הסתה בחסות אבו מאזן: הטלוויזיה הפלסטינית מעודדת את המחבלים

הפיגועים בהם היו מעורבים השוטרים הפלסטינים נגד חיילי צה"ל בתקופה האחרונה לא היו מקריים, ותנועת פת"ח מצהירה עכשיו בגלוי על חזרה למאבק המזוין נגד ישראל. זהו תהליך ארוך שהתרחש מתחת לפני הקרקע, וכעת גם הטלוויזיה הרשמית, זו שבשליטתה של הרשות, מעודדת את שוטריה ואת אנשיה לחזור ולבצע פיגועים

זמן צפייה: 04:08

הפיגועים בהם היו מעורבים השוטרים הפלסטינים נגד חיילי צה"ל בתקופה האחרונה לא היו מקריים, ותנועת פת"ח מצהירה עכשיו בגלוי על חזרה למאבק המזוין נגד ישראל. בתיעודים שפורסמו הערב (ראשון) במהדורה המרכזית ניתן לראות כיצד בטלוויזיה הפלסטינית הרשמית, שנשלטת בידי הרשות, מעודדים את המחבלים.

זהו תהליך ארוך שהתרחש מתחת לפני הקרקע, בזמן שישראל מחזקת את אבו מאזן באישורי כניסה ותיאום ביטחוני, אנשי פת"ח והמשטרה הפלסטינית רואים בשנתיים האחרונות את חמאס שגדל מסבב לסבב, ומאיים יותר על שלטון אבו מאזן בשטחים.

במשטרה הפלסטינית רואים את קני הטרור בשכם ובג'נין והמסקנה שלהם היא - במקום להילחם בהם בקרב בלתי אפשרי, עדיף להצטרף אליהם, לטרור. הטלוויזיה של אבו מאזן כבר מהללת את השוטרים הפלסטינים ואת אנשי הפת"ח שביצעו פיגועים נגד ישראלים, ושם זה מתואר כמהלך מתכונן מראש הרשות ועד לאחרון חיילו.

אבו מאזן במסיבת העיתונאים בברלין
במקום להילחם בקני הטרור הוא מצטרף אליהם. יו''ר הרשות הפלסטיני אבו מאזן במסיבת עיתונאים בברלין. אוגוסט 2022 | צילום: רויטרס

בעבר, אבו מאזן מנע מאנשיו לצאת לפיגועים, וגדודי חללי אל-אקצא, הזרוע הצבאית של הפת"ח, בעצם "נמחקה" מהשטח. אבו מאזן צירף חלק מהם למנגנוני הביטחון, אך כעת מתחילה התעוררות בתוך מנגנוני הרשות הפלסטינית, שאחרי האינתיפאדה השנייה קיבלו מישראל הזדמנות "לקבל" שוב את השטח.

עשור לאחר קבלת כל הציוד והנשק, אבו מאזן חוזר על טעותו של ערפאת - הוא מכניס את מנגנוני הרשות ופת"ח למעגל הפיגועים, וגם את אנשיו. למרות הקשר הכלכלי עם ישראל והתיאום הביטחוני שעוזר לו, כשהטלוויזיה שלו כבר מהללת את השוטרים שביצעו פיגועים - זו נורת אזהרה. תנועת השלטון של אבו מאזן אומרת בגלו, "חזרנו למאבק המזוין", וכעת יש המון כלי נשק שמופנים כלפי ישראל, רובם כאלה שהוענקו לאבו מאזן בזמנים "טובים יותר" בעבר.

יאסר ערפאת
יאסר ערפאת. ברשות הפלסטינית לא למדו מטעויותיו | צילום: Gettyimages/ אימאג'בנק

בעוד שבישראל קיוו שהתופעה אינה משמעותית, המספרים מוכיחים אחרת. בתקופה האחרונה, 17 שוטרים פלסטינים ביצעו פיגועים, ו-3 מהם נהרגו אף במהלך התקריות. כשבכירי הפת"ח החלו להבין ולהפנים את המצב בשטח, הם החליטו כי לא יילחמו עוד בטרור, ולא זאת בלבד - הם יצטרפו אליו.

פעילי גדודי חללי אל-אקצא, המזוהים עם הפת''ח
תהליך תת קרקעי מעבר לשליטתו של אבו מאזן. פעילי גדודי חללי אל-אקצא, המזוהים עם הפת''ח | צילום: ויסאם השלמון, פלאש 90

בתוך הפת"ח תמיד היה מאבק, וכשהם ראו את אבו מאזן נחלש ואת מאבק הירושה הקרב ובא - אנשי הפת"ח לא יכלו לשאת עוד את העלבונות של חמאס. למעשה, מדובר בתהליך תת קרקעי שהתעצם השנה, ובשבוע שעבר, הרמטכ"ל כוכבי אף רמז עליו.

למרות שאין מדובר בהחלטה רשמית, ולא מן הנמנע שאפילו אבו מאזן בעצמו מתנגד לה - זה אינו בשליטתו עוד. בינתיים, מי שמרוויחה מכך היא תנועת חמאס, שמצליחה להעצים את שיעור התמיכה בה בקרב יושבי הרשות הפלסטינית.