החיסול בדמשק: ישראל נערכת להמשך ניסיונות הפיגוע של איראן

במערכת הביטחון הישראלית נערכים לתגובה אפשרית מצד טהרן, לאחר הדיווחים על מותו של קולונל דאווד ג'עפרי, שנהרג בפיצוץ מטען במכוניתו במהלך נסיעה באזור בירת סוריה. ג'עפרי היה בכיר במשמרות המהפכה ואחראי על תיאום הברחות נשק לחיזבאללה בלבנון - והיה פעיל במערך ייצור כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן

זמן צפייה: 03:00

האם ישראל היא שחיסלה בלילה קצין איראני בכיר בדמשק? משמרות המהפכה האיראניים הודיעו הבוקר (רביעי) על מותו של קולונל דאווד ג'עפרי. לפי הדיווחים השונים, ג'עפרי, בכיר בחיל האוויר והחלל של משמרות המהפכה, נהרג בפיצוץ מטען במכוניתו במהלך נסיעה באזור בירת סוריה.

בהודעה מפורסמה הבוקר מטעם משמרות המהפכה נמסר כי "סוכני הישות הציונית הם אלה שעומדים מאחורי הריגתו של השהיד ג'עפרי". עוד נאמר בהודעה כי "האויב הציוני יישא באחריות וישלם", כלומר באיראן מטילים אחריות מלאה על ישראל.

ג'עפרי, מי ששימש יועץ צבאי איראני בסוריה, שם מכובס לתפקידו האמיתי: תיאום הברחות נשק לחזבאללה בלבנון דרך סוריה. ג'עפרי היה פעיל במערך ייצור כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן. כל זה הופך אותו למטרה ברורה של ישראל, אם אכן זו ביצעה את החיסול.

הרכב בו נסע קולונל דאווד ג'עפרי
סוכנים שידעו מה נתיב נסיעתו הם אלו שהפעילו מטען במכוניתו. הרכב בו נסע הקולונל האיראני דאווד ג'עפרי

"האנשים האלה מובילים מטעם משמרות המהפכה. הם מפקדים בכירים שיש להם סמכויות מלאות, כוח מלא. הרעיון שלהם הוא להפוך את סוריה, כמו לבנון, לחיזבאללהסטן או לאיראנסטן". כך אמר לחדשות 13 אלוף במיל' עמוס גלעד, ראש המכון למדיניות ואסרטגיה במרכז הבינתחומי.

ג'עפרי היה מקורב מאוד לצמרת השלטון האיראנית. על פי דיווחי האופוזיציה הסורית, סוכנים שידעו מה נתיב נסיעתו הם אלו שהפעילו מטען במכוניתו, והוא נהרג יחד עם שומר ראשו. "האירוע הזה מדגיש שישראל חודרת לשורות המליציות האלה באופן נרחב ביותר", טען ראמי עבד א-רחמן, מנהל המרכז הסורי לזכויות אדם.

יצוין כי חיל האוויר הישראלי חידש, לפי פרסומים זרים, את תקיפותיו בסוריה אחרי כמה שבועות של הפוגה בקיץ. עם זאת, חיסולים הם עניין מורכב הרבה יותר וגם הם קורים מדי פעם. באוגוסט השנה טענו האיראנים שישראל חיסלה בכיר אחר במשמרות המהפכה, אבו אל-פדל עליג'אני, בסביבת העיר חלב שבצפון סוריה.

הלוויתו של הקולונל האיראני ממשמרות המהפכה, דאווד ג'עפרי
הלוויתו של הקולונל האיראני ממשמרות המהפכה, דאווד ג'עפרי. באיראן מאשימים את ישראל ומזהירים מפני נקמה

"קולונל כזה או גנרל אחר הם המובילים של ראש החץ של המאמץ הזה. הם מנהלים מדיניות תוקפנית, רצחנית, טרוריסטית, ומפתחים יכולות אלימות כלפי ישראל וישראל מתגוננת", הוסיף אלוף במיל' עמוס גלעד. כל האירועים האלה מסמנים שהממשלות בישראל אולי מתחלפות בקצב מהיר, אבל המדיניות כלפי איראן נשארת יציבה ונחושה.

בתגובה לאיומיה של טהרן, במערכת הביטחון הישראלית נערכים לתגובה אפשרית של משטר האייתולות ושל שלוחיו: בין אם זה הניסיונות האיראניים לפגוע ביעדים ישראליים מחוץ לארץ, ניסיונות שלפי שעה - לא נפסקו. או לחלופין, תגובה איראנית משטח סוריה.

ה"התחייבות" האיראנית לנקמה בישראל מצטרפת לרשימה ארוכה של הבטחות מהסוג הזה, ויש להניח שהתגובה האיראנית בסופו של דבר - תגיע.