הרמטכ"ל: "סינוואר וחמאס בני מוות, נפרק אותם; לא עמדנו במשימה"

רב-אלוף הרצי הלוי נשא הצהרה ראשונה בעוטף עזה - ושיגר איום מפורש למנהיג חמאס ואנשיו: "נפרק אותם ואת המערכות שלהם. עזה לא תיראה אותו דבר". הוא הוסיף: "עושים הכול כדי להשיב את החטופים". הלוי הודה: "צה"ל אחראי לביטחון המדינה ואזרחיה - ובשבת בבוקר בעוטף עזה לא עמדנו בזה. אנחנו נלמד, נתחקר אבל עכשיו זו עת למלחמה"

זמן צפייה: 07:19

ביומה השישי של המלחמה עם חמאס, וכשברקע מספר הנרצחים והחללים מאמיר, מסר הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי הצהרה ראשונה בעוטף עזה. הוא אמר: "אנחנו חמישה ימים אחרי אירוע רצחני, אכזרי ומפתיע. הטבח של מחבלי החמאס הרצחניים, חיות האדם, בילדינו, נשותינו ואנשינו הוא חייתי, לא אנושי. צה"ל נלחם בטרוריסטים חסרי רחמים שביצעו מעשים שלא ניתן לעלות על הדעת. בכל מקום שיש בו אנשים, בכל מקום שקיימת בו אנושות. על המתקפה המתועבת הזו החליט יחיא סינוואר, הריבון ברצועת עזה ולכן הוא וכל המערכת שתחתיו הם בני מוות. אנחנו נתקוף אותם, אנחנו נפרק אותם ונפרק את המערכת שלהם".

"צה"ל תחת פיקודי מבין את גודל השעה ואת גודל המשימה המוטלת על כתפינו", הוסיף הרמטכ"ל, "צה"ל אחראי לביטחון המדינה ואזרחיה - ובשבת בבוקר בעוטף עזה לא עמדנו בזה. אנחנו נלמד, נתחקר אבל עכשיו זו עת למלחמה. בשעות הקשות האלה אני רוצה שתדעו, צה"ל כאן, כוח המגן של מדינת ישראל בכל עוצמתו, יכולותיו ובעיקר אנשיו הנפלאים. אני מאוד גאה לעמוד בראשם של מפקדים וחיילים הנכונים להילחם בחירוף נפש ובנחישות; ביניהם אלפים רבים של חיילים וחיילות במילואים שעזבו הכל ברגע אחד והגיעו כדי להילחם, כדי להגן על הבית. הייתי בשטח, ראיתי את הזוועות ראיתי את התמונות. שוחחתי עם מפקדים ולוחמים שלחמו בשטח. לצד הזוועות של האויב, מתגלים גם מעשי גבורה של האזרחים, החיילים ואנשי כוחות הביטחון וההצלה שלנו.

עוד הוא אמר: "הם לקחו את מה שהיה להם ויצאו להילחם קדימה ולעצור את המתקפה הזו שלעיניהם רק דבר אחד - להציל חיים. מחיר המלחמה כבד וקשה, אני משתתף מעומק הלב, בצערן של המשפחות השכולות שאיבדו את היקר להן מכל. אנחנו נעשה הכול כדי להשיב את החטופים חזרה הביתה. רוח הלחימה של צה״ל, מכה במלוא עוצמתה את עזה ואנחנו לא נעצור כאן. יש בה החלטיות, יש בה זעם. במהלך תקיפות רחב, אנחנו הורגים מחבלים רבים, מפקדים רבים, משמידים ומחריבים תשתיות טרור שתמכו את הפשע הנורא הזה, האכזרי הזה. עזה לא תראה אותו הדבר. אנחנו נגיע למצב בו מי שהנהיג את עזה, יוכה קשה, נפרק אותו. ומי שישאר שם יבין היטב שדבר כזה לא עושים למדינת ישראל. זה יקח זמן, ונדרש לגלות אורך רוח, טוב שהלכידות והרעות איתנו כאן ביחד. אנחנו נכה מכה ניצחת באויבים שלנו, זאת המשימה שלנו היום ואנחנו נחושים מאוד להשיג אותה".

חרבות ברזל בניין שנפגע מנפילת רקטות באשקלון
בניין שנפגע מנפילת רקטות באשקלון | צילום: רויטרס

עד כה הובאו למנוחות 264 חללי צה"ל, ויש עוד כ-500 חללים שעדיין לא זוהו. 97 משפחות חטופים קיבלו הודעה מצה"ל, מהם 88 אזרחים ותשעה חיילים. "המדינה לא התמודדה עם אירוע כזה", אומרים בצה"ל, "בניגוד לחיילים, לאזרחים אין נתונים כמו שיש בבקו"ם כאשר חיילים מתגייסים". עוד הוסיפו בצה"ל כי משפחות רבות מבקשות לבצע שאיבת זרע מהחללים.

ההרס אחרי הטבח בקיבוץ בארי
ההרס אחרי הטבח בקיבוץ כפר עזה
ההרס אחרי הטבח בקיבוץ כפר עזה | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

הבוקר אישר דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי את חשיפת חדשות 13 אמש במהדורה המרכזית, על אודות ההתייעצויות של גורמים בכירים בעקבות זיהוי פעילות על גבול רצועת עזה בלילה שלפני מתקפת הפתע של חמאס. תא"ל הגרי אמר שלא הייתה התראה, אך הוסיף כי "נתחקר באופן הכי נוקב את הסימנים שעלו בשעות שלפני". עוד הוא אמר: "היו דיווחים על הזזת כוחות, אבל לא כדי להבין שזה מתקפה גדולה".

לפחות 1,300 ישראלים נרצחו ונפלו בקרבות מאז פתח חמאס במתקפת הפתע על ישראל, וגורלם של עשרות שנחטפו לשטח רצועת עזה - בהם חיילים, נשים, קשישים וטף - עדיין לא ידוע. משרד הבריאות עדכן הבוקר כי 3,297 פצועים פונו לבתי החולים מאז תחילת המלחמה, מהם 28 במצב אנוש, 335 במצב קשה, 581 במצב בינוני, 1,805 במצב קל, 142 נפגעי חרדה ו-115 שעדיין בהערכה רפואית. 423 פצועים עדיין מאושפזים בבתי החולים ברחבי הארץ, בהם 111 במצב קשה, 189 במצב בינוני ו-113 במצב קל.

הלוויית החייל דוד שילה בהר הרצל
הלוויית החייל דוד שילה בהר הרצל | צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90

אתמול בלילה, ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ סיכמו על הקמת ממשלת חירום. "קבינט המלחמה" יכלול את נתניהו, גלנט וגנץ. איזנקוט ודרמר יהיו משקיפים. השרים הנוספים בקבינט המדיני-ביטחוני מטעם המחנה הממלכתי יהיו ח"כ חילי טרופר וח״כ יפעת שאשא ביטון (כמשקיפה). בעקבות הקמת ממשלת החירום, הודיע נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון כי יאריך את כהונתו עד לתום המלחמה.

מוקד הסיוע של מטה המשפחות להחזרת החטופים והנעדרים: 03-5477777