בכירים איראנים: "רק הפסקת אש בעזה תוכל למנוע את התגובה"

שלושה בכירים בטהרן אמרו לרויטרס כי "רק הפסקת אש עשויה למנוע את התגובה" על חיסול הנייה. אחד מהם הזהיר: "אם השיחות ייכשלו - נתקוף ישירות". דיווח: "סינוואר אמר למתווכות כי חמאס יגיע לפסגה אם ישראל תפסיק את המלחמה"

זמן צפייה: 02:34

ברקע הדריכות והכוננות בישראל בצל איומי הנקמה של איראן וחיזבאללה - אמרו היום (שלישי) שלושה בכירים איראנים לרויטרס כי "רק הפסקת אש בעזה עשויה למנוע או לעכב את התגובה" על חיסול איסמאעיל הנייה. עם זאת, אחד מהם הדגיש כי "אם שיחות הפסקת האש יקרסו, או שישראל תמשוך זמן - המתקפה תצא לפועל ישירות". בנוסף, אמרו המקורות כי איראן שוקלת לשלוח נציג למשא ומתן, שלא יהיה נוכח בשיחות, אך כן יהיה מעורב מאחורי הקלעים וישמש כמתווך עם ארצות הברית, זאת תהיה הפעם הראשונה מאז תחילת המלחמה שאיראן מתערבת בשיחות המשא ומתן.

לפי דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", מנהיג חמאס, יחיא סינוואר, העביר הודעה למתווכות הערביות כי אם ישראל רצינית לגבי המשא ומתן ומעוניינת בשיתוף הפעולה של חמאס, עליה להפסיק את הפעילות הצבאית בעזה.

בתוך כך, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ושורת מנהיגים באירופה קראו ביממה האחרונה לטהרן להימנע מלתקוף את ישראל - והזהירו מ"השלכות חמורות". בישראל מעריכים כי ייתכן שהתגובה תגיע עוד לפני הפסגה בין נציגי ישראל וחמאס ביום חמישי על הסכם הפסקת אש ועסקת חטופים.  בכירים במערכת הביטחון אמרו אמש כי "מתקפה עלולה למנוע את קיומה".

כמו כן, היום צפוי ראש הממשלה בנימין נתניהו לזמן את צוות המשא ומתן ולפרט את מרחב המנדט. בכירי הצוות מתכוונים לבקש מנתניהו לקבל אפשרות להתגמש, ולקיים למרתון דיונים במטרה לגבש מתווה מוסכם לעסקה. עם זאת, כאמור, בכירים בישראל מעריכים כי כל הסלמה שתגיע בימים שלפני הפסגה בחזיתות בצפון ובעיקר זו שבאיראן, צפויה להשפיע על המגעים ועל דרישות חמאס.

ראש שב"כ רונן בר וראש המוסד דוד ברנע
ראש שב"כ רונן בר וראש המוסד דוד ברנע | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90
הפגה למען שחרור החטופים בתל אביב
הפגה למען שחרור החטופים בתל אביב | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

בצמרת המדינית מעריכים כי התקיפה האיראנית צפויה לצאת לפועל במהלך הימים הקרובים, כשבינתיים מדי כמה שעות נערכת הערכת מצב ביטחונית בין גופי הביטחון, כדי לבדוק האם יש צורך בריענון ההנחיות בפיקוד העורף לציבור הישראלי.

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי | צילום: רויטרס

בינתיים, לפי ההערכות, המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי החליט למתן מעט את אופי התגובה. הנשיא החדש מסעוד פזכשיאן ביקש שלא להגיב בצורה קשה שתביא להסלמה ועלולה להצית מלחמה כוללת, בזמן שבמשמרות המהפכה מעוניינים לתקוף בתל אביב. חמינאי מעוניין לפעול מול מטרות צבאיות, משטח איראן, אך לא להביא להסלמת המערכה מול ישראל. עם זאת, במשמרות המהפכה ממשיכים להיערך לאפשרות לפיה המערכה תידרדר, ומתכוננים לתגובה ישראלית מיידית לאחר התקיפה. מבחינת חיזבאללה, אחת האפשרויות של מזכ"ל הארגון חסן נסראללה היא לבצע פלישה של מחבלים לגבול הצפון, למרות שהוא מפונה, במטרה לזכות בהישג תודעתי.