בקרוב: חברות שכולות יקבלו הכרה

במשך שנים בנות הזוג של חיילי צה"ל שנפלו נותרו בצד ולא זכו למעמד ברור. בעקבות מחאת החברות של החללים ממבצע "צוק איתן" שונו הנהלים

"אלמנות ללא טבעת" בדרך להכרה: במשך שנים צה"ל שיפר את הדרך בה הוא מבשר למשפחות השכולות על הנורא מכל - נפילת יקיריהם - אך בנות הזוג נותרו מאחור ולא עודכנו. חברותיהם של החיילים, חלקן חיילות בעצמן, לא זכו עד כה ליחס זהה - אך בקרוב יחול שינוי משמעותי בתחום: הבוקר (שני) נחשף ב"ידיעות אחרונות" כי בצה"ל הכריזו על שינוי המדיניות - ויפעלו לעדכון בת הזוג, הבאתה לבית משפחת החלל והענקת ימי חופש - לצד טיפול נפשי במקרה הצורך.

עליזה לביא, ארכיון
עליזה לביא, ארכיון | צילום: פלאש 90

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

על המסמך הרשמי החדש, שכותרתו "מדיניות בנושא בנות זוג של חללי צה"ל", חתומה ראש מחלקת נפגעים החדשה באכ"א, אל"מ ג'וזלין בש. המסמך גובש לאחר מאבק ממושך שניהלו חברות שכולות ממבצע "צוק איתן" נגד הצבא - בהן חברתו של סמ"ר שון כרמלי ז"ל, החייל הבודד מארה"ב שכ-20 אלף ישראלים הגיעו להלווייתו אך חברתו עדן ביין אספה רסיסי מידע עד שגילתה כי בן זוגה נהרג בקרב.

ימי חופש לבת הזוג של החייל שנפל

במסמך מורה אל"מ בש כי בכל מסירת הודעת נפגעים יבררו המודיעים מול בני המשפחה אם לחלל הייתה חברה. "אם ישיבו בחיוב, צה"ל יסייע בהבאתה באופן מיידי לבית משפחת החלל", נכתב. אם החברה משרתת בצבא בסדיר או במילואים, ההודעה תימסר לה על ידי מפקדיה והם גם ידאגו להסעה ולליווי.

עוד מנסה המסמך לטפל בנושא ימי החופש לבנות הזוג של הנופלים - סוגייה שלא הוסדרה עד כה. הנוהל החדש קובע כי החברה זכאית לחופשה מיום הפטירה ועד יום הקבורה, וגם לשבעה ימי חופשת אבל נוספים. כמו כן מעניק הנוהל חופשה לאזכרה ב-30 יום לנפילת החייל וביום אזכרת השנה למותו - וגם ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל.

הנוהל החדש מאפשר גם מתן טיפול נפשי לבת הזוג: "במידה שהחברה מעוניינת, יועברו פרטי ההתקשרות עימה לנציגות העמותה לתמיכה נפשית לחברות חללי צה"ל", קובע המסמך.

הלווייתו של שון כרמלי ז''ל
הלווייתו של שון כרמלי ז''ל | צילום: עידו מינקובסקי

"דורשים רק שיודיעו לנו בצורה מכובדת"

"אנחנו משתדלים להתאים את עצמנו לרוח הזמן", אמר גורם בכיר באגף כוח האדם בצה"ל ל"ידיעות אחרונות". לדבריו, "מדובר בסיפור מורכב מאוד. תוך כדי מבצע 'צוק איתן' הייתה סערה על סיפור ההודעה לחברות. אין שינוי חוקי במעמד של חברה, אבל החלטנו לקבוע הנחיות ברורות בנושא. זה אירוע שמקרין על החברה שלנו, והחשיבות שלו גדולה".

עדי טל־כהן, שאיבדה ב־2004 את בן זוגה סרן טל ברדוגו ז"ל שנהרג בחדירת מחבלים ברצועת עזה, בירכה על הנוהל החדש: "ההורים שלו קיבלו את ההודעה הרשמית מקצין העיר, ולי אף אחד לא הודיע. אנשים התחילו לדעת אבל לא רצו לספר לי בטלפון, אז הם שיקרו לי. גיליתי מה קרה אחרי שעות, בטלפון, כשהייתי לבד. זה היה הכי עקום שיש. פשוט התמוטטתי".

18
צילום: פלאש 90

לדבריה, "הנהלים החדשים חשובים מאין כמותם - אף חברה לא תשכח את הרגע שבו הודיעו לה. אופן ההודעה משמעותי גם בתהליך ההתמודדות והשיקום. אין לנו שום דרישה חוץ מזה שיודיעו לנו בצורה מכובדת. זו בשורה מאוד חשובה לחברות שלצערי עוד יבואו".

ח"כ עליזה לביא (יש עתיד), שהובילה את מאבקן של החברות השכולות בכנסת לאחר מבצע "צוק איתן", אמרה כי "התיקונים החשובים הללו מחדדים את ההכרה בכך שהשכול והכאב אינם פוסחים על אף אחת, גם אם טרם ענדה טבעת". לביא הוסיפה כי "בשלב הבא נפעל להשוות באופן דומה גם את מעמדן של ארוסות החללים, ובכך לסייע ולו במעט בהתמודדות עם הנורא מכל".

מנכ"לית העמותה לתמיכה נפשית לחברות חללי צה"ל, רינה כהן, בירכה גם היא על הפקודה החדשה: "מבחינתנו הגענו לגאולה - לבנות אין דרישה כספית, אלא רק שיודיעו להן בדרך מכובדת על מות החבר שלהן. זה חוב מוסרי שלנו לחלל צה"ל לטפל בחברתו".