מאות שיגורים ויירוטים בצפון; צה"ל תוקף בדרום לבנון

אחרי החיסול של מפקד יחידת "עזיז" בחיזבאללה, אחמד נעמה נאצר, מטחים כבדים נורו משטח לבנון לעבר יישובי הצפון. חיזבאללה: "שיגרנו יותר מ-200 רקטות ו-20 כטב"מים". נפילות בגליל, יירוטים ושריפות פרצו במוקדים שונים. פצוע קשה מאחד השיגורים ברמת הגולן. גורם בחיזבאללה: "תגובה על החיסול"

זמן צפייה: 06:44

אחרי החיסול אתמול של מפקד יחידת "עזיז" בחיזבאללה, אחמד נעמה נאצר, מטחים כבדים של יותר מ-200 שיגורים נורו היום (חמישי) משטח לבנון לעבר יישובי הצפון, מהגולן עד לגליל התחתון. זוהו נפילות בשטחים פתוחים, ביניהם באזור הכינרת, צומת גומא ומרגליות, ושריפות פרצו במוקדים שונים עקב השיגורים וברקע עומס החום הכבד. צה"ל פתח בגל תקיפות של משגרים ויעדי חיזבאללה בדרום לבנון. בחיזבאללה איימו: "אם ישראל תפתח במלחמה כוללת - נתקוף במקומות שטרם תקפנו בהם".

לפי דיווחים ראשוניים, יש פצוע קשה מאחד השיגורים ברמת הגולן, וזוהתה פגיעה ישירה בקניון בעכו. כמו כן, דווח על נפילה, ככל הנראה של שברי מיירט, ליד תחנת רכבת נהריה. שני נשים נפצעו במצב קל לאחר שנחבלו בדרכן למרחב מוגן, ופונו למרכז הרפואי לגליל בנהריה ולבית חולים זיו. כמו כן, בית החולים רמב"ם בחיפה עדכן כי לחדר הלם בביה"ח הגיע פצוע במצב קל שסובל מפציעות רסיסים. עוד דווח על הפסקות חשמל ברמת הגולן.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2407041143' autoplay='0' credit='' desc='שריפות בצפון עקב השיגורים ' poster='' kid='1_5v37ycc6' duration='25']

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2407041336' autoplay='0' credit='עובדי ויערני קק"ל' desc='השריפות בצפון' poster='' kid='1_k039ff5q' duration='16']

מכבאות והצלה לישראל נמסר כי 25 צוותי כיבוי מתחנת גליל-גולן בסיוע מחוז צפון, רשות הטבע והגנים, מועצה אזורית גולן וכיתות הכוננות פועלים במספר מוקדי שריפות שפרצו ברמת הגולן והגליל העליון לאחר מטח הירי הכבד מלבנון. לוחמי האש פועלים בעשר מוקדי שריפות, כשהמוקדים המרכזיים הם במרחב איילת השחר ומרכז רמת-הגולן. הכוחות פועלים לבלום את התפשטות השריפות בחסות הרוחות החזקות, תחת ההתרעות על ירי טילים וחדירות כלי טיס.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2407041153' autoplay='0' credit='' desc='פגיעה ישירה בקניון בעכו' poster='' kid='1_vry04l8t' duration='9']

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2407041323' autoplay='0' credit='' desc='תיעוד הרסיס שנפל על הקניון בעכו' poster='' kid='1_t417a3ez' duration='8']

גורם בחיזבאללה אמר על השיגורים כי "מדובר בהשלמה לתגובה על החיסול של אחמד נעמה נאצר אתמול", והוסיף כי "תקפנו מספר אתרים בגליל ביותר מ-20 כטבמ"ים, ושיגרנו יותר מ-200 טילים מסוגים שונים על אתרים ישראלים בגליל ובגולן". בכיר חיזבאללה איים: "נתקוף במקומות שטרם תקפנו בהם בישראל".

מצה"ל נמסר כי "לוחמי ההגנה האווירית ומטוסי קרב ביצעו ניסיונות יירוט במרחב הצפון, ויירטו מספר מטרות בהצלחה. זוהו כ-200 שיגורים ומעל 20 מטרות אוויריות חשודות שחצו מלבנון". עוד נמסר כי "כתוצאה מנפילות יירוטים וכטב"מים פרצו שריפות במספר מרחבים, וכוחות הכיבוי פועלים על מנת לכבות אותן. התרעות על ירי טילים ורקטות הופעלו מחשש לשברי יירוט. ההתרעות במרחב אילניה על חדירת כלי טיס עוין הופעלו עקב זיהוי שווא".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2407041145' autoplay='0' credit='' desc='יירוטים בשמי הצפון' poster='' kid='1_2xvt1taw' duration='16']

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2407041208' autoplay='0' credit='' desc='נפילות באזור הכינרת' poster='' kid='1_tygedt3f' duration='28']

עם תחילת השיגורים לצפון, דווח בלבנון כי צה"ל תקף בארטילריה בדרום המדינה וכי כטב"ם ישראלי שיגר שלושה טילים לעבר אזור הכפר חולא. מוקדם יותר דווח ברשת "אל-ג'זירה" הקטרית כי ישראל תקפה גם באזור הכפר עייתא א שעב שבדרום לבנון.

מטחים כבדים לצפון
מטחים כבדים לצפון

ממטה "נלחמים על הצפון", המייצג מאות משפחות מפונים נמסר: "מדינת ישראל נמצאת כפסע מאיבוד הצפון. מדובר במלחמה לכל דבר ומדינת ישראל חייבת לנצח בה ולא להיכנע באמצעות הסכם. רק רצועת ביטחון בתוך לבנון תגרום לשקט לטווח הארוך. לא נשתוק אם לא תהיה תגובה מיידית, נצא לרחובות ונילחם על המדינה".

כמו כן, מלובי 1701 המייצג את תושבי הצפון נמסר כי "מדיניות המגננה של ישראל הפקירה את תושבי הצפון, שמופגז ועולה באש בעשרות מוקדים, ואנו לא רואים את חרטומי המטוסים בדרך לביירות. לובי 1701 ותושבי הצפון כולו רואים הכל. - את חוסר התגובה, חוסר היוזמה והאומץ. לא נשלים עם זה. צפון ישראל בוער ובביירות הולכים לים. אם הממשלה והצבא לא יכולים להבטיח את ביטחון הצפון, תשימו את המפתחות, ואנחנו ניקח את האחריות לכך".

מפקד יחידת "עזיז
מפקד יחידת "עזיז | צילום: דובר צה"ל

כאמור, בארגון הטרור חיזבאללה כבר הגיבו אמש לחיסול הדרמטי, ובהודעה רשמית טענו כי "במסגרת התגובה על החיסול שבוצע בצור, שיגרנו כ-100 קטיושות לעבר מטרות צבאיות בישראל, וטילי פלק נורו לעבר קריית שמונה".

בצה"ל קיבלו אחריות על החיסול, ודובר צה"ל עדכן אמש כי אחמד נעמה נאצר חוסל בתקיפה של כלי טיס במרחב צור, וכי היחידה עליה פיקד אחראית על ירי ממרחב דרום-מערב לבנון לעבר שטח מדינת ישראל. נאצר שימש בתפקידו משנת 2016 והוביל את ירי טילי הנ"ט והרקטות מדרום-מערב לבנון לעבר שטח ישראל וכוחות צה"ל. כמו כן, הכווין מתווי טרור רבים לעבר ישראל לאורך המלחמה ולפני כן, וביצע תפקידים מרכזיים בחיזבאללה.

עוד נמסר כי נאצר היה מקבילו של טאלב סמי עבדאללה, מפקד יחידת "נצר", שחוסל כבר לפני כחודש. שניהם היו מבעלי התפקידים המרכזיים של חיזבאללה בגזרת דרום לבנון.

בעקבות ההסלמה בצפון ואירועי השעות האחרונות, קו הסיוע של נט"ל זמין 24/7 לתמיכה וסיוע נפשי במספר - 1800-363-363