"אתה מדבר מתוך בורות": העימות בין גלנט לבן גביר בקבינט

לאחר הסערה סביב הדיווח כי הועבר נשק לפלסטינים, עימות התפתח בין גלנט לבן גביר סביב הרכבים המשוריינים שהועברו לרשות. ראש המל"ל הנגבי לשרים: "איך אתם מצפים שהרשות הפלסטינית תמגר טרור אם לא יועבר לה ציוד?"

זמן צפייה: 05:36

על רקע הסערה בעקבות הדיווח על העברת כלי נשק לפלסטינים, וההכחשות והאיומים שהגיעו לאחר מכן, בחדשות 13 פורסם הערב (רביעי) כי במהלך הדיון בקבינט המדיני-ביטחוני אמש התפתח עימות בין השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שמחה על המהלך, לבין השר גלנט, שאמר: "אתה מדבר מתוך בורות".

שר הביטחון הטיח בבן גביר: "רכבים משוריינים זה לא דבר התקפי, זה לא דבר קטלני. הם לא קיבלו ולא יקבלו שום דבר קטלני". בנוסף, בכירים ישראלים אמרו בשיחות סגורות שראש המל"ל צחי הנגבי נפגש בימים האחרונים עם שרי הממשלה ואמר להם: "איך אתם מצפים שהרשות הפלסטינית תמגר טרור אם לא יועבר לה ציוד?".

בישראל ככל הנראה מעוניינים לסייע עוד לרשות, כחלק מהניסיון לאפשר לה לפעול נגד טרור בשטחה. בכירים בממשלה הוסיפו לחדשות 13: "הגורמים הקיצוניים לא מבינים ששיח עם הרש"פ הוא אינטרס ביטחוני ישראלי".

שר הביטחון יואב גלנט
שר הביטחון יואב גלנט | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כמו כן, היום התקיימה פגישה בין שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לבית רה"מ בה נתניהו הנחה לבחון את כל ההחלטות בעניין הפלסטינים שהתקבלו בממשלת השינוי. עם זאת, יש לציין שהממשלה, שקמה לפני כתשעה חודשים, שינתה דברים רבים ממדיניות הממשלה הקודמת בסוגיות רבות. ההאשמות מצביעות על דפוסים שונים מהותית בתוך הממשלה - נתניהו וגלנט שרוצים בחיזוקה של הרשות לעומת סמוטריץ' ובן גביר שרוצים בקריסתה.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ'
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' | צילום: רויטרס

לשכת ראש הממשלה הודיעה אחר הצהריים כי בתום פגישתו עם סמוטריץ', נתניהו הנחה את המל"ל להציג בפני שרי הקבינט את כל ההחלטות שהתקבלו בממשלה הקודמת ביחס לרשות הפלסטינית. בהודעת הלשכה נמסר כי המהלך נעשה "במטרה להדק את הפיקוח ולוודא שמדיניות הממשלה הנוכחית מיושמת".

פרסום ההודעה של נתניהו מגיע לאחר סערה שפרצה בקואליציה בעקבות פרסום בגלי צה"ל, אודות החלטת הממשלה להעביר כלי נשק לרשות הפלסטינית. בעקבות הפרסום, סמוטריץ' הביע זעם ובסביבתו הבטיחו לאורך היום שהוא "לא הכיר את המהלך". על פי הערכות בסביבת סמוטריץ', "צעדי חימוש הרשות הפלסטינית, כמו גם הצעדים בבית הנשיא, הם תשלום של נתניהו לגנץ כדי להקים איתו ממשלת שמאל שתחתור להחייאת הסכמי אוסלו".

Whatsapp Image 2023 08 17 At 1
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בתגובה להודעת לשכת רה"מ, הגיבו במפלגת עצמה יהודית: "טוב עשה ראש הממשלה שהבהיר בקולו כי ממשלת הימין לא אישרה ולא תאשר העברת אמל"ח לרשות הפלסטינית תומכת הטרור, וחשוב שראש הממשלה התחייב היום את מה שאמר אמש בקבינט לשר בן גביר, שירכז את ההסכמים שגובשו מול הרש"פ ויציג אותם בקבינט".

מוקדם יותר, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר איים על ראש הממשלה: "אדוני ראש הממשלה, אם לא תתחייב בקולך שהפרסומים אודות העברת אמצעי לחימה למחבלי הרשות הפלסטינית הם שגויים - יהיו לכך השלכות. אם בכוונתך לחתור לממשלת 'אוסלו 2', אנא עדכן את שריך ואת הציבור - ונפעל בהתאם".

בעקבות הסערה ואיומי השרים, נתניהו פרסם הודעה שבה אמר: "אין גבול לפייק ניוז, אז הנה העובדות. מאז שקמה הממשלה הזאת, היא לא העבירה אף כלי נשק - אפילו לא אחד - לרשות הפלסטינית".

"מה שכן נעשה זה מימוש החלטה שהתקבלה על ידי שר הביטחון בני גנץ (בממשלת בנט-לפיד) בינואר 2022 להעביר מספר כלי רכב ממוגנים כדי להחליף כלי רכב ממוגנים אחרים שהתיישנו. זה מה שנעשה. לא שריוניות, לא טנקים, לא קלצ'ניקובים, לא שום דבר. אז לפעמים גם הפייק ניוז לא ממוגן, וטוב שאנחנו מנקבים את השקר הזה".