גנץ: "חייבים להחזיר את ההרתעה שנשחקה בצורה קטסטרופלית"

יו"ר כחול לבן טען כי העברת הכסף לידי חמאס זו מאפיה ושגיאה אסטרטגית. כמו כן, ציין כי "האירוויזיון אינו היעד של ישראל, אלא תחנה בלוח השנה. היעד הוא חיזוק ההרתעה למען כלל האזרחים"

זמן צפייה: 05:42

יו"ר כחול לבן, בני גנץ, התייחס אמש (שבת) לסבב ההסלמה ברצועת עזה ואמר: "יש לתקוף חזק בצורה מתמשכת, חסרת פשרות ובכל דרך שהצבא ימליץ, תוך השיקולים הצבאיים והמודיעיניים. חייבים להחזיר את ההרתעה שנשחקה בצורה קטסטרופלית לאורך למעלה משנה". את הדברים אמר בתוכנית "המגזין" עם אושרת קוטלר.

גנץ התייחס לאירוע האירוויזיון שצפוי להתקיים בעוד כשבועיים: "האירוויזיון אינו היעד של ישראל, הוא תחנת בלוח השנה. היעד של ישראל כלפי תושבי הדרום, כלפי כלל אזרחי ישראל, זה לחזק את ההרתעה. לא הייתי שוכח את זה, אסור שחמאס ישכח את זה. היום זה האירוויזיון ומחר זה אירוע אחר. נכון לעכשיו, נתניהו אפשר לחמאס לקבוע את סדר היום של ישראל".

רקטה שפגעה במבנה לא מאוייש בקרית גת

"תחת נתניהו השגנו רמת הרתעה שנתנה שלוש וחצי שנות שקט, בהן התקדמה יפה עבודת המכשול אך לא הושג שום הישג מדיני שרותם את מדינות האזור, רשויות אחרות, וארגונים בינלאומיים לעבודה אפקטיבית", המשיך חבר הכנסת, "מה שעשו זה מדיניות תגובה חלשה נגד בלונים ותקיפות מטרות. ההתרעה התדרדרה ובמקביל העבירו מזומנים, זה ממש מאפיה, דרך חמאס, באופן שלא בהכרח מחולק לפרויקטים ולדברים שצריך לעשות. זו שגיאה אסטרטגית".

גנץ הוסיף כי "אם רוצים לבנות תשתיות בעזה, מתקני הטפלה, ביוב, חשמל, באופן שמספק תקווה לרצועה, יוצר מחר הפסד – עושים את זה דרך ארגונים בינלאומיים, דרך מצרים, מדינות אחרות או הרשות הפלסטינית, אבל לא נשארים אדישים. צריך להפעיל את כל העוצמה הנדרשת ללא חשש על מנת להחזיר את ההרתעה. אנחנו יותר חזקים מחמאס, עכשיו הם צריכים להרגיש את זה".

יו''ר כחול לבן, בני גנץ | צילום: החדשות 13

בתוך כך, דובר צה"ל תא"ל רונן מנליס מסר אמש כי עד כה הותקפו 120 יעדים ברחבי הרצועה, בהם בניין משרדי המודיעין הצבאי והביטחון הכללי של חמאס בשכונת רימל. לפי הפלסטינים, בבניין נמצאים גם המשרדים של סוכנות הידיעות הטורקית "אנאדולו". במקביל, משרד הבריאות הפלסטיני דיווח כי תינוקת בת שנה וחודשיים ואמה, שהייתה בהריון, נהרגו כתוצאה מהפצצות צה"ל ממזרח לעיר עזה, ובתה הנוספת נפצעה באורח בינוני. כמו כן, מוקדם יותר היום נהרג פעיל של פילגי ההתנגדות כבן 22. נוסף לכך, 17 בני אדם נפצעו בהתקפות ברצועה.

במקביל, נמשכו כל הזמן השיגורים לעבר הדרום, והתרעות נשמעו שוב ושוב הערב בעוטף עזה, מרכז הנגב ולכיש. הלימודים בוטלו מחר בכל היישובים הנמצאים במרחק של 40 קילומטרים מרצועת עזה.

לפי דובר צה"ל, בין היעדים שהותקפו הערב נמצא גם אתר לייצור אמצעי לחימה רקטיים של חמאס, שנמצא תחת האדמה. "האתר ייחודי ביכולות הייצור שלו ומהווה יכולת מרכזית ביכולות הארגון לייצר אמצעי לחימה רקטיים ברצועה", נמסר. בנוסף, הותקפה מפקדת גדוד בוריג' של חמאס ובה אתרי ייצור אמצעי לחימה של הארגון. כמו כן הותקף מתחם צבאי המשמש את הכוח הימי של חמאס לאימונים ומספר מתחמים צבאיים בג'בליה, שג'אעיה, מתחם נוסף בתל אל-הוא ושני מתחמים צבאיים משותפים לחמאס ולגיהאד האיסלמי פלסטיני בבית להיא.

בניין שהופצץ בעזה, שלפי דיווחים שייך לסוכנות ידיעות טורקית | צילום: החדשות 13

כמו כן, פיקוד העורף הודיע הערב על ביטול הלימודים בעוטף עזה, במרכז הנגב, במרחב לכיש ובדרום השפלה, וכן על איסור קיום התקהלויות בשטחים פתוחים והגבלת כינוסים מעל 300 איש במקומות סגורים. מקומות עבודה שאינם חיוניים יפעלו רק בתנאי וקיים מרחב מוגן זמין בהתאם לזמני ההתגוננות. ביבנה, באשדוד ובבאר שבע, שלא נכללות תחת הוראות פיקוד העורף החליטו הרשויות לבטל אף הן את הלימודים מחר.

מוקדם יותר הנחו גורמי הבטחון לא לחדש בצאת השבת את תנועת הרכבות במקטע אשקלון-באר שבע, ותחנות שדרות, נתיבות ואופקים תישארנה סגורות. רכבות בקו רעננה-באר שבע יחלו ויסיימו את נסיעתן בתחנת אשקלון. נוסעים המבקשים להגיע לבאר שבע או לצאת ממנה בכיוון השני – יסעו בקו המזרחי העובר תחנות לוד, להבים רהט וקריית גת.

מוקדם יותר אחר הצהריים פגעה רקטה בבית בקריית גת. אישה כבת 80 נפצעה קשה מרסיסי רקטה בראשה ובגפיה, טופלה על ידי צוותי רפואה שהגיעו למקום, ופונתה לבית החולים ברזילי שבאשקלון כשמצבה יציב. רקטות נפלו בשתי זירות נוספות בעיר, מבלי לגרום לנפגעים. במטח רקטות לעבר אשקלון גבר כבן 50 נפצע בינוני ופונה לבית החולים ברזילי כשהוא בהכרה מלאה. אדם נוסף נפצע קל מנפילה במהלך האזעקה.

[brightcove_iframe video_id='news-politics-security-20190504-2034' autoplay='0' credit='' desc='בווידאו: תיעוד רגע פגיעת הרקטה בקריית גת ופציעתה של הקשישה' kid='1_9cvr0zev' duration='85'']

בהמשך לתקיפות איימו הפלגים הפלסטיניים בהרחבת הירי: "אם וישראל תמשיך לתקוף ברצועה התגובה תתרחב גם לבאר שבע ולאשדוד", מסרו. דובר חמאס פאוזי ברהום מסר: "אנחנו מברכים את פלגי ההתנגדות שבמצעים את המוטל עליהם ומגנים על בני העם הפלסטיני. אנחנו נגיב בעוצמה על הפעולה הישראלית נגדנו. חמאס מטילה על ישראל את האחריות המלאה בכל הנוגע להסלמה הנוכחית". הג'יהאד האסלאמי אף פרסם סרטון של שיגורי הרקטות לעבר עוטף עזה. בתוך כך, מקורות מצריים מסרו כי קהיר עדיין פועלת באינטנסיביות להשגת הפסקת אש.

בתגובה לירי הרקטות מרצועת עזה, שנמשך מאז הבוקר הודיע מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף כמיל אבו רוקון, על סגירת מעברי הגבול ארז וכרם שלום, וכן על ביטול מרחב הדיג ברצועת עזה, עד להודעה חדשה.