מפקד פיקוד הדרום אישר לקצר את עונשו של לוחם גבעתי ל-6 ימים

לאחר הביקורת הציבורת על עונשו של לוחם גבעתי שתועד תוקף פעילי שמאל בעת שהיגעו להפגים בעיר חברון, אלוף הפיקוד אליעזר טולדנו אישר את קיצור המאסר של הלוחם מ-10 ל-6 ימים

זמן צפייה: 00:34

דובר צה"ל הודיע הבוקר (שישי) כי מפקד פיקוד דרום, האלוף אליעזר טולדנו, המתיק את עונשו של לוחם גבעתי, שתועד תוקף פעילי שמאל בעיר חברון בשבוע שעבר, מעשרה ימי מחבוש לארבעה ימים. כזכור, בתיעודים השונים שהופצו, הלוחם התבטא ואמר לאחד מהפעילים: "בן גביר יעשה פה סדר". לאחר שנשפט פעמיים, הן על ידי מפקד הגדוד והן על ידי מפקד חטיבת גבעתי, ששניהם החליטו לגזור עליו עונש של 10 ימי מחבוש, כאמור, מפקד פיקוד הדרום הודיע היום על המתקת עונשו.

"בעקבות נטילת אחריות וחרטה שהביע לוחם גבעתי מגדוד צבר אשר התבטא באופן שאינו הולם חייל בצה"ל לפני שבוע, המליץ אתמול מפקד הגדוד סא"ל אבירן אלפסי, למפקדיו להמתיק את עונשו בארבעה ימים" נמסר. זאת לאחר שמוקדם יותר השבוע, אלוף הפיקוד שוחח עם מפקד הגדוד וגיבה אותו בהחלטתו, וכן שיבח את הלוחמים בעשייתם המבצעית.

עורכי הדין משה פולסקי, עדי קידר ואופיר שטיינר מארגון "חוננו", שמייצגים את לוחמי צה"ל מהתקרית בחברון, בירכו על החלטת מפקד פיקוד דרום על המתקת עונשו של החייל. עם זאת, הם טוענים כי זה "מעט מידי ומאוחר מידי", ועומדים על דרישתם "לפתוח בחקירה כנגד דובר צה"ל והפיקוד".

עוד הבוקר, אוטובוסים של פעילי שמאל הגיעו פעם נוספת למערכת המכפלה בחברון. מנגד, 20 פעילי ימין הגיעו גם הם למערה בדרישה "להרחיק את האנרכיסטים" מהעיר. במקום נמצאים כוחות משטרה וצבא רבים. מח"ט יהודה הכריז על שטח צבאי סגור בחברון, ומאות פעילי השמאל עומדים בחניון במערת המכפלה כשאין להם אישור לצעוד.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2211251342' autoplay='0' credit='' desc='חייל גבעתי לפעיל שוברים שתיקה: בן גביר יעשה פה סדר ' poster='' kid='1_aw11jgah' duration='']

כזכור, האירוע התרחש ביום שישי שעבר, אז הגיעה קבוצה של אנשי שמאל, חלקם דתיים וחרדים, לחברון לביקור סולידריות עם משפחות פלסטיניות, לאחר אירועי האלימות שפרצו בשבת "חיי שרה" בחברון. במהלך שהותם, הותקפו חלק מהפעילים על ידי חיילי צה"ל שהיו בתפקיד.

במהלך הסיור אירעו שני מקרים חריגים, שניהם תועדו על ידי הפעילים, באחד מהם נראה חייל צה"ל כשהוא מפיל לרצפה ומכה פעיל בפניו. בסרטון אחר נראה הלוחם המדובר אומר לפעיל שמצלם אותו: "בן גביר יעשה פה סדר, נגמר הבית זונות שאתם עושים פה". בסרטון נשמע האדם המצלם שואל "מה אני עושה? אני עושה משהו נגד החוק?", על כך עונה לו החייל המצולם: "אני קובע מה החוק, ואתה עושה הכול נגד החוק".

ביום רביעי, הרמטכ"ל אביב כוכבי שוחח עם מפקד חטיבת גבעתי, אל"מ אליעד מואטי, ולאחר מכן עם מג"ד גדוד צבר, סא"ל אבירן אלפסי. "לא נאפשר לאף פוליטיקאי, לא מימין ולא משמאל, להתערב בהחלטות פיקודיות ולנצל את הצבא לקדם אג׳נדה פוליטית", אמר הרמטכ"ל ברומזו לשר המיועד לביטחון לאומי, ח"כ איתמר בן גביר.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2211251339' autoplay='0' credit='' desc='חייל גבעתי מכה פעיל שמאל' poster='' kid='1_1oxljwst' duration='']

במסגרת השיחות שערך כוכבי, הוא הוקיע את ההתקפות על המג"ד ועל המפקדים בגדוד, וגיבה את פעולותיהם נוכח אירועי סוף השבוע. לאחר השיחות, מדובר צה"ל נמסר כי כוכבי שיבח את הפעילות המבצעית של הגדוד, את האופן הערכי שבו הוא פועל, ואת הגישה הרצינית בה נחקרו וטופלו הארועים החריגים. הרמטכ"ל הבהיר כי תקיפת המג"ד היא דבר פסול, וכל התערבות פוליטית בהחלטות מפקדים היא דבר פסול.

ח"כ בן גביר הגיב לדבריו של כוכבי וקרא לו להימנע מהתבטאויות פוליטיות: "מכבד מאוד את הרמטכ"ל, אבל נאה דורש נאה מקיים. הייתי מצפה מהרמטכ"ל שבדיוק כפי שהוא דרש מחייל לא להתבטא פוליטית, כך הוא עצמו ימנע מהתבטאויות פוליטיות. לא פלא שכאשר שר הביטחון לא מתפקד ואין מי שיקבע את המדיניות נוצר ואקום מנהיגותי. אדגיש: אין לי כוונה להתערב בענישה, אבל המדיניות תהיה חייבת להשתנות".

אלפים בשבת ''חיי שרה'' בחברון
אלפים בשבת ''חיי שרה'' בחברון | צילום: ויסאם השלמון, פלאש 90

בעקבות האירוע נפתחה חקירה משותפת של המשטרה הצבאית ומשטרת ישראל. הלוחם שתועד מכה אזרח הושעה מפעילות מבצעית עד לסיום החקירה, ובסיומה יבחן המשך הטיפול בעניינו. מתחקיר צה"ל עלו מספר שגיאות, והראשונה שבהן היא שהלוחמים פעלו תוך שיקול דעת מוטעה והתנהגו בניגוד למצופה, באלימות פיזית ומילולית שלא לצורך. כמו כן, החלטת הלוחם לעכב את האזרח ללא אישור מפקדו מהווה שגיאה נוספת. בנוסף, מהתחקיר עלה כי נכון שיהיה כוח ייעודי המתאים להתמודדות באירועים מסוג זה כגון שוטרי משטרת ישראל או שוטרי מג"ב, דבר שלא בוצע.

על פי מסקנות התחקיר, ההתנהגות האלימה כלפי האזרח פסולה. בנוסף, אסור ללוחם להתבטא בדרך מתלהמת ותוך הבעת עמדה פוליטית. בעקבות התחקיר, הנחה מפקד חטיבת יהודה לטייב את ההכנה ללוחמים לפני ביצוע משימות, בדגש על ההכנה הערכית הנדרשת למנעד רחב של מקרים ותגובות ותוך ירידה לפרטים, לתרחישים שונים ובהתבסס על מקרים דומים ודוגמאות מן העבר.

כמו כן, הנחה מפקד החטיבה כי במוקדים בעלי פוטנציאל חיכוך, תהיה הערכות של כוחות משטרה ומג"ב בהתאם. לאור האירועים האחרונים, הנחה אלוף פיקוד המרכז לקדם עבודת מטה שמטרתה לבחון, לשפר ולהרחיב את "סל הכלים" של הלוחמים והמפקדים במקרים דומים.