הרש"פ לישראל: "החזירו את גופת המחבל - או שהשטח יבער"

לאחר ששר הביטחון גנץ החליט שלא להעביר לשטחי הרשות את גופתו של נאסר אבו חמד, פעיל הפת"ח שנחשב ליד ימינו של מרואן ברגותי ומת מסרטן בבית החולים, בכירים פלסטיניים שוחחו עם גורמים ישראליים וביקשו מהם להשיב את גופתו לקבורה - על מנת למנוע תסיסה מצד אנשי הארגון

זמן צפייה: 01:37

לאחר ששר הביטחון בני גנץ החליט שלא להעביר לידי הרשות הפלסטינית את גופת המחבל נאסר אבו חמד, הערב (רביעי) הרשות הפלסטינית מעבירה מסר חריף לישראל, על סף האויטימטום, כאשר בכירים ברשות שוחחו עם גורמים ישראליים ודרשו את שחרור גופתו של אבו חמד, בשר מבשרה של תנועת הפת"ח - ממקימי גדודי אל-אקצא, הזרוע הצבאית של הארגון, והבאתה לקבורה בשטחי הרשות.

לטענתם של בכירי הרשות, אם לא תועבר הגופה "השטח יבער", שכן הם אינם יוכלו להרגיע את הרוחות בקרב אנשי הפת"ח והתנזים, כך על פי מקורות פלסטיניים. בנוסף אמרו אותם בכירים פלסטיניים כי הם סייעו לשחרר את גופתו של טירן פרו, שהוחזקה על ידי חמושים במחנה הפליטים ג'נין, וכעת מבקשים סיוע בחזרה כאמור על מנת למנוע תסיסה.

מצעד ברמאללה להשבת גופתו של נאצר אבו חמיד
מצעד ברמאללה להשבת גופתו של נאסר אבו חמד | צילום: פלאש 90

כאמור, גנץ הודיע הבוקר כי לאחר הערכת מצב ובהמלצת גורמי הביטחון, החליט להחזיק בגופתו של המחבל אבו חמד, שמת ממחלת הסרטן לפני יומיים בבית חולים אסף הרופא, וזאת בהתאם להחלטת הקבינט בנושא החזקת גופות למטרת השבת השבויים והנעדרים.

כמו כן התייחס משרד הביטחון להאשמת הפלסטינים את ישראל במותו של המחבל: "שר הביטחון דוחה מכל וכל את הטענות השקריות המייחסות לישראל מעורבות במותו".

בהחלטת קבינט שהביא גנץ לפני שנתיים הוחלט להרחיב את ההחזקה בגופות מחבלים שהיו מעורבים ברצח, פציעת אדם ואחיזת אמל"ח, גם אם אינם בעלי שייכות ארגונית לחמאס. לכלל זה יוצאים מן הכלל, לפי שיקולי גורמי הביטחון והחלטת שר הביטחון.

שר הביטחון בני גנץ
שר הביטחון בני גנץ | צילום: רויטרס

אבו חמיד היה ממקימי גדודי חללי אל-אקצא ונחשב ליד ימינו של מרואן ברגותי. טרם כניסתו לכלא הוא הואשם ביותר מ-10 סעיפים - בהם הנחת מטען בבית הקפה "ביאנקיני" בירושלים, רצח גד רג'ואן בעטרות ומעורבות בפיגוע ב"סי-פוד מרקט" בתל אביב.