צה"ל החליט: המשטרה תבחן את חומרי החקירה בפרשת מותו של קצין המודיעין

לאחר שלא הצליחו לקבוע בוודאות את נסיבות המוות של הקצין, הפרקליטה הצבאית הראשית החליטה להעביר את המשך החקירה למשטרה. הצוות המשטרתי יידרש לחוות את דעתו על הצורך בביצוע פעולות נוספות

זמן צפייה: 00:26

הפרקליטה הצבאית הראשית, יפעת תומר-ירושלמי, החליטה היום (שלישי) כי חומרי החקירה הפלילית בעניין מותו בכלא של קצין המודיעין ייבחנו על ידי צוות מייעץ של המשטרה. זאת, לאחר שנערכה חקירה פלילית שבוצעה על ידי היחידה לחקירות פנים בצה"ל. צוות החקירה המשטרתית ידרש לחוות את דעתו על הצורך בביצוע פעולות חקירה נוספות.

מטעם דובר צה"ל נמסר כי "במסגרת החקירה, נגבו למעלה ממאה עדויות מכלואים רבים, מסגל הכליאה ומגורמי רפואה ובריאות הנפש, התקבלו חוות דעת של מומחים, נאספו ונבחנו מסמכים וחומרים רבים, לרבות מאות שעות תיעוד של מצלמת האבטחה בתאו של המנוח".

"כמו כן, המכון הלאומי לרפואה משפטית באבו-כביר ערך בדיקה רפואית לנסיבות מותו, כולל בדיקה ייחודית של דמו של המנוח במעבדה בארה"ב, המתמחה בבדיקות אלה. לאחר בחינת כלל החומרים והתוצאות, מצא המכון כי לא ניתן לקבוע באופן ודאי את סיבת מותו של המנוח. כלל כיווני החקירה מוצו ולא נמצאו ראיות לכך שמותו של המנוח נגרם כתוצאה מעבירה פלילית".

מודיעין, קצין, כלא
קברו של קצין המודיעין שמת בכלא

בתגובה להחלטה, מסרו הוריו של הקצין: "ההחלטה הייתה צריכה להתקבל כבר מזמן. חובתו המוסרית של צה"ל הייתה ועודנה להפוך כל אבן על מנת לגלות את האמת, להבין איך בדיוק קצין צעיר בגופו ובנפשו – מת בגיל 24 בכלא צבאי מפוקח".

"מאז מותו של בננו, לפני למעלה משבעה חודשים, אנו משוועים לקבל תשובות. היום הבנו שצה"ל לא יכול לספק לנו תשובות ואנו נמשיך לחיות באי ודאות מייסרת", נכתב בהודעה מטעם המשפחה. "מבחינתנו, כל הכיוונים נותרו פתוחים ואנו מקווים ומייחלים שטובי המומחים ממשטרת ישראל יוכלו להאיר את החקירה, לספק תשובות ולתת לנו קצת נחמה בתוך האובדן העצום שלנו".

לפני כארבעה חודשים עדכן צה"ל כי כי ממצאי בדיקת המעבדה של דמו של הקצין, אינם חד משמעיים, ולא מוכיחים התאבדות. מתוצאות בדיקת דגימת הדם שנערכה בארה"ב, עולה כי ריכוז אחת התרופות אותה נטל היה תקין ומראה על שימוש סדיר בתרופה ולא חריג. לגבי תרופה נוספת אותה נטל, הבדיקה לא הצליחה מסיבות טכנולוגיות, ולכן לא הניבה תוצאה ברורה.

הוריו של הקצין פנו לפני כחודשיים במכתב לפרקליטה הצבאית הראשית, לרמטכ"ל, אביב כוכבי ולבכירים נוספים בצה"ל, וביקשו להורות על כך שחקירת מותו תוגדר כחקירת רצח עד שיוכח אחרת. לטענת ההורים, דרישתם היא לנוכח "סימני השאלה הרבים האופפים את הפרשה ולאור הסחבת בחקירה".

יש לציין כי בספטמבר האחרון, כארבעה חודשים לאחר שנמצא ללא רוח חיים בתאו, פורסמו בחדשות 13 פרטים חדשים על הפרשה. בכליו של הקצין נמצאו רישומים תחת המילה "טיוטה" שהוא כתב בעצמו, ומהווים מעין טיוטות של מכתבים לאנשים שונים כמו אמו ואביו בהם נכתבו דברים כמו "אני מצטער, אני לא מוכן לשבת עשר שנים בכלא ולצאת בגיל 30 ומעלה".

בנוסף, במכתבים ישנן אמירות וטענות כלפי חוקר מצ"ח שחקר אותו והקצין טוען שחקרו אותו באופן לא נאות והוסיף אפילו טענות כלפי סוהרים. כמו כן, ברישומים ישנן מילים חמות כלפי אנשים ששירתו איתו יחד עם מחמאות גדולות.