אחרי העלייה להר הבית והגינויים: שיגור נפל בשטחי רצועת עזה

לאחר שהשר לביטחון לאומי הבוקר להר הבית, לביקור שנמשך 13 דקות ועורר סערה וגינויים במזרח התיכון ומחוצה לו, דובר צה"ל אישר כי שוגרה רקטה אחת שנפלה בשטח הרצועה, ובצה"ל פרסו סוללות כיפת ברזל בעוטף עזה

זמן צפייה: 06:40

לאחר שהשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר עלה להר הבית הבוקר (שלישי) לראשונה כשהוא בתפקיד שר, לביקור שנמשך 13 דקות ועורר סערה במזרח התיכון ומחוצה לו, דובר צה"ל אישר כי שוגרה רקטה אחת שנפלה בשטח הרצועה, ובצה"ל מוכנים לתרחיש בו כן יתבצע ירי לעבר ישראל, ופרסו סוללות כיפת ברזל בעוטף עזה.

עם זאת, האיומים המעורפלים באופן יחסי שנשמעו מצד בכירי חמאס ביממות ובשעות האחרונות, על תגובה אפשרית לעלייתו להר הבית בן גביר - עשויים לשקף את חוסר הנכונות כמו גם חוסר הרצון של ארגון הטרור להסלים את המצב, לכדי מבצע צבאי.

יחיא סינוואר, אסמאעיל הנייה, חמאס, עזה
הנהגת חמאס | צילום: רויטרס

בהקשר זה, יצוין כי מקורות פלסטיניים אמרו הערב לחדשות 13 כי עלייתו ה"חטופה" וה"קצרה" של איתמר בן גביר להר הבית, שהתקיימה בשעת בוקר מוקדמת ולא הועברה בשידור חי, היא בגלל חמאס והאיומים שנשמעו מצד הארגון.

כלומר, בחמאס שמרו על מעין "נתיב מפלט" שיאפשר להם "לרדת" מהעץ הגבוע עליו טיפסו כשאיימו על ישראל בהסלמת המצב. עם זאת, יודגש כי גם בחמאס וגם בג'יהאד האיסלאמי מתכוננים לאפשרות של הסלמה רחבה בגלל מה שלתפסיתם עתיד לבוא - ביקורים נוספים של שרים ובכירים ישראליים ברחבת הר הבית.

בינתיים, הג'יהאד האיסלאמי, שמאגף את חמאס מימין, עלול לשגר רקטה כמה רקטות בודדות כדי לצאת ידי חובה, במעין הסכמה מצד חמאס, אבל כאמור - בחמאס לא מעוניינים בהסלמה רחבה ברצועת עזה.

פעילי חמאס לעמוד על המשמר ליד מעבר רפיח
אנשי חמאס ברצועת עזה | צילום: רויטרס

במהלך היום הועברו מסרים באופן אינטינסיבי היום בין גורמים מצרים וקטרים לגורמים בכירים בצה"ל. המסרים האלה כוללים גם כעס על הצעד של בן גביר וגם דאגה מההשלכות. בישראל מבהירים בצורה ברורה: אין שינוי בסטטוס קוו, שרים עלו בעבר להר הבית, זה לא דבר חדש. המסר הזה מועבר היום בצורה רשמית גם מצד לשכת ראש הממשלה.

נד פרייס, דובר מחלקת המדינה של ארצות הברית, אמר הערב כי הביקור של בן גביר "מטריד" אותם ושהוא "עלול להוביל למתיחות". מוקדם יותר הערב הפלסטינים פנו, באמצעות האמירתים, לקיום דיון בנושא במועצת הביטחון של האו"ם.

מוקדם יותר היום האמריקנים פרסמו הודעה חריגה בנושא - השגריר האמריקני בארץ אמר: "הבהרנו לממשלת ישראל שלא נאפשר שום שינוי בסטטוס קוו בהר הבית". אין פה אמנם גינוי ישיר אבל יש פה אמירה שמלמדת בעיקר על הגישה של האמריקנים לממשלה הנכנסת. ראש הממשלה בנימין נתניהו רוצה פגישה בבית הלבן, אך לא בטוח זה יקדם אותו לשם בהקדם.

אנשי הזרוע הצבאית של חמאס במצעד ברצועה
אנשי הזרוע הצבאית של חמאס במצעד ברצועה | צילום: רויטרס

מדינות רבות בעולם הערבי גינו את המעשה, בהם מצרים, ירדן, סעודיה, קטר ואיחוד האמירויות. בתוך כך, נסיעתו של נתניהו לאיחוד האמירויות, שתוכננה לשבוע הבא, צפויה להידחות. גורם בלשכת ראש הממשלה: "נתניהו מחוייב לשמור על הסטטוס קוו, במסגרתו שרים עלו לא פעם להר הבית. אין שינוי בסטטוס קוו".

משרד החוץ הירדני גינה בחריפות ובהודעה נכתב כי "ממשלת ישראל נושאת באחריות המלאה להשלכות המסוכנות של הסלמה זו". שגריר ישראל בירדן איתן סורקיס זומן לשיחת נזיפה במשרד החוץ הירדני, שמחו בפניו על עליית בן גביר להר הבית. השגריר השיב כי "אנחנו מחוייבים לסטטוס קוו בהר הבית ולחופש הפולחן בירושלים. אין הפרה של הסטטוס קווה. שרים עלו בעבר להר".

גורם בלשכת נתניהו ניסה להנמיך את הלהבות ומסר כי "ראש הממשלה בנימין נתניהו מחוייב לשמור בקפדנות ללא שינוי על הסטטוס קוו בהר הבית, לא נכנע לתכתיבים של חמאס. במסגרת הסטטוס קוו שרים עלו לא פעם להר הבית בשנים האחרונות ובהם השר לביטחון הפנים לשעבר גלעד ארדן. לכן הטענה שיש שינוי בסטטוס קוו היא חסרת שחר".