כוח רב-לאומי יוקם בשל איום החות'ים. דיווח: "עוד תקרית ימית"

הקואליצה החדשה, שהמדינה הערבית היחידה בה היא בחריין, תערוך סיורים בדרום הים האדום ובמפרץ עדן. מזכיר ההגנה האמריקני הכריז על הקמתה בעקבות המתקפות החוזרות ונשנות של שלוחי איראן, שהביאו עוד ועוד ענקיות ספנות להודיע על הפסקת שיט באזור. שעות לאחר ההכרזה, עדכן צבא ארה"ב כי החות'ים ביצעו שתי תקיפות נוספות נגד ספינות מסחריות

חרבות ברזל השתלטות מיליציית החות'ים מתימן על ספינה ששטה בים האדום
השתלטות מיליציית החות'ים מתימן על ספינה ששטה בים האדום | צילום: חדשות 13

אחרי שמזכיר ההגנה האמריקני לויד אוסטין הכריז הלילה (בין שני לשלישי) על הקמת כוח צבאי רב-לאומי שיפעל בים האדום - זאת בעקבות מתקפות החות'ים החוזרות ונשנות באזור, ואחרי ששתי ספינות הותקפו על-ידי החות'ים בתימן - מרכז הסחר הבריטי דיווח על "תקרית ימית" נוספת באזור מצר באב אל-מנדב שבים האדום.  אוסטין אמר את הדברים בהצהרה בבחריין, לשם המשיך מביקורו בישראל, ועדכן כי המדינות החברות בקואליציה החדשה, שתערוך סיורים בדרום הים האדום ובמפרץ עדן, יהיו בחריין, ומדינות מערביות נוספות, בהן בריטניה, צרפת, קנדה ועוד. שר ההגנה של גרמניה בוריס פיסטוריוס אמר כי בברלין שוקלים להצטרף לכוח הרב-לאומי.

כמה שעות לאחר הכרזתו של שר ההגנה האמריקני, עדכן כאמור פיקוד המרכז של צבא ארצות הברית (סנטקום) על שתי מתקפות נוספות של החות'ים, שבוצעו באמצעות מל"ט וטיל בליסטי, נגד ספינות מסחריות בדרום הים האדום. שר החוץ של ארה"ב אנתוני בלינקן דן בנושא עם מקבילו הסעודי הסעודי פייסל בן פרחאן, וגינה את "התוקפנות של שלוחי איראן באזור".

הבוקר התייחס אוסטין לנושא פעם נוספת, ואמר כי התקפות שלוחי איראן על אוניות המטען השטות בים האדום "חייבות להפסיק", וקרא למדינות העולם לגנות בפומבי את פעולותיהם. רק אתמול הודיעו שלוש ענקיות הספנות Euronav ,Evergreen ו-BP כי הן מפסיקות את מעבר הסחורות שלהן בים האדום, בשל מתקפות החות'ים, שכבר לא מוגבלת רק לאוניות המובילות סחורה ישראלית. אוסטין אמר בהצהרתו אמש: "זהו אתגר בינלאומי הדורש פעולה קולקטיבית".

השלוחה האיראנית מדרום: האם בישראל צריכים לחשוש מהחות'ים בתימן?
השלוחה האיראנית מדרום: החות'ים בתימן | צילום: רויטרס
מזכיר ההגנה האמריקני לויד אוסטין בישראל
מזכיר ההגנה האמריקני לויד אוסטין בישראל | צילום: רויטרס

אתמול נועד ראש הממשלה בנימין נתניהו מזכיר ההגנה האמריקני אוסטין, ואמר לו כי "החות'ים מאיימים על חופש השיט של העולם כולו". אוסטין אמר: "אנחנו מובילים כוח משימה רב-לאומי כדי לתמוך בעיקרון הבסיסי של חופש השיט. תמיכתה של איראן בהתקפות החות'ים על כלי שיט מסחריים חייבת להיפסק".