, בעודו בבידוד.

לצד הנתונים האמורים, היום התקבלה בצה"ל הנחיה כי חיילים שבאו במגע עם מאומתים איתם יש קרבה גדולה, כמו בני ביתהם, יידרשו לשתי בדיקות אנטיגן שליליות במרווחים של 48 שעות על מנת להשתחרר מבידוד. זאת, במידה ומדובר בחיילים מחוסנים בבוסטר או במחלימים שקיבלו שתי מנות. באשר ליתר, מגע עם מאומת יחייב שבוע בידוד ושתי בדיקות שליליות.

בדיקות חום בכניסה למתקנים חיוניים בבסיסי צה''ל
בדיקות חום בכניסה למתקנים חיוניים בבסיסי צה''ל | צילום: דובר צה''ל

כמו כן, אם התחלואה תמשיך לעלות, בצה"ל שוקלים להאריך את תקופת הבידוד של הבאים במגע עם מאומתים ל-48 עד 72 שעות. החל מסוף השבוע האחרון, צה"ל חזר לפעול בקפסולות, ובצבא הפחיתו בחצי את כמות הנוכחים בדיונים סגורים ובאולמות.

במקביל, בחיל הרפואה נערכים לשליחת עשרות צוותי סיוע למאושפזי בית, במקרה שבו התחלואה תביא לעומס על בתי החולים. מדובר ב-50 צוותים הכוללים רופא או אח, אח או אחות ונהג עם ציוד רפואי – שיאפשרו טיפול יומי בחולי קורונה באשפוז הביתי. קצין בכיר בחיל הרפואה הסביר כי "אם קיבלת בשנה האחרונה בוסטר, הסיכוי להידבק בנגיף יכול להגיע ל-30% או 40%, ולכן יש חובה להקפיד על הנחיות וריחוק, לצד חבישת המסכה". על פי הנתונים, כ-86% מחיילי צה"ל מחוסנים בבוסטר או החלימו וחוסנו.

חיילי שייטת 13 משתמשים בטכנית דחיסת החמצן לטובת חולי קורונה | צילום: דובר צה''ל

כעת, בצבא משלימים את ההכנות למבצע לקבלת חיסון רביעי לחיילים, שעשוי להגיע לאחר אישור של משרד הבריאות בחודש הקרוב. כמו כן, בימים הקרובים יערך דיון היערכות אחרון בנושא בפיקודים המרחביים. ב-15% שלא חוסנו, יש עדיין קבוצה המסרבת לקבל חיסון באופן גורף, בהם גם אנשי קבע. אלו שלא חוסנו כלל מחויבים לקיים בדיקות קורונה קבועות כתנאי לכניסתם לבסיסים, ואם מילאו את מכסת ימי החופש שלהם - הבדיקה מוגדרת כזמן של חופשה ללא תשלום. אצל חיילי הסדיר, יום הבדיקה השבועי הוא על חשבון ימי החופש של החייל.

"מדובר במספרים קטנים שדומים באופן יחסי לאלו של מערכות הבריאות והחינוך המקבילות", הוסיף הקצין. "כל חייל, גם מלש"ב ביום גיוסו בבקו"ם, רשאי לסרב לקבל חיסון – כל חיסון באשר הוא, אך הדבר ישפיע על אופן שיבוצו. באשר למסכות, זאת חובה בדיוק כפי שלוחם חייב לחבוש קסדה, וכל חייל נדרש ללבוש מדים".