אלה הרשויות שהחליטו לא לקיים מחר לימודים; החלטה סופית הבוקר

לפי הודעת הרשויות, לא יתקיימו מחר לימודים בכמה ערים בשרון, ביישובי עוטף עזה ומערב הנגב. בבוקר יקיים פיקוד העורף הערכת מצב שבה יוחלט סופית אם לבטל את הפעילות במוסדות החינוך

זמן צפייה: 01:40

החיסול ומתקפת הרקטות: ראשי רשויות רבים בדרום ובמרכז הארץ הודיעו הערב (שלישי) על ביטול הלימודים מחר. עם זאת, בשעה 06:00 בבוקר תיערך הערכת מצב מחודשת בפיקוד העורף, שבה יוחלט סופית אם לבטל את הפעילות במוסדות החינוך. כבר הערב הנחה פיקוד העורף כי ניתן לקיים מחר לימודים בגוש דן ובשפלה.

הערים שהודיעו כי נכון לשעה זו לא תתקיים פעילות במוסדות החינוך הן יהוד-מונוסון, ראש העין, לוד, רמלה, מודיעין-מכבים-רעות, שוהם, ראשון לציון, רחובות, גדרה, יבנה, קריית מלאכי, אשדוד, אשקלון ושדרות. גם במועצות האזורית גזר, באר טוביה, ברנר ובישובים הדרומיים במועצה האזורית דרום השרון - לא יתקיימו לימודים, וכן ביישובי עוטף עזה.

גם בחלק ממוסדות ההשכלה הגבוהה הוחלט שלא לקיים את הלימודים מחר, בין היתר בקמפוס באר שבע של אוניברסיטת בן-גוריון, מכללת ספיר שבשדרות וקמפוס רמת גן באוניברסיטת בר-אילן ובאוניברסיטת תל אביב.

ממשרד החינוך נמסר הערב כי "כשיתקבלו הנחיות מסודרות ומעודכנות למחר על ידי פיקוד העורף, יפרסם המשרד הנחיות מסודרות הנוגעות להתנהלות מערכת החינוך. בשלב זה, לא הועברה הודעה רשמית למשרד".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

הירי לישראל נמשך – וגם תקיפות צה"ל; מצב מיוחד הוכרז בעורף

בשל ההסלמה בדרום: בוטלו אירועים ומופעי תרבות ברחבי הארץ

הזוגות שהיו אמורים להינשא הערב – וביטלו את האירוע בשל ההסלמה

כיתה - ארכיון
כיתה - ארכיון | צילום: Getty Images

בחלק מהערים שהחליטו לא לקיים את הלימודים מחר, ראשי הערים מנסים לסייע להורים ולתלמידים במציאת חלופת לימודים. כך למשל, עיריית רחובות הנחתה את מנהלי בתי הספר בעיר לפעול לפי נוהל למידה בחירום. הצוותים החינוכיים ישלחו לתלמידים באמצעות הפורטל הבית ספרי או באמצעות אתרי תוכן דיגיטליים ומטלות למידה מקוונות. בעירייה הנחו גם את מחנכי הכיתות והגננות ליצור קשר עם התלמידים ולדרוש בשלומם.

בעקבות המתיחות הוחלט בעיריית ירושלים לארח מחר את מאות תלמידים מהמועצה האזורית חוף אשקלון. ראש העיר משה ליאון יקבל את פניהם של התלמידים שיבקרו בגן החיות התנכ"י ובאקווריום ישראל.

משה ליאון, ראש העיר ירושלים: "אנו שמחים לארח את ילדי מועצה אזורית חוף אשקלון ובכך להעניק להם הפוגה קלה מהמצב הביטחוני. נקווה שהשקט ישוב לשרור בקרוב בכל הארץ."

מוקדם יותר הערב, בשל המצב, שר הביטחון הנכנס נפתלי בנט הכריז על מצב מיוחד בעורף - ביישובים שנמצאים בטווח שבין 80-0 ק"מ מרצועת עזה. ההכרזה תקפה ל-48 שעות, אלא אם תבוטל לפני כן על ידי הממשלה או על ידי השר, שאף יכול להאריך את תוקפה של ההכרזה באישור הממשלה על ידי משאל טלפוני בין השרים. בנוסף על כך, גוייסו מאות חיילי מילואים של כיפת ברזל, אמ"ן ופקע"ר מאז הבוקר.

ביישובי הדרום בירכו על הכרזת המצב המיוחד בעורף. "צעד ראשון מבורך להסדרת הנושא, שינוי מגמה מבורך", הסביר ראש המועצה האזורית בני שמעון, ניר זמיר. "היישובים שנמצאים ב'עוטף של העוטף' סובלים מקיפוח רב שנים מהמדינה, החל מחוסר במיגון ראוי ועד לאי מתן מענה כלכלי בצורת פיצוי. לאחר צוק איתן, העסקים המקומיים לא קיבלו פיצויים על ההפסדים הקשים שלהם וההתנהלות הותירה תושבים בדרום חסרי אונים".

"זה ממלא תקווה לראות התייחסות משמעותית שכזו גם ליישובים שעוטפים את עוטף עזה וסובלים מהרגע הראשון של כל מתיחות ביטחונית בעזה עד הרגע האחרון, אך זו רק ההתחלה ויש עוד עבודת מטה רבה על מנת לייצר התייחסות ביטחונית ראויה לאזור", המשיך זמיר. "נמשיך לפעול יחד עם הרשויות וכל הגופים הרלוונטיים למען תושבנו ולמען החזרת שגרת חייהם הנורמלית. עם רגיעת המצב הביטחוני, נשמח לקיים בפגישה של ראשי הרשויות בדרום עם שר הביטחון הנכנס וצוות משרדו על מנת לקדם נושא חשוב זה".

שר הביטחון הנכנס נפתלי בנט והרמטכ''ל אביב כוכבי
שר הביטחון הנכנס נפתלי בנט והרמטכ''ל אביב כוכבי | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

כאמור, בעקבות החיסול הלילה, פיקוד העורף עדכן היום את הנחיותיו, ואסר על קיום לימודים ופתיחת מקומות העבודה הלא חיוניים באזורים נרחבים בעוטף ובמרכז. כמו כן, מותרת התקהלות עד 300 איש בשטח סגור בלבד. במקביל, בערים רבות, אף כאלה שאינן כלולות בהנחיות פיקוד העורף, החליטו לפתוח את המקלטים הציבוריים.