מחקר: כך משכלל חמאס את שיטת גיוס הכספים באמצעות ביטקוין

חברת "אליפטיק" מצאה כי הזרוע הצבאית של הארגון, שפתחה בינואר קמפיין מימון המונים של מטבעות קריפטוגרפיים, שינתה את מנגנון העברת הכסף על מנת להקשות על מעקב הרשויות וחברות המחקר

בקשה לתרומת כספים באתר של גדודי עז א-דין אל-קסאם | צילום: החדשות 13

הזרוע הצבאית של חמאס, גדודי עז א-דין אל-קסאם, הולכת ומשכללת את תהליך גיוס הכספים שמתבצע באמצעות המטבע הווירטואלי "ביטקוין" ובכך מקשה על המעקב אחר מימון הארגון, כך על פי מחקר שפורסם היום (שישי) בסוכנות הידיעות רויטרס.

על פי חוקרים מטעם חברת מחקר הבלוקצ'יין, "אליפטיק", בשבועות האחרונים הארגון שינה את מנגנון העברת המטבעות הקריפטוגרפיים – שגם כך אין עליהם כמעט רגולציה. הארגון פתח בסוף חודש ינואר קמפיין מימון המונים, ובו קרא לתומכיו ברחבי העולם לתרום לו כספים דרך הביטקוין. בתחילה, השתמש חמאס בארנק דיגיטלי אחד אליו הועבר הכסף, אך כעת כל תרומה מייצרת ארנק דיגיטלי חדש

השינוי במנגנון מקשה, למעשה, לעקוב אחר הכספים שמעוברים לארגון. בעוד שהרשויות והמערכות יכולות לעקוב, תיאורטית, אחר ארנק דיגיטלי אחד, ובכך למנוע את העברת הכספים ליעדם. ארנק חדש שנוצר בכל תרומה הופך את המעקב להרבה יותר מסובך.

ביטקוין | צילום: רויטרס

בין ה-26 במארס ועד ה-16 באפריל, נשלחו לארנק של חמאס 0.6 ביטקוין – 3,300 דולר. בארבעת החודשים בהם הקמפיין באוויר, הזרוע הצבאית הצליחה לגייס בסביבות ה-7,400 דולר. "הם עדיין בשלב הניסוי – מנסים את זה, רואים כמה הם יכולים לגייס ורואים אם זה עובד", אמר מנכ"ל "אליפטיק", תום רובינזון, לרויטרס.

באתר האינטרנט של גדודי עז א-דין אל-קסאם פרסמו סרטון בן שתי דקות המסביר צעד אחר צעד בערבית איך תומכיו יכולים לחמוק מהמערכת הפיננסית המסורתית. "איך לתמוך בהתנגדות הפלסטינית באמצעות ביטקוין?", הם שאלו.  עם גרפיקה מלוטשת וכתוביות באנגלית, הם מסבירים איך לשלוח ביטקוין באופן ישיר. "השתמשו במכשיר ציבורי כך שהארנק לא יהיה מקושר לכתובת ה-IP שלכם".

הכנה ליום הציון ה-31 של חמאס
הכנה ליום הציון ה-31 של חמאס | צילום: צילום פלסטיני

לוטם פינקלשטיין, ראש מחלקת המודיעין בחברת צ'ק פוינט הישראלית, אמר לרויטרס כי "זה מקשה על הרשויות הפיננסיות לעקוב אחר הכספים האלה. זה לא כל כך פשוט לקשור ארנקים לארגונים".

מטעם ארגון חמאס הכחישו בפני רויטרס את תוצאות המחקר. כמו כן, בישראל – השב"כ, משרד הביטחון והצבא סירבו להגיב על הפרסום.