בצל המתיחות בצפון: הרמטכ"ל סייר לאורך גבול לבנון וקיים הערכת מצב

רא"ל הלוי סייר לאורך הגבול בעוצבת הגליל יחד עם מפקד פיקוד הצפון, אלוף אורי גורדין, ומפקד העוצבה, תא"ל שי קלפר. המפקדים הציגו בפני הרמטכ"ל את "תפיסת ההגנה במרחב, וחיזוק הביטחון של תושבי הצפון". גם הנשיא הרצוג סייר לאורך הגבול ושלח מסר לחיזבאללה: "אל תטעו ואל תתבלבלו, צה"ל חזק מאוד. ערוכים ומוכנים לכל תרחיש"

זמן צפייה: 00:17

בצל המתיחות, הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי סייר היום (רביעי) בגבול הצפון לאורך גבול הצפון בעוצבת "הגליל" (91) יחד עם מפקד פיקוד הצפון, אלוף אורי גורדין ומפקד העוצבה, תת-אלוף שי קלפר.

במסגרת הביקור סייר במכשול שנבנה בימים אלה לאורך הגבול ובנייתו התקדמה בעשרות קילומטרים בחודשים האחרונים. המפקדים הציגו לרמטכ"ל את "תפיסת ההגנה במרחב וחיזוק הביטחון של תושבי הצפון". כמו כן, קיים הלוי הערכת מצב במהלכה סקרו המפקדים את האירועים האחרונים והציגו מגוון אמצעים בהן נעשה שימוש על ידי האוגדה לשיבוש וסיכול הפרות ריבונות במרחב הגבול.

הרמטכ''ל הרצי הלוי בגבול הצפון
הרמטכ''ל הרצי הלוי בגבול הצפון | צילום: דובר צה''ל
הרמטכ''ל הרצי הלוי בגבול הצפון
הרמטכ''ל הרצי הלוי בגבול הצפון | צילום: דובר צה''ל

גם נשיא המדינה יצחק הרצוג סייר היום בגבול הצפון, ואמר: "אני מסייר היום בגבול הלבנון. בכל צפון הארץ, עם ישראל במיטבו, עושים, בונים, מכים שורשים בקרקע, מפתחים, מגדלים ומתמודדים עם כל הבעיות של המדינה. אני מסתכל מעבר לגבול - רואה את לבנון קורסת, ואני חושב שכולנו מושיטים יד ללבנון, אומרים לאזרחים הלבנונים לא מגיע לכם, לא מגיע לכם שאיראן וחיזבאללה יהרסו ויפרקו אתכם, אנחנו מושיטים את ידנו לשלום".

"אבל שיהיה ברור", הוסיף הנשיא, "שאף אחד לא יתבלבל, בוודאי החיזבאללה שנמצא מעבר לגבול פה, אל תטעו ואל תתבלבלו, צה"ל חזק מאוד! ערוכים ומוכנים לכל תרחיש. ויתרה מכך- אנחנו נקפיד לשמור על ריבונותנו ועל שלום אזרחנו. ביטחונם עבורנו מעל הכל".

הנשיא הרצוג בגבול הצפון
הנשיא הרצוג בגבול הצפון | צילום: קובי גדעון / לע''מ

בתוך כך, וברקע המצב הביטחוני הנפיץ מול חיזבאללה, שר הביטחון יואב גלנט התייצב ביום שני בפני חברי ועדת החוץ והביטחון ואמר להם שנקודת המפנה בהרתעת חיזבאללה הייתה הסכם הגז עם לבנון, ומהדברים הללו של שר הביטחון, בכירי צה"ל בחדר התנערו.

חברת הכנסת מרב מיכאלי, שהייתה שרה בממשלה הקודמת שאישרה את הסכם הגז בחודש אוקטובר בשנה שעברה, השיבה לגלנט ושאלה אותו "האם זה ניתוח שלך או של המערכת?". שר הביטחון השיב ואמר כי "זו עמדתי על בסיס כל ניתוחי מערכת הביטחון וההערכות המודיעיניות". יו"ר מפלגת העבודה לא התרצתה, ואמרה: "כשאנחנו אישרנו את הסכם הגז עם לבנון זה היה בתמיכה של כל גורמי הצבא, אז מה קרה פתאום?".

רה''מ נתניהו היום בכנסת
רה''מ נתניהו היום בכנסת | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בנוסף, בדיון שנערך אצל ראש הממשלה בנימין נתניהו ביום ראשון, שלא התמקד רק בפרובוקציות של חיזבאללה, אלא בכל חצי השנה האחרונה ובשינוי המדאיג שמזהים בצה"ל, דדנו בשינוי ההתנהגות של מזכ"ל הארגון חסאן נסראללה שאולי מזהה חולשה ישראלית ואולי היסטורית מבחינתו, תוך שהוא תופס את עצמו כמי שמכיר הכי טוב את ישראל ואת צה"ל.

ראש אמ"ן וראש אגף מבצעים במטכ"ל עשו הפרידו במהלך הדיון בין פרובוקציות - כמו פעילי חיזבאללה בגדר, לבין פיגועים שארגון הטרור עלול לתכנן בתוך גבולות ישראל. כתגובה, צה"ל תיגבר כוחות בצפון ופרס מטעני אל-הרג בשטח. אמ"ן הציג בפני ראש הממשלה הערכות כי חיזבאללה ערוך לפרובוקציות נוספות. מבחינת צה"ל, פעולות שכאלה אינן מצדיקות עימות מול חיזבאללה בשלב זה.