כוכבי למפקדים: "אין תפקיד ואין מקצוע שלא נעשות בו טעויות"

ברקע התקרית בגבול הרצועה בה נהרג לוחם מג"ב בראל שמואלי, ולקראת ראש השנה, הרמטכ"ל פרסם איגרת: "חברה שלא תגבה את חייליה ומפקדיה גם כשטעו, תגלה שאין מי שילחם עבורה"

זמן צפייה: 01:10

הרמטכ"ל אביב כוכבי פרסם הערב (שבת) איגרת למפקדי צה"ל, ונתן להם גיבוי מלא, זאת על רקע הביקורת שמושמעת בימים האחרונים על התנהלות המפקדים בתקרית בה נהרג לוחם מג"ב בראל שמואלי בגבול רצועת עזה. "חברה שלא תגבה את חייליה ומפקדיה גם כשטעו, תגלה שאין מי שילחם עבורה", כתב כוכבי, "הנכונות לשאת באבדות היא תנאי לחוסן לאומי, והחוסן הוא תנאי להמשך הקיום".

"המשיכו ליזום ולקחת אחריות, להעיז ולשאת בתוצאות", כתב כוכבי, "הגיבוי שאנחנו מעניקים לכם מבטא בראש ובראשונה גיבוי לשיטת הפיקוד והמנהיגות בצה"ל. לא נשנה אותה, נחזק אותה. זה לא רק עניין של צה"ל, זה עניין של מדינת ישראל ובמרכזו השאלה אילו מפקדים היא רוצה - מעיזים ויוזמים או מתגוננים והססנים. היו נועזים".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

גורם בפלגים הפלסטינים: נחריף הדרגתית את הפעולות נגד ישראל

בצל הביקורת: ביידן אישר לחשוף מסמכים מחקירת פיגועי 9/11

פרופ' גליה רהב: "הטיפול בקורונה הוא די על הפנים"

"הגנה מחייבת לחימה ולחימה מחייבת הקרבה", הוסיף כוכבי, "מצבי לחימה מאופיינים בערפל קרב ובנסיבות משתנות, וההחלטות לרוב מתקבלות בחוסר וודאות ובפרק זמן קצר. לכן לעולם יתכנו שגיאות, ואלו לדאבון הלב עלולות להוביל לנפגעים ולהרוגים. אין תפקיד ואין מקצוע שלא נעשות בו טעויות, ובלחימה מול אויב במיוחד. אין מפקד שלא שגה ומפקדים רבים איבדו חיילים שהם אוהבים והם נושאים אותם עימם כל חייהם. חובתנו לתחקר באופן נוקב, להגיע לחקר האמת ולהפיק לקחים, אבל על טעויות בשיקול דעת בשדה הקרב לא מאשימים ולא מענישים".

הרמטכ"ל התייחס באיגרת ליעודו של צה"ל וכתב כי "נשבענו להגן על האזרחים גם במחיר חיינו. הכוחות מצויידים באמצעי לחימה, בהוראות הפעלת נשק, בגיבוי מלא להפעילן ובפיקוד מלפנים. ידי הלוחמים משוחררות ואוחזות בנשק, ובכל מקרה של סכנת חיים סוחטות את ההדק כדי לפגוע באויב. כך פגענו בצדק באויב, באין ספור מקרים בצפון, באזור יהודה ושומרון וברצועת עזה. כך גם נמשיך לנהוג, תוך שנקפיד להיות צבא התקפי ומוסרי, לוחמני וערכי".