תיקים, עקבות נעליים ועירנות אזרחית: כך נתפסו המחבלים הנמלטים

ההתפצלות והניסיון למצוא רכבים, הרצון לחצות לשטחים והעירנות הרבה של אזרחים שדיווחו על חשודים. כל הפרטים על המבצע שהוביל ללכידת 4 מהאסירים שנמלטו מכלא גלבוע

זמן צפייה: 05:46

לאחר לכידתם של ארבעה מתוך ששת האסירים הביטחוניים שנמלטו מכלא גלבוע, היום (שבת) מתבהרת התמונה מאחורי התכנון של המחבלים לאחר ההימלטות ממתקן הכליאה, כאשר מטרתם מהרגע הראשון הייתה לחצות את הקו הירוק.

מהרגע שבו יצאו המחבלים מפיר המנהרה שהובילה אותם אל מחוץ לכלא, לא הייתה להם תוכנית פעולה מסודרת והם למעשה החלו לאלתר. מיד לאחר שנמלטו הם החלו להתפצל, וניסו לחפש רכבים. כוחות הביטחון סגרו את הגדר בצפון השומרון, כאשר בשיא ההיערכות חיילים נפרסו על כל מטר בגדר.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

המפכ״ל: ״את החגיגות נעשה בסוף אחרי שהשישי יהיה אצלנו"

יום השנה לפיגועי 11 בספטמבר: ביידן נשא נאום לאומה

כפר כנא: ירי לעבר ביתו של קצין בכיר במשטרה

כוחות המשטרה מצאו ביום שלישי בבלפוריה את תיקיהם של המחבלים, בהם נמצאו בגדים להחלפה וסיגריות, בזכות עירנות של שוטר תנועה שהבחין בתנועה חשודה, נכנס לשטח והזעיק את הכוחות. תא השטח הרלוונטי באזור מופה ונסגר, והחשש הגדול של כוחות הביטחון היה מפעולת טרור שייבצעו המחבלים.

השאלה העיקרית ששאלו את עצמם כוחות הביטחון היא מדוע המחבלים פנו צפונה, וההערכה היא שהשיקול שלהם היה להתקרב למסגד של נאעורה, הממוקם שבעה קילומטרים משם, דרומית לטמרה. מדובר בכפר שקט ללא בעיות ביטחוניות, והתושבים שם שיתפו פעולה עם כוחות הביטחון.

עבדאללה עארדה ומוחמד קדרי, שני האסירים שנתפסו
עבדאללה עארדה ומוחמד קדרי, שני האסירים שנתפסו

למעשה, המצוד התחיל בעיכוב של 40 שעות, אך במהרה הפער נסגר, הרבה בזכות עירנות אזרחית ומידע שהתקבל מהציבור. בנצרת קיבלו כוחות הביטחון פרטים חלקיים מהציבור, וכך אותרו שם מוחמד עבדאללה עארדה, מי שהנהיג את חוליית הבורחים והיה מנהיג האסירים בכלא גלבוע, יחד עם יעקוב קדרי.

גם תפיסתם של זכריא זביידי ומוחמד קאסם עארדה במהלך הלילה, בחניון משאיות שבו הסתתרו באום אל גאנם מזרחית לנצרת, התאפשרה בזכות אזרח שהמחבלים דיברו איתו וביקשו ממנו שייקח אותם. האזרח אמר להם שהוא על הטרקטורון ונסע משם, אך אחרי זמן קצר הוא ראה אותם שוב. זה למעשה מה שהעלה את חשדו, והוא הזעיק את כוחות המשטרה.

זכריא זביידי מעצר
זביידי לאחר המעצר

עקבות נעל שנמצאה על ידי כוחות הביטחון חיזקה את הנחת העבודה לגבי מיקומם של המחבלים, והם נתפסו זמן קצר לאחר מכן בזכות לוחמי יחידת 'מרעול', שהובילו את כוחות הביטחון למקום בו העריכו ששניים מהמחבלים מתחבאים. היחידה הוקמה בעקבות לקחי מבצע 'שובו אחים' בשנת 2014, וייעודה הוא איסוף מודיעין גלוי, מעקב והתחקות אחר תנועה בשטח.

רס"ל (במיל') רועי סימון מיחידת 'מרעול' אמר: "מהרגע שהוזנקנו למילואים, הלוחמים עזבו את ביתם בחג, עזבו את בתי הכנסת והתייצבו למשימת החיפוש. אנחנו עושים הכל על מנת לאתר את האסירים הנמלטים. כיחידה שלקחה חלק במבצע 'שובו אחים', ומאז ביצעה פעילויות רבות, ביניהן מרדפים אחרי מחבלים, חיפושי אמל"ח ומיפויי שטח, ובעזרת הלקחים ושיתוף פעולה בין-ארגוני של כלל גופי הביטחון הצלחנו לשים יד על האסירים. היחידה לא עצרה את עבודתה והיא ממשיכה במאמץ עד שייתפסו כלל המחבלים הנמלטים".

טביעות נעליים זכריא זביידי מחבל מעצר
טביעות נעל של אחד המחבלים

ראש הממשלה נפתלי בנט הגיע בשעה 1:30 בלילה לחפ"ק ללא פמלייתו, ושהה שם כמעט שעתיים, לצידם של השר לביטחון פנים עמר בר לב, מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי, ומפקדי כוחות נוספים, ושיתוף הפעולה בין כלל הגופים אפשר את לכידתם של המחבלים.

בר לב אמר היום: "לצד המחמאות למשטרת ישראל ולכוחות הביטחון על הביצוע המוצלח עד כה, ומבלי להתעלם מהעובדה שהמשימה עדיין לא תמה, ברצוני להודות לאזרחי ישראל הערבים שסייעו בתפיסות המחבלים".

"במשך ארבעה ימים הסתובבו הנמלטים, מאמינים שימצאו מחסה ועזרה בקרב ערביי ישראל - אך טעות הייתה בידם", הוסיף בר לב, "בכל מקום אליו פנו וזוהו, השיבו האזרחים הערביים את פניהם ריקם וחייגו 100. ישר כוח לכל האזרחים האחראיים".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-security-part-2109111305' autoplay='0' credit='' desc='רה"מ בנט מגיע לחפ"ק' poster='' kid='1_aq4vzl6p' duration='13']

השניים שעדיין לא נתפסו הם איהאם כמאמג'י ומונאדל אינפיעאת יעקו, שניהם מהג'יהאד האיסלאמי. גורם במערכת הביטחון אמר היום לחדשות 13 כי מתחזקת ההערכה ששני המחבלים שטרם נתפסו התפצלו. על פי אותו גורם, אחד מהם עדיין בשטח ישראל, וייתכן שהשני חצה את הגבול ליהודה ושומרון.