תם המבצע: כוחות צה"ל יצאו מג'נין, 5 רקטות שוגרו לעוטף ויורטו

צה"ל הודיע כי לפנות בוקר, סמוך ל-02:00, יצאו כלל הכוחות ממחנה הפליטים ג'נין ומבצע "בית וגן" הגיע אל סיומו. במהלך הלילה שוגרו חמש רקטות לעבר עוטף עזה ויורטו ע"י כיפת ברזל. שרידי רקטה פגעו בבית בשדרות, אין נפגעים בגוף

זמן צפייה: 09:58

צה"ל הודיע הבוקר (רביעי) כי כלל כוחות צה"ל יצאו במהלך הלילה, סמוך ל-02:00, ממחנה הפליטים בג'נין. בכך בא אל סיומו מבצע "בית וגן". חמש רקטות שוגרו לעוטף עזה לפנות בוקר, סמוך ל-01:30. כל הרקטות יורטו על-ידי טילי כיפת ברזל. שרידי רקטה פגעו בבית בשדרות. אין נפגעים בגוף. כשלוש שעות לאחר הירי - הפלסטינים דיווחו על תקיפה של צה"ל. מטרת התקיפה הייתה מתקן של הזרוע הצבאית של החמאס בבית לאהיא, ואתר נוסף במרכז הרצועה - מה שיכול לרמז כי חמאס הוא האחראי לירי.

מהמועצה האזורית שדות נגב נמסר הבוקר כי "בתום הערכת מצב עם גורמי הביטחון, אין כל שינוי בהנחיות וקיימת שגרה מלאה לרבות פעילות הקייטנות בבתי הספר ובגנים. אנו ממשיכים להיות בקשר רציף עם גורמי הביטחון ובכל שינוי בהנחיות נעדכן בהתאם".

מעיריית שדרות נמסר: "עברנו לילה לא שקט, עם שיגור של 5 רקטות לעבר העיר. כיפת ברזל יירטה את הרקטות, אך רסיסים חדרו לשני בתים בעיר. אין נפגעים בגוף, נזק נגרם למבנים. קייטנות בתי הספר של החופש הגדול מתקיימות כרגיל".

Whatsapp Image 2023 07 05 At 0
נזקי פגיעת הרקטה בבית מגורים בשדרות | צילום: עיריית שדרות

אמש הבהירו בישראל כי הפעולות בג'נין יימשכו גם לאחר תום המבצע, וראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי הפעולה "אינה חד-פעמית". זמן קצר לפני יציאת הכוחות נפל רב-סמל דוד יהודה יצחק, לוחם סיירת אגוז בן 23 מבית אל.

דוד יצחק, הלוחם שנפל בג'נין
דוד יצחק, הלוחם שנפל בג'נין | צילום: באדיבות המשפחה

לאורך הימים האחרונים הגיעו גינויים ממצרים, מאיחוד האמירויות וממדינות נוספות, אך הערב הגיעה גם הודעה ממשרד החוץ הסעודי, ובה נכתב: "סעודיה מגנה את המשך ההסלמה הישראלית בשטחים הפלסטינים הכבושים, כשהאחרון מבינהם בג'נין – מה שהביא להרוגים חפים מפשע ולפצועים. סעודיה מתנגדת לחלוטין להפרות שמבצעים כוחות הכיבוש הישראלי".

נציין כי בניגוד לנאמר בהודעה הסעודית, ישראל לא פגעה בבלתי מעורבים, וכל ההרוגים היו פעילי טרור, אך כמובן שזה מגיע בצל אותם ניסיונות ישראלים לקדם נורמליזציה מול סעודיה. רק בשבוע שעבר הזהיר ממשל ביידן הזהיר בצורה ברורה כי מה שקורה בשטחי יהודה ושומרון מונע תהליכים מול הסעודים. בישראל אומרים כי התקבלה לגיטמציה מלאה מהאמריקנים למבצע, ומוסיפים כי "פעלנו בצורה ממוקדת שהובילה לגיבוי הנחרץ שלהם באירוע הזה".

פעילות כוחות צה''ל בג'נין, בשטחים
פעילות כוחות צה''ל בג'נין | צילום: דובר צה''ל

חילופי אש כבדים התנהלו בין כוחות צה"ל למחבלים במחנה הפליטים ג'נין, וכלי טיס של צה"ל תקף חוליית חמושים שהתמקמה בבית קברות בפאתי העיר. מדובר צה"ל נמסר כי החמושים היוו איום כנגד כוחות הביטחון בעת יציאתם ממחנה הפליטים: "זוהי הוכחה נוספת לניצול של אתרים אזרחיים ברחבי העיר ומחנה הפליטים ג'נין על ידי גורמי טרור". משרד הבריאות של הרשות הפלסטינית עידכן הערב על הרוג נוסף בעקבות התקיפה האווירית, ובכך עלה מספר ההרוגים בג'נין מאז תחילת המבצע ל-12.

תקיפה בג'נין
תקיפה בג'נין | צילום: רויטרס

במהלך המבצע תוחקרו מעל 300 חשודים פלסטינים על ידי כוחות הביטחון, ו-30 מהם נעצרו. 14 דירות מבוקשים וחדרי ניהול מלחמה ששימשו לטרור אותרו וסוכלו על ידי כוחות הביטחון, ובנוסף אותרו והושמדו שש מעבדות נפץ בהן נמצאו מעל ל-300 מטענים, חומרים לייצור מטענים ואמצעי לחימה נוספים.

שלושה חדרי ניהול לחימה שהיוו תשתית טרור סוכלו, ובנוסף הוחרמו ונוטרלו 10 מטעני גחון, 24 רובים מסוג M-16, שמונה אקדחים, מאות כדורים למגוון סוגי נשקים, ועשרות קילוגרמים של חומרים כימים להכנת מטענים. בנוסף אותרו שישה פירים תת קרקעיים ושני סליקי אמל"ח המזוהים עם ארגון טרור, ובהם אמצעי לחימה רבים.

רה''מ נתניהו והשר גלנט במוצב סאלם הסמוך לג'נין
רה''מ נתניהו והשר גלנט במוצב סאלם הסמוך לג'נין | צילום: שיר תורם, פלאש 90

רה"מ נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט הגיעו הערב למוצב סאלם הסמוך לג'נין, ושניהם כאמור אמרו כי חופש הפעולה בצפון השומרון יימשך. "אני מברך את הלוחמים האמיצים שלנו שהרסו תשתיות טרור רבות בג'נין ומנעו בכך פיגועים רבים", אמר נתניהו, "ברגעים אלה אנחנו משלמים את המשימה ואני יכול לומר שהפעולה הנרחבת שלנו בג'נין איננה חד פעמית. אנחנו נמשיך ככל שדרוש כדי לגדוע את הטרור, אנחנו לא נאפשר לג'נין לחזור להיות עיר מקלט לטרור ואנחנו נגדע את הטרור בכל מקום שנראה אותו ונכה בו".

רה''מ נתניהו במוצב סאלם הסמוך לג'נין
רה''מ נתניהו במוצב סאלם הסמוך לג'נין | צילום: שיר תורם, פלאש 90

השר גלנט הוסיף: "בשנתיים האחרונות ג'נין הפכה למפעל ייצור של טרור. זה נגמר ביומיים האחרונים ואנחנו קטענו את תהליך ייצור אמצעי הלחימה, תפסנו אלפי מטענים - חלקם קטנים וחלקם גדולים. השמדנו עשרות בתי מלאכה ומעבדות ובסופו של עניין ייקח עוד קצת זמן אבל נגיע למצב שכתוצאה מכך שהפעלנו כאן חטיבה אנחנו נהיה המסוגלים לנוע בכל מקום עם צוות לוחמים. זה העקרון, חופש הפעולה. את מה שעשינו השבוע בג'נין ואת מה שעשינו לפני חודשיים בעצה משותפת של רה"מ ושלי עם מערכת הביטחון בעזה, נדע לשכפל ולהעתיק לכל מקום וככל שיידרש. כל מי שינסה לפגוע באזרחים ישראלים, אנחנו נגיע אליו לחדר השינה, נעצור אותו ונביא אותו לדין".

השר גלנט במוצב סאלם הסמוך לג'נין
השר גלנט במוצב סאלם הסמוך לג'נין | צילום: שיר תורם, פלאש 90
רה''מ נתניהו והשר גלנט במוצב סאלם הסמוך לג'נין
רה''מ נתניהו והשר גלנט במוצב סאלם הסמוך לג'נין | צילום: שיר תורם, פלאש 90

הרמטכ"ל הרצי הלוי נשא דברים הערב במעמד חילופי מפקד מפקדת העומק שנערך בקריה בתל אביב, ואמר: "ג’נין הפכה להיות עיר מקלט למחבלים, בדגש על מחנה הפליטים, ואנחנו חודלים זאת במבצע. בזכות זה שפגענו במחבלים, עצרנו רבים והשמדנו תשתיות אמל"ח רב, זה האמל"ח שפוגע גם באזרחי ישראל וגם בחיילי צה"ל".

"אנחנו נדע להיכנס לאן שנרצה, עת שנידרש ומתי שנבחר", הוסיף הרמטכ"ל, "לא יהיה מקום בטוח למחבלים - ומי שברח היום אנחנו נדאג למצוא אותו מחר. פגשתי אתמול וגם היום את הכוחות שבשטח, נוער וגם מבוגרים, סדיר וגם מילואים, מגיעים חדורי מוטיבציה ורצון לעשות במקצועיות רבה מאוד באופן מרשים מאוד".

חמושים בג'נין
חמושים בג'נין | צילום: נאסר אישתייה, פלאש 90

מוקדם יותר היום ביקר הרמטכ"ל בבסיס אגף המודיעין במרכז הארץ בליווי מפקדים בכירים באגף המודיעין, וקיבל סקירה אודות המאמצים שנעשו ערב המבצע והובילו להפללה של עשרות יעדי טרור, ביניהם תוואי תת קרקעי במסגד שנחשף אמש. בנוסף, הרמטכ"ל קיבל סקירה אודות המאמצים להנגשת המודיעין לכוחות הלוחמים הפועלים ברחבי ג'נין במטרה לאתר ולסכל את תשתיות הטרור ואודות מאמצי ההגנה הנעשים במרחב התפר.