איך תראה הנקמה האיראנית - ומהם אמצעי ההגנה של ישראל?

לא ברור מתי זה יקרה, אך בישראל מגבירים את הכוננות מחשש לנקמה איראנית אחרי חיסול בכיר משמרות המהפכה בדמשק. ניסינו לשרטט את מפת האיומים האיראניים - ומנגד להזכיר כי צה"ל מצויד במערכת ההגנה האווירית הרב-שכבתית הכי מתקדמת בעולם

זמן צפייה: 03:19

ברקע הכוננות בישראל לנקמה איראנית אחרי חיסול בכיר משמרות המהפכה בדמשק, ניסינו לשרטט הערב (חמישי) את מפת האיומים האיראניים, ובלי להלחיץ - נאמר שהחיסול הוא המוטיבציה של איראן להגיב. לא ברור מתי זה יקרה, אבל האיראנים בדרך כלל שקולים ולא פועלים מהרגש. אז מה האמצעים שעומדים לרשותם?

לאיראן יש כמה סדרות של טילי קרקע-קרקע ארוכי טווח שמגיעים לכל נקודה בישראל. המפורסמת שבהם היא סדרת ה"שיהאב". איראן מייצרת בעצמה גם טילי שיוט מתקדמים, אך לא בטוח שהיא תשגר אותם משטחה, כי זה יסבך אותה במלחמה כוללת שבה היא לא מעוניינת, אבל אפשר לשגר אותם באמצעות מיליציות בעיראק ובסוריה.

האיום המסקרן מכולם הוא נחילי הכטב"מים - להקות כלי טיס זעירים ולא מאוישים ש"מתאבדות" על מטרה אסטרטגית. ראינו את האיראנים עושים את זה למתקני הנפט של סעודיה ב-2019. האתגר הוא לאתר אותם כי הם טסים נמוך ולאט, ואז להפיל את כולם. לנחיל כזה ייקח כמה שעות להגיע אלינו מאיראן. פיגועים בנציגויות ישראליות בחו"ל זו גם אופציה - אבל היא תסבך את איראן מבחינה בינלאומית ולכן סבירה פחות.

משמרות המהפכה באיראן
משמרות המהפכה באיראן | צילום: רויטרס

ומה לגבי אמצעי ההגנה של ישראל מול האיום האיראני? המשפט "לא אלמן ישראל" מעולם לא היה רלוונטי יותר. צה"ל מצויד במערכת ההגנה האווירית הרב-שכבתית הכי מתקדמת בעולם, פאר היצירה של התעשיה הביטחונית הישראלית.

מעל כולן - ה"חץ 3", מערכת ליירוט טילים בליסטיים ארוכי טווח מחוץ לאטמוספירה. קצת מתחתיה - "חץ 2", לטילים בליסטיים בתוך האטמוספירה.שתיהן ביחד אמורות לתת מענה לטילי השיהאב של איראן, הוהוכיחו יכולות טובות גם במלחמה הזו מול הטילים האיראניים ששיגרו החות'ים מתימן.

במערכת הנשק "חץ 3
שיגור מערכת הנשק "חץ 3 | צילום: משרד הביטחון

מערכת קלע דוד, שרביט קסמים לשעבר, מסוגלת ליירט את טילי השיוט מאיראן, וגם רקטות וטילים לטווח ארוך ובינוני. מול הכטב"מים יש לנו את המערכות המוכרות יותר - כיפת ברזל והפטריוט הוותיקה. נזכיר שראינו במלחמה הזו גם מטוסי קרב של חיל האוויר מיירטים כטב"מים בצפון ובדרום, ועוד לא דיברנו על יכולות ההתקפה במקרה של תקיפה איראנית. בקיצור, כן להיערך, כן להישמע להנחיות. בטח לא להיבהל ולהילחץ.