שב"כ חושף: עשרות תושבי השטחים נעצרו בחשד לקשר עם חמאס

מאמץ מודיעיני הוביל לחשיפת תופעה שבמסגרתה פעילי ארגון הטרור מעזה מנצלים צעירים מיו"ש כסייענים לביצוע פיגועים. הפעילים התחזו לחברות עסקיות וגייסו את הצעירים ל"עבודה" בשכר, במהלכה הם נשלחו להעביר חבילות נשק ותחמושת, וכן כספים המיועדים לרכישת נשקים. מערכת הביטחון תשלול אישורי כניסה של כ-230 פועלים עזתים - קרובי משפחה של המעורבים

זמן צפייה: 04:02

שירות הביטחון הכללי התיר היום (רביעי) לפרסום כי בעקבות מאמץ מודיעיני של שב"כ בשיתוף עם צה"ל והמשטרה, נחשפה  תופעה שבמסגרתה פעילי חמאס מעזה, מנצלים צעירים פלסטינים ביהודה ושומרון, בחלק ניכר מהמקרים ללא ידיעתם, כסייענים לביצוע פיגועים. במסגרת החשיפה נעצרו עשרות צעירים ומערכת הביטחון תשלול את כניסתם של כ-230 פועלים עזתים, קרובי משפחתם של המעורבים.

הפעילות מנוהלת ע"י פעילי "מטה הגדה" - גוף של חמאס בעזה, המנוהל ע"י מגורשי "עסקת שליט" שמוצאם באיו"ש. הפעילים ברצועת עזה מסתירים את זהותם האמיתית ומתחזים לחברות עסקיות ולגופים שונים, מגייסים צעירים פלסטינים באיו"ש ל"עבודה" עסקית בשכר, ושולחים אותם למגוון משימות, כדוגמת העברת כספים המיועדים לרכישת נשקים לפיגוע והעברת חבילות ארוזות, שבתוכם נשקים או תחמושת - כל זאת, מבלי שהשליחים מודעים בחלק ניכר מהמקרים לכך שהם מעבירים נשקים או מעורבים בפעילות טרור.

‏‎אמצעי הלחימה והכספים - המועברים ע"י אותם השליחים, מיועדים להגיע בסופו של דבר לפעילי חמאס באיו"ש, אשר גויסו ע"י המגורשים מרצועת עזה לביצוע פיגועים. חלק מהפעילים באיו"ש, אשר עמדו בקשר עם פעילי החמאס ברצועה, ביצעו במסגרת הקשר עבירות ביטחוניות, ובכלל זה סחר באמל"ח, ובהמשך לכך הוגשו נגדם כתבי אישום חמורים לבית המשפט הצבאי.

Whatsapp Image 2023 01 25 At 1
צילום: תקשורת שב''כ

‏‎שב"כ גם חשף שני מקרים ספציפיים, כמו המקרה של סלאם זיד, בן ה-27 ממחנה הפליטים ג'לזון, שקיבל במהלך חודש יולי האחרון פניה מפרופיל פייסבוק לא מוכר בשם "חאלד טאלב", ובה הצעה לעבוד בחברת משלוחים טורקית, הפועלת מול איו"ש, תמורת תשלום. בתחילה, התבקש סלאם להעביר סכומי כסף בגובה אלפי דולרים בין אזורים שונים באיו"ש כדוגמת בית לחם, רמאללה וחברון - תוך שהוא לא מודע לכך שמדובר בכספים המשמשים את חמאס. חקירות השב"כ העלו כי חלק מהכסף, הגיע לאותם מגויסים באמצעות סוחרים במטבעות דיגיטליים אשר שוטו גם הם על ידי אנשי חמאס.

‏בשלב השני - כאשר המשימות הפכו לחשודות יותר, הציג "חאלד טאלב" את עצמו כמי שעובד עבור אנשיו של מחמד דחלאן (איש פת"ח בכיר) ושלח את סלאם לרכוש אמצעי לחימה ובהם שלושה רובה M-16, רובה מסוג M4, שני אקדחים ותחמושת. לטובת רכישת הנשקים - נעזר סלאם בבן דודו אחמד זיד (בן 27 גם הוא ומתגורר בג'לזון) - אשר גם הוא לא היה מודע לכך שהוא מנוצל ע"י אנשי חמאס.

‏באחת הרכישות - התבקש סלאם להעביר את שני האקדחים שרכש לגורם בכפר חווארה. סלאם נסע לנקודת המפגש והעביר את האקדחים לידי האחים מחמד ומחמוד ע'אזי (המתגוררים בכפר ג'מעין הסמוך לקלקיליה). לאחר מספר שבועות, ביצעו האחים ע'אזי באמצעות האקדחים פיגוע ירי מרכב חולף לעבר רכבי ישראלים שנסעו על כביש 60 בסמוך לכפר חווארה.

מוחמד יזן ג'אבר (מימין) ובלאם זיד
מוחמד יזן ג'אבר (מימין) ובלאם זיד | צילום: תקשורת שב''כ

במקרה אחר, מוחמד יזן ג'אבר, בן ה-21 תושב א-ראם שבמזרח ירושלים, נחשף למודעה בפייסבוק לפיה דרושים עובדים למסעדה. בהמשך לתגובתו למודעה, פנה אליו באמצעות הצא'ט אדם שכינה את עצמו "אבו עלאא" וציין כי הוא זקוק לשליח שיעביר קופסאות של בשמים ברחבי איו"ש תמורת תשלום. במהלך חודש אוגוסט האחרון בהנחיית "אבו עלאא", החל מוחמד ברכישה ובהעברה של נשקים ובמסגרת זו העביר אקדח ותחמושת לבלאל חמאיל, פעיל חמאס מהכפר ביתא, וכן רובה M-4 לידי פארס מעלא, גם הוא מהכפר ביתא. השניים נעצרו ונחקרו גם הם.

‏‎רכישת הנשקים עבור התשתית, הצריכה כסף מזומן רב. לשם השגתו, שיטו המגורשים בתושבים באיו"ש העוסקים בסחר במטבעות דיגיטליים. מגורשי חמאס מעזה פנו בזהויות בדויות לרוכשי מטבעות דיגיטלים, מכרו להם מטבעות וירטואלים ואת הכסף המזומן עבור הרכישה, אספו באמצעות שליחים מאיו"ש, אשר שוטו כאמור גם הם והעבירו את הכסף לתחנה הבאה בשרשרת.

‏כאמור, תשתית הטרור הופעלה ע"י מגורשי חמאס בעזה ובראשם פרח חאמד, בן 46 מסילואד, אשר גורש לעזה במסגרת עסקת שחרור אסירים. בסיכומו של דבר, נעצרו ונחקרו באיו"ש עשרות תושבים אשר עמדו בקשר עם פעילי החמאס בעזה - כאשר חלקם כלל לא ידע כי הוא מעורב בפעילות שתכליתה ביצוע פיגועים.

‏גורם ביטחוני בכיר מסר: "‎פעולותיהם של חמאס וארגוני הטרור האחרים ברצועת עזה יביאו לצמצום כמות אישורי הכניסה של סוחרים ופועלים מעזה לישראל. בתוך כך, במקרה הנ"ל, מערכת הביטחון תשלול אישורי כניסה של כ-230 פועלים עזתים שעובדים בישראל - קרובי משפחה של המעורבים באכוונת טרור"