נסגרו מעברי הגבול ארז וכרם שלום; הקבינט יכונס מחר

בעקבות הירי לעבר ישראל, יפגשו חברי הקבינט המדיני בטחוני לדון בהסלמה, לראשונה מזה חודש וחצי. מתאם פעולות הממשלה בשטחים הודיע על סגירת מעברי גבול וביטול מרחב הדייג ברצועה

זמן צפייה: 01:18

בתגובה לירי הרקטות מרצועת עזה, שנמשך מאז הבוקר (שבת), הודיע מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף כמיל אבו רוקון, על סגירת מעברי הגבול ארז וכרם שלום, וכן על ביטול מרחב הדיג ברצועת עזה, עד להודעה חדשה.

בד בבד, לראשונה מזה חודש וחצי, ראש הממשלה נתניהו החליט לכנס את הקבינט המדיני-בטחוני מחר כדי לדון בהסלמה ברצועת עזה. במידה ונתניהו היה רוצה לנקוט בפעולה דרמטית הקבינט היה מתגייס כבר היום. העובדה שהקבינט יתכנס רק מחר עשויה לרמז כי נתניהו מעוניין להגיע לקבינט כאשר המצב בשטח ברגיעה יחסית, וכך להימנע מפעולה נרחבת ברצועה. ממשרד ראש הממשלה נמסר כי שרי הקבינט מעודכנים בכל עת בהתפתחויות.

מוקדם יותר אחר הצהריים פגעה רקטה בבית בקריית גת. אישה כבת 80 נפצעה קשה מרסיסי רקטה בראשה ובגפיה, טופלה על ידי צוותי רפואה שהגיעו למקום, ופונתה לבית החולים ברזילי שבאשקלון כשמצבה יציב. רקטות נפלו בשתי זירות נוספות בעיר, מבלי לגרום לנפגעים. במטח רקטות לעבר אשקלון גבר כבן 50 נפצע בינוני ופונה לבית החולים ברזילי כשהוא בהכרה מלאה. אדם נוסף נפצע קל מנפילה במהלך האזעקה.

עוד בחדשות 13:

פצועה קשה מפגיעת רקטה בקריית גת; פצוע בינוני באשקלון | חי

חלונות מנופצים והרס: תיעוד מהבית שנפגע מרקטה בחוף אשקלון

מטחים לעבר שדרות ועוטף עזה; צה"ל תקף מטרות ברצועה

ראש הממשלה נתניהו והרמטכ''ל אביב כוכבי בהתייעצות בקרייה
ראש הממשלה נתניהו והרמטכ''ל אביב כוכבי בהתייעצות בקרייה | צילום: חדשות 13

בצהריים פגעה רקטה בבית במועצה האזורית אשקלון. לא היו נפגעים כיוון שבעלי הבית שהו באותה השעה בקומה הראשונה, אך נזק כבד נגרם לקומה השניה של הבית. הירי לעבר יישובי הדרום נמשך, ומעגל הירי אף התרחב ואזעקות נשמעו בבית שמש וביישובי לכיש, בהן קריית גת, קריית מלאכי, אשדוד ואשקלון. זאת, במקביל לשיגורים לעבר יישובי עוטף עזה. מאז לשעות הבוקר שוגרו לעבר ישראל יותר מ-150 רקטות.

אחר הצהריים החלו מטוסי חיל האוויר לתקוף יעדים ברצועה. מדובר צה"ל נמסר כי הותקפו יותר מ-30 יעדי טרור של ארגוני חמאס והג'יהאד האסלאמי, על ידי כלי הטיס ועל ידי טנקים שתקפו מוקדם יותר היום.על פי דיווחים פלסטיניים הותקפו עמדות תצפית, אזורים חקלאיים, בתים פרטיים ואתרים צבאיים של חמאס והג'יהאד האסלאמי.

במקביל במצרים מנסים לגשר בין הצדדים. גורמים פלסטינים אמרו כי בקהיר העבירו מסר לחמאס שלא יגיבו לתקיפות הצה"ליות הצפויות, על מנת שניתן יהיה להגיע להסדרה. בחמאס התייחסו מוקדם יותר לתקיפות צה"ל ואמרו כי הם מוכנים להגיב בעוצמה "לפשעיה של ישראל". בג'יהאד האיסלאמי אמרו כי הם " מחוייבים להגן על העם הפלסטיני ולהרתיע את ישראל בכל מחיר ותחת כל הנסיבות".

פגיעה ישירה בבית בעוטף עזה
פגיעה ישירה בבית בעוטף עזה | צילום: דוברות המשטרה

"אנחנו נמנע מישראל להפיק את הארוויזיון שפוגע בעצם קיומו בנרטיב הפלסטיני", אמר דובר הג'יהאד האיסלאמי מסעב אל-ברים. "אנחנו מבקשים להבהיר למקבלי ההחלטות בישראל - אתם לא תוכלו לחלום על שקט שיבוא על חשבון העם הפלסטיני".

ההתחממות הנוכחית ברצועת עזה היא הראשונה מאז הושבעה הכנסת ה-21, והתגובות במערכת הפוליטית לאירועים לא איחרו להגיע. במקביל, מלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו נמסר כי הוא מקיים התייעצויות ביטחוניות עם הרמטכ"ל, ראש השב"כ, ראש המל"ל וראשי מערכת הביטחון בקריה שבתל אביב.

"זה זמן רב שממשלת ישראל פועלת בחוסר רציפות אסטרטגית הן בתחום הבטחוני-מבצעי והן בתחום של יצירת מנופים מדיניים וכלכליים", אמר יו"ר כחול לבן בני גנץ. "כשחוסר המדיניות והרציפות פוגש את ההיענות לסחטנות של חמאס בשנה האחרונה, הנה אנחנו פוגשים בשבת בבוקר מטחים כבדים על ישראל וסבב סחטנות נוסף".

יו"ר כחול לבן בני גנץ
יו"ר כחול לבן בני גנץ | צילום: החדשות 13

"ממשלת ישראל חייבת לבחור כיוון אסטרטגי החלטי, תקיף ובלתי סחיט", הוסיף הרמטכ"ל לשעבר. "ממשלת ישראל חייבת להשיב את ההרתעה ורק אז לפעול להסדרה ארוכת טווח ללא פשרות ביטחוניות וללא סחטנות. אנחנו סומכים על צה״ל ומחזקים את תושבי יישובי הדרום על איתנותם".

בתגובה לדבריהם של חברי הכנסת מהאופוזיציה אמרה חברת הכנסת מיכל שיר מהליכוד: "הייתי מצפה מראשי כחול לבן, שחזרו לא מזמן מחופשה ממושכת בחו"ל, שינקטו בעת הזאת בגישה ממלכתית ולא ינסו לעשות הון פוליטי ציני על חשבון תושבי הדרום. אם אין לכם מה לתרום, לפחות אל תפריעו".

יו"ר מרצ, תמר זנדברג, כתבה בחשבון הטוויטר שלה: "חיזוק לחברים בעוטף עזה ששוב יושבים בממ״דים תחת מטחי טילים כבדים. גם בשבת זו אין פיתרון צבאי לסכסוך הזה. פעם אחר פעם מהלכי הסדרה מופרעים ע״י סבב אלימות ועוד אחד לא יביא פיתרון. בדיוק להפך: הפסקת אש כולל הצעדים המתחייבים במסגרתה: הקלות הומניטריות והסרת המצור ואז מהלך מדיני משמעותי".