דריכות במערכת הביטחון: כוננות גבוהה בבירה, אתרי בנקים הותקפו

אתרים של מספר בנקים ישראליים ספגו מתקפת סייבר במסגרת "יום ירושלים האיראני", שחל באופן נדיר יחד במקביל ליום שישי האחרון של חודש רמדאן. כחלק מההיערכות הביטחונית, 10 פלוגות מילואים של מג"ב גויסו וכ-2,300 לוחמים נפרסו ברחבי הארץ. בין התרחישים האפשריים: ירי כטב"מים ורקטות - ותקריות על גדר ההפרדה

זמן צפייה: 01:36

מתיחות ביטחונית מורגשת היום (שישי) החל משעות הבוקר המוקדמות, כש-2,300 לוחמי מג"ב פועלים בכלל הגזרות ברחבי הארץ, כחלק מהיערכות ליום השישי האחרון של צום חודש רמדאן, ול"יום ירושלים האיראני" שחלים יחדיו. בתוך כך, אתרים של בנקים שונים הותקפו במתקפת סייבר. בסרטון שפרסמו ברשתות החברתיות קבוצת האקרים בשם "אנונימוס סודן", הם טוענים כי פרצו לאתרי הבנקים דיסקונט, לאומי, מזרחי טפחות ובנק ירושלים. בהמשך נפלו אתרי הבנקים אוצר החייל והבינלאומי, וקבוצת ההאקרים הודיעה כי מדובר בפעולה שלה.

ממערך הסייבר הלאומי נמסר: "בשעה האחרונה זוהו ונבלמו נסיונות לביצוע מתקפת עומסים על אתרי אינטרנט של בנקים בישראל. הודות להגנות החזקות של הבנקים, פרט להפרעות נקודתיות, האתרים ממשיכים להיות זמינים ובאוויר. הנסיונות מסתכמים באתרים השיווקים ואינם קשורים למערכות הפנימיות של הבנקים".

מולי לוי, ראש צוות בחברת אימפרבה (imperva) טוען כי: "אנחנו מזהים עלייה ניכרת במתקפות על אתרים ישראליים, מתקפות אלה משתייכות לקמפיין האנטי-ישראלי OpIsrael. מתקפה בה התוקפים משתלטים על רשת של מחשבים "זומבים", ושולחים דרכם עשרות או מאות אלפי בקשות בו זמנית לאתרים הנתקפים על מנת להפיל אותם ולמנוע שירות ממשתמשים לגיטימיים. קיים חשד סביר שהקבוצה המזוהה תחת השם "אנונימוס סודן" מקורה באיראן והתוקפים משתמשים בתשתיות מרוסיה למטרותיהם. בנוסף, אנו מזהים שגם משתתפות קבוצות תקיפה מבנגלדש, פקיסטן וניגריה".

מפקד משמר הגבול, ניצב אמיר כהן, ביצע לפני זמן קצר הערכת מצב בקבר רחל, בהשתתפות סגן מפקד מג"ב ומפקד המשמר הלאומי, ואמר כי "אנחנו נמצאים לאחר שבועות ארוכים של היערכות מוגברת של החיל בכל הגזרות, במשימות אבטחה וסדר ציבורי שדורשות מאיתנו הפעלת שיקול דעת, ולהביא לידי ביטוי את הידע ואת הניסיון המבצעי והמקצועי שלנו".

שוטרים בהר הבית
שוטרים בהר הבית | צילום: רויטרס

עוד אמר כהן: "חשוב לציין כי גיוס של 10 פלוגות מילואים החיל מוכיח את עצמו בחיזוק הביטחון האישי של אזרחי מדינת ישראל. אנחנו שומעים את הדברים גם ממפכ"ל המשטרה וגם ממפקדי המחוזות ברחבי הארץ. גם בשישי הזה וגם מחר בשבת האור התכלית של המשימה הינה לאפשר את פולחן הדת והסדר הציבורי".

"הדבר הראשון בראש מדרג ההיערכות שלנו בכלל הגזרות הוא מניעת פעילות טרור, גם הלילה וברגעים אלו לוחמי החיל והיחידות המיוחדות שלנו פועלים לסיכול הטרור. החברה הישראלית צריכה ורואה נוכחות מוגברת של לוחמים ושוטרים, הערכה רבה לכלל הכוחות יש עוד הרבה עשייה לפנינו", סיכם.

כיפת ברזל
כיפת ברזל בפעולה | צילום: רויטרס

בתוך כך, לקראת "יום ירושלים האיראני" צויין גם בשנה שעברה, מערכת הביטחון נערכה למספר אירועים אפשריים, כאשר התרחשים ליום זה הם ירי של קטב"מים, מל"טים, רקטות, כאמור תקיפות סייבר על אתרים ישראלים כפי שראינו בשנים קודמות, וגם כמובן תקריות על גדר ההפרדה, ולכן גם כוחות צה"ל ערוכים על הגדר.

סוללות כיפת ברזל של מערך ההגנה האווירית בחיל האוויר נפרסו באופן מקסימלי, כולל לוחמות ולiחמים שגויסו בצווי 8 במילואים שכדי לאייש עוד ועוד סוללות. כמה מהסוללות האלה מכוונות צפונה, לכיוון לבנון וסוריה.

בזירה הפלסטינית, עשרות אלפי פלסטינים צפויים להגיע היום לתפילות בהר הבית, כאשר גורם ביטחוני בכיר מסר אמש לחדשות 13 כי כרגע נראה שההחלטה על איסור תפילות יהודים מוכיחה את עצמה כרצון "לקרר את הר הבית". בנושא ההר מתאחדים כולם - חמאס בעזה, חיזבאללה בלבנון, האיראנים, השיעים והסונים.

האיראנים מבינים את התרחיש של השבועיים האחרונים, ומבינים שאפשר לעשות את זה לישראל. ישראל הגיבה או גבתה מחיר, ולכן יש עכשיו מאמץ-על של הנייה, נסראללה, החות'ים כל השלוחות האיראניות באזור - כולם נואמים ואומרים להפעיל לחץ. "הגדה תגן על ירושלים", זה הסלוגן האיראני שמופץ ומפורסם ברשתות החברתיות ובשטחים, שמעודד טרור מקסימלי, וגם נסראללה הבטיח הפתעות היום.