"הרימון הושלך בחזרה אלינו": תיעוד דרמטי מחילופי האש בטולכרם

מג"ב פרסם תיעוד ממצלמת הקסדה של אחד הלוחמים מהתקרית החריגה בטוכרם, שבה נפצעו שלושה לוחמים קשה. רפ"ק ר', מפקד פלגה ביחידת המסתערבים של מג"ב ביהודה ושומרון: "לוחם השליך רימון לחצר בית שממנה ירו עלינו. הרימון הושלך בחזרה לכיווננו - וכתוצאה מכך נפצעו הלוחמים"

זמן צפייה: 00:46

שעות אחרי ששלושה לוחמים נפצעו קשה בתקרית חריגה הלילה בטולכרם, כשיחידת מג"ב יהודה ושומרון נכנסה למחנה הפליטים כדי לעצור מבוקש ונתקלה בחילופי אש, שבמהלכם הכוחות השליכו רימון שהתפוצץ עליהם כשהמחבלים הצליחו לזרוק אותו בחזרה לעברם - הערב (חמישי) פורסם תיעוד דרמטי ממצלמת הקסדה של אחד הלוחמים.

רפ"ק ר', מפקד פלגה ביחידת המסתערבים של מג"ב איו"ש, אמר: "הבוקר פשטנו על יעד מבוקש במחנה הפליטים בטול כרם. במהלך הלחימה התנהלו חילופי אש והושלכו לעברנו מטעני חבלה. במהלך הקיפול והיציאה מהיעד לכיוון הרכבים לוחם השליך רימון לעבר חצר בית שממנה ירו לעברנו, הרימון הושלך בחזרה לכיווננו וכתוצאה מכך נפצעו הלוחמים. אנחנו לוחמי יחידת המסתערבים של מג"ב איו"ש נמשיך לפעול לסיכול טרור ונשים את ידנו על המחבלים. אני רוצה לשלוח איחולי רפואה שלמה והחלמה מהירה ללוחמים שנפצעו, אנחנו מחכים להם חזרה ביחידה".

שר הביטחון יואב גלנט ביקר את הפצועים בבתי החולים. הוא שלח "מסר ברור וחד לאויבינו: נגיע לכל מקום ונפגע בכל מי שמנסה לפגוע באזרחי ישראל או בחיילי צה"ל. אם לא נצליח לעשות פעולה עם כוח קטן – נבוא עם כוח גדול. מי שצריך דוגמאות, שייזכר בג'נין לפני חודשיים. אם יהיה צורך – נעשה זאת במקומות נוספים".

האירוע המשמעותי ביותר היה במחנה הפליטים בטולכרם, שם פעלו ימ"ס איו"ש וסיירת גולני במעצר מבוקש, שנמלט ולא נעצר. פלסטיני אחר שניסה להימלט נורה ברגלו ואקדח נמצא בזירה. לקראת יציאת הלוחמים מהמחנה, כוח בהובלת מפקד הפלגה הותקל בירי והתפתחו חילופי אש קשים במקום. לפי תחקיר ראשוני, אחד הלוחמים זרק רימון לעבר המחבלים כדי לחצות סמטה. הרימון הושלך בחזרה אל הכוח - והתפוצץ מפקד הכוח הספיק בקושי לבעוט ברימון, אך הוא היה עדיין בסביבת הלוחמים.

כוח אחר שהשתתף בפעילות, מסיירת גולני, קיבל דיווח בדרכו חזרה מהפעילות, על ירי לעבר אזרח רכוב אופנוע באזור ההתנחלות אבני חפץ. כוח של שבעה לוחמים ביצע מארב בכפר שופה וכאשר זיהו ירי נוסף ירו ברכב המחבלים וחיסלו את שני מבצעי הירי. ברכב נמצא רובה M16, לא היו נפגעים מקרב כוח צה"ל.

Whatsapp Image 2023 10 05 At 1
חיילים ליד טולכרם, הבוקר | צילום: רויטרס

מוקדם יותר, במהלך הלילה, כוחות של צה"ל אבטחו קבוצה של מתפללים, כ-40 אוטובוסים, שעלו לקבר יוסף בשכם. על הכוחות הושלכו אבנים ובקבוקי תבערה. בתיעוד פלסטיני נראה דחפור צה"לי שסופג מספר רב של בקבוקי תבערה. לוחם אחד נפצע מכווייה, פצוע קל ממטען על הכוחות. חמישה פלסטינים נפצעו, ארבעה מהם מירי הכוחות ואחד שנפצע ממטען שהם זרקו.

Whatsapp Image 2023 10 05 At 1
אזור טולכרם, הבוקר | צילום: רויטרס

לוחמי מג"ב שנפצעו פונו לבתי החולים בילינסון בפתח תקווה, מאיר בכפר סבא ולניאדו בנתניה, כאשר אחד מהם סובל מרסיסים בראש, בחזה, בבטן ובגפיים, לוחם נוסף עם פצעי ירי בגפיים ולוחם שלישי עם רסיסי רימון בחזה וירי בגפיים.

שניים מהלוחמים מאושפזים בביה"ח בילינסון במצב קל וקשה, שנכון לעכשיו נשקפת סכנה לחייו. ד"ר אלון נבט, סגן מנהל בית החולים בילינסון: "לחדר הטראומה בבית החולים הגיעו שני פצועים מהאירוע בטולכרם, פצוע אחד במצב קל, הפצוע השני במצב קשה ונמצא כעת בחדר הניתוח". שני לוחמים נוספים במצב קל וקשה מאושפזים בביה"ח מאיר, ולוחם נוסף במצב קשה אך יציב בביה"ח לניאדו. אחד הלוחמים שפונו למאיר, בן 37, הגיע במצב אנוש לביה"ח. לאחר פעולות מאומצות, מצבו כעת מוגדר קשה מאוד אך יציב. לאחר מכן הועבר להמשך טיפול בביה"ח בילינסון.

מבית החולים לניאדו נמסר בנוגע ללוחם שמצבו קשה כי הוא "עבר סדרת בדיקות ונכנס לניתוח חירום שארך כשש שעות. מפכ"ל המשטרה רנ"צ יעקב שבתאי הגיע לבקר את הלוחם ובני משפחתו". מנהל מחלקת כלי דם בבית החולים, ד"ר אנטון קבאשה, מסר: "מדובר בלא פחות מנס. הלוחם ספג רסיסים רבים בגפיים העליונות והתחתונות, תוך חשש ממשי לפגיעה בעורקים. לשמחתנו אף רסיס לא פגע בעורקים. צוות המחלקה הבכיר ביצע ניתוח היברידי שכלל חקר של עורקים בגישה פתוחה ובמקביל צנתור של כלי דם על מנת לוודא כי אין כל פגיעה בכלי הדם".