נתניהו דפק על השולחן, גלנט תקף: "מצביע על הרג החטופים" | הציטוטים מהקבינט

הקבינט המדיני-ביטחוני אישר את הישארות צה"ל בציר פילדלפי במסגרת עסקה אפשרית, בסיומו של דיון סוער. שר הביטחון, שהתנגד להצעה, תקף את רה"מ, טען כי המפות שהציג נכפו על צה"ל - והטיח בו: "אתה יכול להצביע גם על להרוג את כל החטופים". במטה המשפחות הגיבו: "מה יקרה אם ניסוג מהציר לתקופה קצובה ונאפשר לסגור עסקה?". עינב צנגאוקר: "נתניהו החליט לקבור את החטופים במנהרות"

זמן צפייה: 04:03

בסיומה של ישיבה סוערת, הקבינט המדיני-ביטחוני החליט הלילה (שישי) לאשר את הישארות צה"ל בציר פילדלפי במסגרת עסקת חטופים אפשרית, ברוב של 8 תומכים מול מתנגד אחד - שר הביטחון יואב גלנט. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר נמנע בהצבעה, בטענה כי התנגד לדילול הכוחות שהוצע בציר האסטרטגי.

במהלך הדיון נרשמו חילופי דברים קשים בין ראש הממשלה לשר הביטחון. לאחר שנתניהו הציג לחברי הקבינט את המפות של דילול הכוחות האפשרי בפילדפלי, גלנט תקף: "אלו לא המפות שהצבא הציג והמליץ, אלה המפות שהוכנו כי כפית עליהם אותן".

בתגובה לדברים, ראש הממשלה דפק על השולחן ודרש: "תביאו מיד את המפות להצבעה, אנחנו נצביע על זה עכשיו בקבינט". בשלב זה שר הביטחון הטיח בנתניהו: "אתה יכול להצביע גם על להרוג את כל החטופים". בעקבות אמירתו החריפה, חלק מהנוכחים תקפו את גלנט.

ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני
ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני (ארכיון) | צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ

בהמשך, חלק מהשרים אמרו בדיון כי ההחלטה שהתקבלה מקרבת את האפשרות לעסקה, שכן היא מבהירה לחמאס שהוא ייאלץ להתפשר בנושא ציר פילדלפי, כפי שהתפשר בעניין דרישתו לסיום המלחמה, מנגד, בקרב צוות המשא ומתן נשמעו קריאות להביע נכונות להתפשר בסוגיה.

בעקבות העימות בקבינט, בכיר בסביבת נתניהו אמר לחדשות 13, בהתייחסות לגלנט: "יש פה שר שלא מוכן לקבל מרות. במדינת ישראל יש ראש ממשלה אחד". כאשר נשאלו על הפיטורים האפשריים של שר הביטחון, גורמים בלשכת רה"מ לא שללו את האפשרות על הסף, וטענו: "נתניהו לא עסוק בזה - אלא עסוק בניצחון בדרום ובצפון".

ציר פילדלפי, גבול עזה-מצרים
ציר פילדלפי, גבול עזה-מצרים | צילום: אורן כהן, פלאש 90

במטה משפחות החטופים התייחסו להחלטת הקבינט ומסרו: "אחרי כמעט שנה של הפקרה, נתניהו לא מחמיץ אף הזדמנות כדי לוודא שלא תהיה עסקה. אין יום שבו נתניהו לא פועל באופן ממשי כדי לסכן את שובם של כל החטופים הביתה".

"לא בער לממשלת ישראל בחודשי המלחמה הראשונים לפתוח במתקפה בפילדלפי, רפיח ודרום הרצועה", הוסיפו, "מה יקרה אם ניסוג מהציר לתקופה קצובה ונאפשר לסגור עסקה? צה"ל אישר את מיטוט 80% ממנהרות החמאס ברפיח, האמריקאים והמצרים נותנים ערבויות שלא היו בעבר כולל הקמת מכשול, ברפיח מוכנים המצרים לנוכחות ישראלית ומבקשים נוכחות סמלית של הרשות הפלסטינית – בשביל זה מפקירים חטופים ומטרפדים עסקה?".

יו"ר מפלגת הדמוקרטים, יאיר גולן, מסר: "בין עסקה להפקרה הקבינט בחר בהפקרה. ממשלת מפקירי ישראל! ממשלת חורבן על מלא מלא".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2408300936' autoplay='0' credit='' desc='עינב צנגאוקר: "נתניהו החליט לקבור את החטופים במנהרות"' poster='' kid='1_0eesfvd2' duration='68']

עינב צנגאוקר, אמו של החטוף מתן צנגאוקר, התייחס גם היא להחלטת הקבינט: "החלטת הקבינט על הישארות בכל מחיר בציר פילדלפי, בניגוד לעמדת גורמי הביטחון ושר הביטחון, היא החלטה הזויה ומנותקת שממחישה שנתניהו לא מעוניין בעסקה שתחזיר את החטופים. זה לא ציר פילדלפי, זה ספין פילדלפי שמטרתו אחת - טרפוד העסקה. בלתי נתפס איך פעם אחר פעם, בעיצומו של משא ומתן, נתניהו תוקע אצבע בעין לביידן ומבצע סיכול ממוקד לסיכוי לעסקה".

"נתניהו החליט לקבור את החטופים במנהרות, מהמקפצה", הוסיפה, "במקום להציל חיים ולהחזיר את מי שהופקרו על ידו, נתניהו בחר לרצות את שותפיו הקיצוניים המנותקים מהעם שמחזיקים אותו בגרון ומאיימים בהפלת הממשלה שלו. הוא מקריב את מתן שלי ואת שאר החטופים על מזבח ההישרדות הפוליטית שלו. כל מי שהיה שותף להצבעה הבזויה הזאת, וכל חבר קואליציה שלא משמיע קול ופועל כדי לעצור את הטירוף הוא שותף מלא להפקרה. עם ישראל לא יסלח לכם וההיסטוריה תשפוט גם אתכם על שתיקתכם".