הבעיה לא נפתרה: מאזן הרווח וההפסד של ישראל במבצע "בית וגן"

ב-48 שעות של פעילות, צה"ל הצליח להפתיע במבצע שהיה הכי צפוי בעולם, והמחבלים ממתינים לו כבר שבועות. מנגד, בצה"ל כבר דנים על המבצעים והסיכולים הבאים בבירת הטרור של צפון השומרון - ובשורה התחתונה גם בתקופה הנראית לעין נמשיך להתגלגל ממבצע למבצע

זמן צפייה: 02:23

כמעט יממה אחרי יציאת כוחות הביטחון מג'נין, אפשר להתפנות הערב (רביעי) לסכם את מבצע "בית וגן", ולשאול מה ישראל השיגה - ומה עדיין לא.

נתחיל בטוב. ב-48 שעות של פעילות, צה"ל הצליח להפתיע במבצע שהיה הכי צפוי בעולם, והמחבלים ממתינים לו כבר שבועות. מכת הפתיחה של תקיפות המל"טים, בנוסח עזה, הכניסה את המחבלים להלם והבריחה אותם למקומות מסתור.

האתוס של מחנה הפליטים כסמל התנגדות ספג מכה. בשבוע שעבר צילמו חמושי ג'נין תמונה קבוצתית בכניסה למחנה, ונשבעו שכף רגלו של צה"ל לא תדרוך בכניסה למחנה. אתמול הצטלמו שם ולוחמי סיירת הצנחנים.

מבצע צה''ל בג'נין
מבצע צה''ל בג'נין | צילום: רויטרס
תקיפה בג'נין
תקיפה בג'נין | צילום: רויטרס

ההישג השלישי במבצע הוא יצירת בידול בין המחנה שבו היתה לחימה לבין העיר ג'נין וסביבותיה, שם החיים נמשכו כרגיל, כולל יציאת פועלים לישראל. בסך הכל צה"ל מונה 12 מחבלים הרוגים, מאה פצועים, ו-6 מעבדות נפץ שנתפסו עם 300 מטענים.

בית וגן,מעבדת נפץ שאותרה והושמדה בג'נין
מעבדת נפץ שאותרה והושמדה בג'נין | צילום: דובר צה''ל

מה לא השגנו? בואו נגיד את האמת - בעיית ג'נין לא נפתרה. כבר הערב דנים בצה"ל על המבצעים והסיכולים הבאים בעיר, בימים הקרובים. בעיה נוספת היא שליטת הרשות הפלסטינית בשטח, ומסתמן כי צה"ל לא יצליח להחזיר למחנה את השוטרים הפלסטינים.

תקיפה אווירית של צה''ל בג'נין
תקיפה אווירית של צה''ל בג'נין | צילום: רויטרס

בנוסף, גם בסבב הזה קיבלנו ירי מעזה, למרות שהלחימה היתה בשומרון, וכמובן גם פיגוע קשה בתחומי ישראל, בצפון תל אביב. ג'נין עדיין מהווה השראה למחבלים, וצה"ל ייתקל בעוד ועוד מטעני גחון גם בערים אחרות בגדה. ובשורה התחתונה - גם בתקופה הנראית לעין נמשיך להתגלגל ממבצע למבצע למבצע.