בניגוד לעמדת בן גביר: לא יוטלו מגבלות משמעותיות ברמדאן

ברקע אזהרות מערכת הביטחון, ראש הממשלה כינס דיון היערכות לקראת חודש רמדאן - ואמר כי "המדיניות של ישראל תמיד הייתה ותמיד תהיה לשמור על חופש הפולחן לכל הדתות. כך נהגנו כמובן גם ברמדאן, וכך ננהג גם עכשיו". בן גביר תקף את נתניהו: "רה"מ חושב שלא קרה דבר ב-7/10, זו סכנה לאזרחי ישראל ותמונת ניצחון לחמאס"

זמן צפייה: 01:28

ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס היום (שלישי) דיון היערכות לקראת חודש רמדאן - ואמר כי "המדיניות של ישראל תמיד הייתה ותמיד תהיה לשמור על חופש הפולחן לכל הדתות. כך נהגנו כמובן גם ברמדאן, וכך ננהג גם עכשיו". בדיון הוחלט שלא להטיל הגבלת גיל על עליית ערביי ישראל להר הבית. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר תקף את נתניהו: "ההחלטה לאפשר עלייה להר הבית ברמדאן בדומה לשנים קודמות, בניגוד לעמדת המשטרה ולעמדתי, מלמדת שראש הממשלה והקבינט הקטן חושבים שלא אירע דבר ב-7.10. ההחלטה הזו מסכנת את אזרחי ישראל ועלולה לאפשר תמונת ניצחון לחמאס".

מלשכת נתניהו נמסר:

• ישראל שומרת מכל משמר על חופש הפולחן לכל הדתות, בכל אתר בישראל ובדגש על הר הבית.
• חג הרמדאן קדוש למוסלמים, וקדושת החג תישמר השנה, כבכל שנה.
• בשבוע הראשון של הרמדאן תותר כניסת מתפללים להר הבית בדומה למספרים שהיו בשנים הקודמות. מדי שבוע תתקיים הערכת מצב בהיבטי ביטחון ובטיחות ותתקבל החלטה בהתאם.

לדברי נתניהו, "נעשה הכול כדי לשמור על חופש הפולחן בהר הבית, תוך כדי שמירה מתאימה של צורכי הביטחון והבטיחות, ונאפשר לציבור המוסלמי לחגוג את החג".

מתפללים בהר הבית בתקופת הרמדאן
מתפללים בהר הבית בתקופת הרמדאן | צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90

בדיון השתתפו שר הביטחון יואב גלנט, שר החוץ ישראל כ"ץ, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר, השר גדי איזנקוט, ח"כ אריה דרעי, ראש המל"ל צחי הנגבי, הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי, המפכ"ל רב-ניצב קובי שבתאי, היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה ובכירים נוספים.

חבר הכנסת מנסור עבאס הגיב להחלטתו של נתניהו: "מברך את ראש הממשלה על ההחלטה האחראית לאפשר חופש פולחן למתפללים המוסלמים במסגד אל-אקצא. אני קורא לציבור הערבי לממש את זכותו בתפילות ובקיום המצוות בחודש הקדוש, תוך שמירה על החוק והסדר הציבורי".

כיפת הסלע על הר הבית שבירושלים
כיפת הסלע על הר הבית שבירושלים | צילום: רויטרס

שלשום פורסם בחדשות 13 כי המשטרה מתעקשת על הגבלות כבדות לעלייה להר הבית במסגרת חודש רמדאן, חרף אזהרות שב"כ כי הדבר עלול להביא לתסיסה בקרב ערביי ישראל. למרות ריכוך מסוים בעמדתה בתקופה האחרונה, במשטרה הקשיחו עמדות והתעקשו על המהלך - לצד הגבלות על עלייתם של פלסטינים תושבי יהודה ושומרון למקום.

בשבוע שעבר פורסם בחדשות 13 כי ראש שב"כ רונן בר הניח אזהרה בפני הדרג המדיני לקראת חודש רמדאן, שלפיה הפרסומים על החלטות שמגבילות את ערביי ישראל מובילים לתסיסה מיותרת. לפי ראש שב"כ, "אי הוודאות מסוכנת, צריך לקבל החלטות ולהכריז עליהן בהקדם". לפי עמדת הארגון, "המתנה הכי גדולה למי שרוצה לדרדר את השטח זה חוסר ודאות". משב"כ נמסר: "אנו לא מתייחסים לנאמר בדיונים סגורים".