הבשורה שמטרידה את ישראל: האם ביידן יחזיר את הסכם הגרעין?

התקרבות אפשרית של ארה"ב לאיראן בעידן ביידן, שאמר כי בכוונתו להחזיר את ההסכם עם טהראן, מעוררת דאגה בישראל - וגם במקומות נוספים. "שינוי מדיניות עלול לעצור מדינות מכניסה למעגל השלום"

זמן צפייה: 02:47

באיחור ניכר מרוב מנהיגי העולם, ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך הבוקר (ראשון) את המנצח בבחירות לנשיאות ארצות הברית ואת סגניתו קמלה האריס. למרות היכרותו הידידותית של נתניהו עם הנשיא הנבחר, עדיין נותרו לו חודשיים לעבוד מול הנשיא המכהן דונלד טראמפ - שאפשר להעריך באיזה מצב רוח הוא שרוי. אולם, מה שמטריד יותר את ראש הממשלה היא המחוייבות של ביידן למורשת אובמה, שכבר הצהיר שבכוונתו להשיב על כנו את הסכם הגרעין עם איראן.

"אם איראן תחזור ותפעל לפי ההתחייבויות ותבסס מחדש קונצנזוס בין-לאומי לגבי הדרך בה יש להתמודד עם האיומים האלה באיראן, זה ממש עדיף בשבילנו", התבטא ביידן. עקב היבחרו לנשיא, בטהראן מוכת הקורונה, שסובלת מסנקציות כלכליות שהטיל עליה טראמפ, נשמעה רווחה מסוימת. "אפשר לראות שהם מברכים, איכשהו, על תוצאות הבחירות, אבל הם בעיקר מברכים על סילוק טראמפ ולא על ניצחונו של ג'ו ביידן", אמר נור א-דין א-דע'יר, כתב "אלג'זירה" באירן.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

המומחים לקבינט הקורונה: רף ההדבקה מזנק – והממשלה לא עושה דבר

ראש שירותי בריאות הציבור: "ההדבקה עולה – יש לעצור את ההקלות"

פרסום ראשון: 4 בכירים בצוות החקירה של נתניהו לא קודמו במשטרה

הנשיא האמריקני הנבחר ג'ו ביידן יחד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו
הנשיא האמריקני הנבחר ג'ו ביידן יחד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: צילום מסך

הבשורה של ביידן להחזיר את הסכם הגרעין, אפילו עם תיקונים קלים, מטרידה מאוד את ישראל, אך לא רק. "יש לנו, בעצם, מעגל של מדינות - הסעודים, המפרציות וסודן, שאמורות היו להצטרף למעגל השלום. תנועה של ארה"ב ושינוי מדיניות לכיוון איראן יכולה בהחלט להרחיק את זה ואף לעצור את זה", טען רון פרושאור, לשעבר שגריר ישראל באו"ם ומנכ"ל משרד החוץ. כבר בערב הבחירות, כשנשאל שר החוץ האיראני, מוחמד זריף, לגבי האפשרות שאיראן תיכנס למשא ומתן עם ממשל ביידן בנוגע להסכם גרעין חדש, ענה: "לא. אם היינו רוצים בזה, היינו עושים את זה עם הנשיא טראמפ לפני ארבע שנים".

לעומתו של זריף, סגנית הנשיא הנבחרת קמלה האריס השמיעה עמדה אחרת: "כשאיראן ממשיכה לשגר טילים בליסטיים, בזמן שהיא מציידת בנשק ומממנת את ארגון הטרור חזבאללה שהיא מפעילה, עלינו לעמוד לצד ישראל". לצד זאת, ספק אם גם האריס תעמוד לצד ישראל בצורה הדוקה כל כך כמו טראמפ, תחתיו ארה"ב הסיטה את הנושא הפלסטיני מראש סדר היום האזורי והתמקדה באיראן.