בצלם: "צה"ל גיבה מתנחלים ששרפו שדות פלסטיניים" • תיעוד

על פי הודעת הארגון, המציתים יידו אבנים לעבר תושבי הכפרים מדרום לשכם ובמקרה אחד אף ירה מתנחל באוויר. חיילים שהיו במקום לא עצרו את המתרחש ומנעו מהפלסטינים להתקרב לאדמותיהם

זמן צפייה: 02:24

ארגון "בצלם" פרסם היום (רביעי) תיעוד שצולם סמוך לכפרים פלסטיניים מדרום לשכם, בו נראים מתנחלים שורפים שטחים חקלאיים לא מעובדים השייכים לתושבים. בסרטון, שעל פי הארגון צולם ביום שישי האחרון, נראים המתנחלים מיידים אבנים לעבר בתי הכפרים. לטענת "בצלם", אחד המתנחלים אף ירה באוויר.

השדות שהוצתו, סמוך לכפרים בורין ועסירה אל-קיבילייה, נמצאים בפיקוח צבאי ואסורים לכניסת פלסטינים – אלא באישור מתאם פעולות הממשלה בשטחים. לטענת הארגון, חיילים ששמרו במקום מנעו מהפלסטינים להתקרב לאדמותיהם, ולא עצרו בעד המציתים. לבסוף כיבו המתנחלים את האש בעצמם – ככל הנראה מחשש שתתפשט להתנחלות גבעת רונן הסמוכה.

איש מבין המציתים לא נחקר או נעצר, ולדברי הארגון: "הצבא האשים את הפלסטינים בהצתת שריפות באזור עסירה אל-קיבלייה. גיבוי מלא זה מצד רשויות המדינה תואם את מדיניותה ארוכת השנים של ישראל בגדה, שמעשי אלימות אלה משרתים אותה ומסייעים לה להשיג את מטרותיה".

עוד בחדשות 13:

בצלם: פלסטיני שנורה למוות לאחר ניסיון פיגוע – היה מנוטרל

שמונה שריפות מבלוני תבערה פרצו במועצה האזורית אשכול

צה"ל סיכל הברחת רחפנים וציוד לנשק וצלילה לרצועת עזה

מתנחל מצית שדה לא מעובד באדמות בורין
מתנחל מצית שדה לא מעובד באדמות בורין | צילום: בצלם

מצה"ל נמסר בתגובה כי "ביום שישי ה-17 במאי 2019 הוצתו שריפות במספר מוקדים בחטיבה המרחבית שומרון, אשר התפשטו במרחב. כוחות צה''ל, מג''ב ומתנדבים אזרחים פעלו בכדי לכבות את השריפות. במקביל לשריפות, ירדו כ-20 מתיישבים לפאתי הכפר עצירה אל קבליה והחלו בזריקות אבנים. הלוחמים פעלו במרחב על מנת למנוע את החיכוך, וההתקהלות פוזרה לאחר זמן קצר. האירועים נגמרו ללא נפגעים. כוחות הביטחון ימשיכו לפעול על מנת למנוע אלימות ולשמור על ביטחון התושבים".

בחודש שעבר טען ארגון "בצלם" כי מתחקיר שביצע עולה כי המחבל מוחמד עבד אל-פתאח, שנהרג לאחר שניסה לפגוע במתנחלים, נורה למוות על ידם לאחר שכבר שכב פצוע על הקרקע. לדברי הארגון, חיילים אף מחקו את תיעוד הווידאו של האירוע ממצלמות האבטחה באזור וכך טייחו את השתלשלות העניינים. עוד טוען הארגון, כי בניגוד למה שדווח, הפלסטיני השליך אבנים לעבר כלי הרכב של המתנחלים, אך לא ניסה לדקור אותם.

לטענת "בצלם", באירוע שהתרחש לפני עשרה ימים יידה עבד אל-פתאח, בן 23 מחירבת קייס, אבנים לעבר מכוניות ישראליות בכפר חווארה, לכיוון צומת תפוח. עבד אל-פתאח פגע במכוניתו של יהושע שרמן, שעצר בצד. אז, עולה מן התחקיר, נשמעו שתי יריות ושרמן יצא מהמכונית. בשלב זה, על פי התחקיר, כרע אל-פתאח בין פחי אשפה, בעוד שרמן מתקרב אליו ויורה לעברו כמה כדורים נוספים. במקביל, משאית שנסעה בכביש עצרה אף היא והנהג יצא ממנה וביצע אף הוא ירי לכיוון הפלסטיני, ששכב על הרצפה כשהוא פצוע. הוא מת מפצעיו זמן קצר לאחר מכן בבית החולים בילינסון.

בתיעוד וידאו שנחשף מהאירוע, ניתן לראות את רכבו של שרמן עוצר ואותו יוצא ממנו כעבור 15 שניות, כמו גם את המשאית שנעצרת במקום זמן קצר לאחר מכן. בשלב זה, אומרים ב"בצלם", הסרטון נקטע ומיד בהמשכו רואים את שרמן ואת נהג המשאית מבצעים את הירי. לפי התחקיר, דקות ספורות לאחר הירי הגיעו למקום ג'יפים צבאיים וחיילים פיזרו את התושבים שהחלו להתאסף באמצעות רימוני הלם.

עוד נכתב בתחקיר כי מיד לאחר הירי נכנסו כשמונה חיילים לשני בתי עסק באזור כדי לבדוק את מצלמות האבטחה המותקנות בהם. לדברי הארגון, החיילים פירקו את מכשיר ה-DVR באחד מהם ועזבו את המקום. כעשרים דקות לאחר מכן חזרו החיילים לאותה חנות, התקינו מחדש את המכשיר וצפו בצילומים. שני חיילים צילמו את המסך במצלמות הטלפונים הניידים שלהם. לאחר מכן, לפי "בצלם", הם מחקו את התיעוד ממכשיר ה-DVR ועזבו את המקום.

לאחר האירוע, טענו שרמן ונהג המשאית שסייע לו, כי עבד אל-פתאח ניסה לדקור את נהג הרכב ובתו. שרמן סיפר כי: "יצאתי לעבודה במטה ונסעתי מאלון מורה לכיוון תפוח. בצומת הביתות קפץ על הרכב מחבל עם סכין ניסה לפתוח את הדלת. יצאתי החוצה ותוך כדי שהמחבל ניסה לעקוף את הרכב לכיווני ניטרלתי אותו בירי תוך כדי סיוע של תושב נוסף מיישוב סמוך שנסע מאחוריי".