בינה מלאכותית, נהיגה אוטונומית: כך ייראה רכב העתיד של צה"ל

הכרמ"ל, המשוריין העתידי של זרוע היבשה, הוא שילוב בין נגמ"ש לטנק. הטכנולוגיות החדשות שפותחו עבורו כוללות בין היתר תא טייס שקוף, ניווט באמצעות כיוון המבט - ורובוט חיצוני • צפו בהצצה

זמן צפייה: 02:21

הכרמ"ל, כלי הרכב המשוריין החדש של צה"ל, נחשף היום (ראשון) על ידי המנהל למחקר ופיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית במשרד הביטחון. בתום חודש של ניסויים, הציגו שלוש תעשיות ביטחוניות - התעשייה האווירית, "אלביט מערכות" ו"רפאל", את פיתוחיהן. במסגרת התצוגה, הודגמו שלוש טכנולוגיות אוטונומיות מתקדמות, מבוססת בינה מלאכותית ורובוטיקה מתקדמת, שיהוו תשתית לפיתוח רכבים קרביים מאוישים ואוטונומיים בצה"ל.

הכרמ"ל, כלי רק"מ מתקדם ליבשה, הוא שילוב של נגמ"ש וטנק, ונותן מענה לצרכים של שדה הקרב העתידי. הטכנולוגיות שפותחו על ידי חברות התעשייה הביטחונית השונות מתקדמות, ומאפשרות ללוחמים בתוכו לסגור מעגלי אש באופן מהיר. כמו כן, הרכב מבטל יתרון פיזי ואף יכול לשמש ככלי ללוחמים ולוחמות, ללא כל הבדל של כוח פיזי.

הרכב מבוסס על טכנולוגיות פורצות דרך וחדשניות בקנה מידה בין-לאומי, הוא חכם וממוגן יותר - ומכיל רק שני אנשי צוות. "אנו נמצאים למעשה לקראת שינוי תפיסה מהפכני בתמרון היבשתי ונרצה לראות איך אנחנו מממשים את זה בתקופה הקרובה בצה"ל", אמר תא"ל יניב רותם, ראש מו"פ במפא"ת שבמשרד הביטחון.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

ברקע ההיתקלות בגבול עזה: דריכות בצה"ל לקראת ההפגנות על הגדר

מסוק באוויר וחיילים צונחים לסיפון: תיעוד מעצר המכלית הבריטית

"יד זדונית": נופצה אנדרטה בגליל לזכר לוחם שנהרג בצוק איתן

קצין שיריון ראשי, גיא חסון
קצין שיריון ראשי, גיא חסון | צילום: חדשות 13

תא"ל יניב רותם, ראש מו"פ במפא"ת שבמשרד הביטחון, אמר כי "מפא"ת חושף היום את הכרמ"ל - תוכנית מהפכנית ליבשה. הבאנו טכנולוגיות פורצות דרך המתבססות על בינה מלאכותית, היתוך סנסורים ויכולת אוטונומיה לרכב קרבי משוריין. בעזרת הטכנולוגיה הזאת, שהצלחנו לייצר עם שלוש התעשיות הביטחוניות הגדולות, הצלחנו להוכיח שניתן לתפעל רכב עתידי בתוך תא סגור - מה שאנחנו מכנים 'מדפים סגורים', כלומר כשהוא סגור בחלקו העליון".

תא"ל גיא חסון, קצין שיריון ראש, הוסיף: "השלמנו היום תהליך ארוך, שבו בשיתוף של חיל השריון וזרוע היבשה, איפיינו את הצרכים המבצעיים שלנו בשדה הקרב העתידי. כחלק מהאיפיון הזה הוצגו היום פלטפורמות, שמביאות לידי ביטוי טכנולוגיות מהמתקדמות ביותר שיש, המעצימות את הקטלניות של צוות הקרב היבשתי - גם בעתיד הנראה לעין וגם בעתיד הרחוק".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20190804-1540' autoplay='0' credit='חדשות 13' desc='' kid='1_wo3rvh80' duration='159'']

כרמל של תע''א
כרמל של תע''א | צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון

"הרכבים, יהיו עם מה שאנחנו קוראים 'מדפים סגורים', כלומר - התא שבו נמצאים הלחומים סגור בחלקו העליון. אנחנו נמצאים לקראת שינוי תפיסה מהפכנית בתמרון. נרצה לראות איך ממשים את זה בקרוב בצה"ל. זאת יכולת לא רק שלנו, היו איתנו כאן קצינים בכירים מצבא ארצות הברית. כמו כן, מחר ומחרתיים יהיו נציגים של מדינות רבות נוספות", הוסיף רותם.

כתב חדשות 13 נכנס לבדוק את הכלי שייצרה "אלביט מערכות", בו נעשה שימוש בטכנולוגיות רבות שקיימות בסמארטפונים ובהן מסך מגע. ללוחמים תינתן האפשרות בלחיצת כפתור לראות מטרות, לסגור מעגלי אש מהירים - ולנווט הכול תוך כדי לחימה מתוך הכלי, מבלי צורך לצאת ממנו.

כלי הרכב של "אלביט" מאפשר נהיגה וניווט באמצעות כיוון המבט, וכן פלטפורמה להפעלת מערכות לא מאוישות כמו רחפן או חלוץ רובוטי שמבצע משימות מחוץ לכרמל. החברה פיתחה מדגים טכנולוגי ללוחם המופעל באמצעות מערכת הראש "Iron Vision", המבוססת על טכנולוגיה שפותחה עבור מטוס הקרב F-35. הרק"מ מציג תפיסת לחימה שכוללת ניהוג אוטונומי ושימוש ביישומי בינה מלאכותית לביצוע תהליכים מהירים של קבלת החלטות והשמדת מטרות.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20190804-1456' autoplay='0' credit='' desc='רכב העתיד של צהל נחשף' kid='1_8caex9vg' duration='202'']

חברת "רפאל" פיתחה את "תא הטייס השקוף", המאפשר אנשי הצוות ראייה היקפית של 360 מעלות על המתרחש מחוץ לכרמל. "תא הטייס" הוא למעשה שילוב חדשני של מסכי מגע מתקדמים שמקיפים את הצוות ברכב וחיישנים ייחודים משקפים להם את המתרחש מחוץ לנגמ"ש בשדה הקרב, ללא קסדות או אמצעי ראייה. מודבר בשילוב חדשני של מסכי מגע מתקדמים, הנמצאים בממשק אחד עם השני, ומקיפים את אנשי הצוות מבפנים, כאשר מגוון סנסורים ייחודיים בעלי יכולות אלקטרו-אופטיות, משקפים לאנשי הצוות תמונת מצב אמיתית ומתעדכנת של המתרחש בחוץ.

על גבי הכלי הממוגן מותקנות כלל המערכות המתקדמות של רפאל הכוללות מערכות חישה וניטור, מערכות אלקטרו-אופטיות, עמדות נשק, משגרים לטילי גיל, הדק חכם, מערכת התקשורת "BNET" ומערכת ההגנה האקטיבית - "מעיל רוח". המערכות הללו, המשולבות באלגוריתמים מבצעיים של בינה מלאכותית ואוטונומיות, מסוגלות לאתר ולנטרל, בו זמנית, מספר רב של מטרות, בדיוק ובמהירות גבוהה מאוד.

כרמל של חברת ''רפאל''
כרמל של חברת ''רפאל'' | צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון

הרכב השלישי, של התעשייה האווירית, משלב תצוגה פנורמית באמצעות מסכים אישיים וג'ויסטיק, באופן שדומה למשחקי מחשב. הכרמ"ל יתבסס על בינה מלכאותית המאפשרת השמדה של מטרות ואיומים, תוך ניהול מערך תחמושת יעיל.

התעשייה האווירית פיתחה מדגים טכנולוגי המבוסס על משפחת הכלים הרובוטיים והבלתי מאוישים של החברה, הנמצאים בשימוש צבאי נרחב בארץ ובעולם. המערכות האוטונומיות ברק"מ נשלטות על ידי מערכת לחימה מרכזית ואוטונומית, המסנכרנת את תתי-המערכות ועוזרת למפעיל האנושי לסנן את המידע הלא רלוונטי - ובכך להתמקד באיומים הקריטיים ובקבלת החלטות שעליו לקבל בזמן אמת.

''הכרמ"ל'' כלי הרכב העתידני של משרד הבטחון, נחשף
''הכרמ"ל'' כלי הרכב העתידני של משרד הבטחון, נחשף | צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון

כל הפתרונות הללו נבחנו בשבועות האחרונים על ידי צוות נסיינים מיוחד של מפא"ת, כאשר התוכנית לפיתוח הטכנולוגיה החדשנית יצאה לדרך לפני כשלוש שנים. מטרתה הייתה "לקחת לקצה את הטכנולוגיה של שדה הקרב העתידי" ולפתח קונספט לחימה חדש לחלוטין, המבוסס על יכולות תפעול ותמרון אוטונומיות ואוטומטיות, בינה מלאכותית, יכולות חישה והנעה היברידית.