בצל מחאת המילואימניקים: רה"מ דן עם גלנט והרמטכ"ל על כשירות הצבא

כשברקע גוברים איומי הסרבנות, נפגשו מוקדם יותר השבוע שר הביטחון והרמטכ"ל הלוי עם נתניהו ל"שיחת עדכון", שבה, בין היתר, "הציגו את תמונת המצב הביטחונית ואת כשירות צה"ל". בתוך כך, כ-300 רופאים צבאיים חתמו על מכתבי אי-התייצבות למילואים

זמן צפייה: 09:08

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי, נפגשו ביום ראשון האחרון לשיחת עדכון. כך נמסר ממשרד הביטחון. עוד נאמר כי "בין היתר, שר הביטחון והרמטכ"ל הציגו לראש הממשלה את תמונת המצב הביטחונית ואת כשירות צה"ל". הפגישה באה על רקע איומי הסרבנות ומחאת אנשי המילואים.

שלשום פורסם בחדשות 13 כי כ-100 טייסי מילואים בחיל האוויר הודיעו בימים האחרונים שלא יתייצבו לשירות מילואים. להחלטה של הטייסים יש השלכות רחבות והיא עלולה לפגוע בכשירות המבצעית של הצבא כולו. מדובר באנשי צוות אוויר המשרתים בטייסות מבצעיות, במטה וביחידות הבקרה האווירית.

הטייסים זומנו בעקבות ההחלטה לשיחות עם מפקדיהם, שלאחריהן יוחלט לגבי המשך שירותם. בצה"ל הביעו חשש מהתרחיש הזה ופרסמו כמה פעמים "תמונות מצב" על המחאה בקרב משרתי המילואים - עם דגש על אנשי צוות אוויר. ביום חמישי ייתכן שיגיע גל נוסף של טייסים שיודיעו על הפסקת התנדבות - בהתאם להתקדמות החקיקה.

Whatsapp Image 2023 07 19 At 0
מחאת הרופאים נגד המהפכה המשפטית | צילום: גילי יערי, פלאש 90

אמש שר הביטחון יואב גלנט נשא דברים בטקס לציון 76 שנים ליציאת אוניית המעפילים "אקסודוס" שנערך במוזיאון ההעפלה בחיפה, ואמר כי "כשם המג"ד זקוק לכל החיילים בגדוד, כך אני, כשר הביטחון של מדינת ישראל, זקוק לכל אנשי כוחות הביטחון, על מנת להצליח במשימה המורכבת של הגנה על מדינת ישראל ועל חיי אזרחיה".

השר גלנט התייחס לאיומי הסרבנות בקרב אנשי מילואים במחאה נגד המשך חקיקת המהפכה המשפטית, ופנה אל אנשי המילואים: "מותר להיות חלוקים בדעתנו, מותר להתווכח ולדון, מותר להפגין, אבל אסור לפגוע, בשם דעה פוליטית כזו או אחרת, בצה"ל. אין לנו קיום בארץ הזו בלי צבא ההגנה לישראל".

Whatsapp Image 2023 07 18 At 1
השר גלנט בטקס לציון 76 שנים ליציאת אוניית המעפילים ''אקסודוס'', במוזיאון ההעפלה בחיפה

נזכיר כי המחאה נגד המהפכה המשפטית הגיעה גם למערכת הבריאות, כשהבוקר נפתחה שביתת אזהרה בת שעתיים, בין השעות 08:30 עד 10:30, ובמהלכה בתי החולים פעלו במתכונת חירום בלבד, כשטיפולים שאינם מצילי חיים לא בוצעו. בהסתדרות הרפואית הודיעו כי במהלך השבועות הקרובים צפויים הרופאים להשבית את מערכת הבריאות ליום שלם.

במהלך השביתה, נערכו בבתי החולים השונים אסיפות הסברה. השירותים שנחרגו ולא שבתו היו שרותי דיאליזה, טיפול נמרץ, חדרי מיון, חדרי לידה, פגיות, טיפולי IVF וטיפולים אונקולוגיים. רופאי צה"ל, משטרה, ושב"ס הוחרגו מהשביתה. בתי החולים פעלו במתכונת חירום ואנשים שקבעו תורים קיבלו הודעות בנוגע לדחיית התור שלהם לתאריך חדש.