חרף הירי לאשכול: ישראל פתחה את מעברי ארז וכרם שלום

לראשונה מאז הירי למשמרת נפתחו הבוקר המעברים והותר לדייגי עזה לצאת לים, זאת כחלק מהבנות הרגיעה עם חמאס, שהתחייב להפסיק האלימות בהפגנות - אך לא לבטלן

מחאת תושבי עוטף בכניסה למעבר כרם שלום | צילום: חדשות 13

מעברי ארז וכרם שלום נפתחו הבוקר (ראשון) למעבר סחורות, למרות הירי הלילה ליישובי עוטף עזה ולאחר שהמעברים היו סגורים מאז ירי הרקטה לעבר מושב משמרת בשבוע שעבר.

פתיחת המעברים התבצעה בעקבות ההבנות בין ישראל לחמאס בתיווך המשלחת המצרית, לפיהן, בתמורה לצעדים הישראליים, הארגון אמור להפסיק את האלימות על גדר המערכת, אך ההפגנות יימשכו. ירושלים טרם אישרה אם היא מקבלת את ההסכמות עם חמאס. הדברים מגיעים בתום "צעדת המיליון" לציון יום האדמה שנערכה אתמול בגבול הרצועה, ורמת האלימות בה הייתה נמוכה.

פלסטינים מפגינים על גדר הרצועה

כאמור, חמש רקטות נורו הלילה מרצועת עזה לשטח ישראל, ונחתו ככל הנראה בשטחים פתוחים במועצה האזורית אשכול. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. בתגובה, טנקים של צה"ל תקפו מטרות ברצועה. על פי דיווחים פלסטיניים, הותקפו היעדים סמוך לדיר אל-בלח שבמרכז הרצועה.

כמו כן, בתום הפגנת "צעדת המיליון" שנערכה אתמול, דובר צה"ל מסר כי רמת האלימות הנמוכה הייתה בין היתר כתוצאה מאנשי חמאס שחצצו בין המפגינים לגדר. בשיא ההפגנה השתתפו 40 אלף מפגינים, שלושה נהרגו מאש צה"ל ו-207 נפצעו - כך לפי משרד הבריאות הפלסטיני. לאחר מכן, בכיר בחמאס הודיע כי ייתכן ויגיעו להבנות עם ישראל בימים קרובים. כמו כן, הצוות העליון המארגן את ההפגנות הודיע כי הוא קורא לציבור בעזה להשתתף בהפגנות גם ביום שישי הבא.

ראש הממשלה נתניהו אמר אמש כי "ההנחיה שלי עכשיו היא להשאיר את הכוחות במקום. אנחנו לא יודעים אם הרגיעה הזו תימשך, אנחנו ערוכים לקראת כל התפתחות. זו הדרך שבה אנחנו מנהלים את העניינים - מפעילים כוח כשצריך, ונמנעים אם אפשר ממלחמות מיותרות. אנחנו עושים את זה לא רק בגזרה הדרומית, אלא גם בצפונית, בהצלחה בלתי רגילה. בלמנו את איראן, אנחנו הולמים שם כשצריך, אבל נמנעים שוב ממלחמה מיותרת".

הנייה במוקד ההפגנות ממזרח לעיר עזה | צילום: החדשות 13

רוב המפגינים ישבו במקום, נמצאו במרחק של כמה מאות מטרים מהגדר ולא רצו אליה, בעקבות ההבנות אמש של חמאס וישראל בתיווך מצרי. בניגוד להפגנות קודמות, סדרנים של חמאס מנעו מרוב המפגינים לרוץ אל הגדר. בצד הישראלי היו כוחות רבים של הנח"ל ויחידות מיוחדות.

מצה"ל נמסר כי רוב המפגינים היו במאהלים הפנימיים וכי רמת האלימות הייתה נמוכה משישי רגיל לאור היערכות צה"ל מראש וההרתעה של צה"ל. כמו כן, הדגישו בצה"ל כי הריסון שהפעילו מאות אנשי חמאס עם ווסטים כתומים שחצצו בין ההמון לגדר היה כזה שמעולם לא נראה כדוגמתו בשנה האחרונה. לפי צה"ל מדובר בהוכחה לכך שחמאס שולט בגובה הלהבות. במסגרת ההפגנות היו אירועי אלימות בין המפגינים לפקחי חמאס. כמו כן, היו מצרים שהסתובבו בשטח והיו חלק מהמנגנון שמנע הסלמה.

גורם מדיני מסר עם תום ההפגנות: "בזכות המדיניות הישראלית הכוללת תקיפות עוצמתיות של חיל האוויר, אזהרות חריפות שהועברו לחמאס וההיערכות המסיבית של צה"ל שעליה הנחה נתניהו - אירועי הגדר עברו בשקט יחסי. ישראל מביעה סיפוק גם ממאמצי ההרגעה מהצד המצרי".