פרשת החשוד בריגול בבית שר הביטחון: הערה פיקודית לשני מנהלים בשב"כ

בסיום התחקיר אודות העסקת עובד הניקיון בביתו של בני גנץ, ועדת הבדיקה פרסמה כי התגלו כשלים מקצועיים בהליך האבחון הביטחוני של עומרי גורן. ראש השב"כ הנחה על הוספת מודיעין מבצעי באבטחת אישים. "כשלנו במניעת האירוע"

זמן צפייה: 00:16

בעקבות שרשרת של תחקירים שביצע שב"כ בשבועות האחרונים, שעסקו בכשל העסקתו של עומרי גורן - החשוד בריגול בביתו של שר הביטחון בני גנץ, פורסמו היום (שלישי) מסקנות מרכזיות מהאירוע, לצד הנחיות חדשות.

לטובת התחקיר, ראש השב"כ רונן בר מינה ועדת בדיקה חיצונית שהורכבה משלושה בכירי שב"כ בדימוס, שני ראשי אגפים לשעבר וראש חטיבה לשעבר מתחום האבטחה וההתאמה הביטחונית - שהגישה לראש השירות את מסקנותיה לצד ממצאי התחקירים, שבוצעו בתוך השירות ע"י גורמי המקצוע.

ממצאי התחקיר והלקחים האופרטיביים הוצגו לראש השירות, שהנחה על שורה של צעדים בהתאם. ראשית, פורסם כי התגלו כשלים מקצועיים בהליך האבחון הביטחוני של עומרי גורן, בשל פערים מקצועיים ופערים בתהליכי העבודה, לפי המסמך. כמו כן, התגלו ליקויים בתהליכי הבקרה שאמורים היו לאתר את הטעות לאחר מעשה.

כמו כן, נמצא פער בתהליך העבודה המסנכרן באופן קבוע בין כלל הגורמים העוסקים באבטחת השר וסביבתו. במסגרת הפקת לקחים מיידית ובהנחיית ראש השירות, בוצעה גם בדיקת רוחב מול כלל האישים המאובטחים. הוחמרו נהלי הבדיקה והאבחון של המעגלים הקרובים לאישים המאובטחים. בנוסף, חודדו ורועננו הממשקים ותחומי האחריות שבין היחידה לאבטחת אישים לבין הקב"טים במשרדי הממשלה שאחראים על בתי האישים.

ראש השב"כ הנחה על הוספת מודיעין מבצעי באבטחת אישים המאובטחים ע"י השירות. כמו כן שונו תהליכי עבודה ונוספו גורמי בקרה על תהליך האבחון הביטחוני של בעלי מקצוע ואחרים, הנמצאים בסביבת האישים. ממצאי התחקיר ומסקנות ועדה הבדיקה החיצונית, הגדירו את האירוע כתקלה מקצועית.

ראש שירות הביטחון הכללי, רונן בר: "למרות הצלחה בסיכול, כשלנו במניעה. בתהליך תקין אדם כזה לא היה אמור לעבוד בסביבת אישיות מאובטחת. התקלה שהתרחשה באירוע נקודתי זה, אפשרה לנו בחינת עומק שתביא לשיפור תהליכים ומנגנוני בקרה בכל הנוגע לסוגיית בעלי התפקידים בסביבת האישים המאובטחים.

עוד אמר, כי "התחקיר היווה הזדמנות לבחון באופן נרחב תהליכי עבודה מקצועיים השגורים בשירות. מסקנות ועדת הבדיקה החיצונית, לצד הפקת לקחים מעמיקה ויסודית של יחידות השירות, תורגמו כבר לפעולות בשטח שיצמצמו באופן משמעותי את הסיכוי להישנות מקרים מסוג זה".