יו"ר יד לבנים שהשיא משואה לזכר בנו: "מרגיש שליח ציבור"

אלי בן שם, שעלה לכותרות לאחרונה סביב המחלוקת בנושא הגעת המשפחות השכולות לבתי העלמין, סיפר לחדשות 13 על בנו שנהרג באסון המסוקים, ועל משימת חייו: "אני שליח של המשפחות והנופלים"

זמן צפייה: 06:37

יו"ר ארגון יד לבנים, אלי בן שם, עלה לאחרונה לכותרות כשביקש מההורים השכולים, אותם הוא מייצג, להימנע מלהגיע לבתי העלמין ביום הזיכרון בשל מגפת הקורונה. בן שם, אב שכול בעצמו, סיפר לחדשות 13 על התקופה האחרונה שהסתיימה בהדלקת משואה בטקס המשואות, ואת סיפור חייו מעורר ההשראה.

בן שם איבד את אביו כשהיה ילד, ובגיל 43, עם שלושה ילדים, התאלמן אלי מאשתו טובה. כשהגיע זמנו של בנו של אלי, קובי בן שם, להתגייס לצה"ל, הוא הלך ליחידת מודיעין שדה. אלי נרגע, זה לא נשמע לו מסוכן מדי, אלא שאז הגיעה לבנון והמוצב החודר "דלעת" ברצועת הביטחון והחתימה שאוכלת את הנשמה שלו ואת ייסורי המצפון שלו עד היום. "אני הייתי צריך לחתום לו בגלל שאני משפחה חד-הורית - ולא רציתי", סיפר. "אמרתי לו, 'שמע, קיבלנו עונש פעם אחת. לא רוצה'. הוא עשה לי בבית גיהינום".

יו''ר ארגון יד לבנים, אלי בן שם | צילום: חדשות 13

ב-4 בפברואר, בשנת 1997, נהרגו בנו של אלי באסון המסוקים, שלוש שנים אחרי שאיבד את אשתו. "החיים מתרסקים עליך. כאילו הגג של הבית נופל לך על הראש", אמר בן שם. "אין לך בשביל מה לקום בבוקר".

סיפור המעבר מאלי בן שם הפרטי לזה הציבורי הוא סיפור שמתחיל מעלבון גדול, מדמעות, מהמערכת האטומה שלנו. שלושה חודשים אחרי שבנו נהרג, הגיע בן שם למשרד הביטחון, ונתקל ביחס מזלזל מהנוכחים. "יצאתי החוצה, עמדתי במדרכה, בכיתי כמו תינוק. אמרתי 'אני נשבע, אני לא אכנס לפה', וזה עלה למדינת ישראל מיליארד שקל בשנה", הסביר. "הרגע הזה, ההשפלה הזאת, כל החקיקה שעשינו במשך השנים".

יו''ר ארגון יד לבנים, אלי בן שם, ובנו קובי, שנפל באסון המסוקים | צילום: חדשות 13

בן שם סיפר על תחושת הגאווה שחש שהתבשר שידליק משואה. "אני שליח ציבור של המשפחות השכולות ושל הנופלים", הסביר. "ככה אני מרגיש את עצמי". כשנשאל מה בנו היא אומר על מעמד הדלקת המשואה שאליו הגיע אביו, ענה בן שם: "הוא היה גאה. בטוח. היה מאוד גאה.

יו''ר ארגון יד לבנים, אלי בן שם, משיא משואה ביום העצמאות ה-72 | צילום: חדשות 13