מכון מחקר אמריקני: "ישראל תכננה מתקפת גרעין בסיני"

מכון מחקר אמריקני יפרסם מסמכים מסווגים מ-1967, שמעידים על כוונת ישראל להפעיל פצצת גרעין סמוך לאבו עגילה "כדי להרתיע את המצרים ושאר צבאות ערב"

התכנית זכתה לשם הקוד -"שמשון" (ארכיון צה"ל במשרד הביטחון)

50 שנים לאחר המלחמה ששינתה את פני המזרח התיכון, הסודות מתחילים להיחשף: הערב (שבת) פורסם ב"ניו יורק טיימס" כי עוד השבוע יתפרסמו מסמכים מסווגים על תכנית הגרעין של ישראל לפני ובמהלך המלחמה. כבר ביום שני צפוי "פרויקט המחקר להיסטוריה הבינלאומית של הפצת נשק גרעיני" במכון וודרו וילסון בוושינגטון להעלות לרשת אתר שיכלול מידע רב ומסמכים שטרם פורסמו - "האוסף של אבנר כהן", אחד מהחוקרים המובילים בעולם בתחום.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

בכתבה נטען כי ביוני 1967 "בכירים ישראלים הזדרזו להרכיב מתקן אטומי ופיתחו תכנית לפוצץ אותו על הר בסיני": לפי הכתבה, שנשענת על מחקריו של כהן ופרסומים נוספים, ישראל תכננה לבצע את הצעד כאזהרה למצרים ולכוחות ערביים נוספים. המידע המלא על הפעילות המסווגת הזו צפוי להיחשף ביום שני.

התכנית כונתה "מבצע יום הדין" על ידי יצחק יעקב (יצה), בכיר במערכת הביטחון לשעבר שפיקח אז על פיתוח נשק בצה"ל. לדבריו, מדובר בצעד חריג שתוכנן למקרה בו ידה של ישראל תהיה על התחתונה במהלך הקרבות: עוד טען יעקב כי בישראל העריכו שפיצוץ גרעיני ירתיע גם את ירדן, סוריה ועירק - אך לבסוף ישראל ניצחה את המערכה במהירות ולא נזקקה אפילו להעברת המתקן הגרעיני.

יעקב הוסיף ואמר כי התכנית זכתה לשם הקוד "שמשון" - בדומה לדרך בה שמשון התנ"כי הפיל עמודים והרג את אויביו יחד איתו. יעקב אמר כי אם ישראל הייתה מפעילה את הנשק, הוא עצמו וצוותו היו ככל הנראה נהרגים בפעולה. פרופ' כהן הסביר לימים כי הפגנת הכוח הגרעינית נועדה "לתת לראש הממשלה לוי אשכול אפשרות אולטימטיבית אם הכל ייכשל". גם שמעון פרס רמז בעבר לנושא: בזכרונותיו הוא תיאר הצעה "מכריעה", מבלי להיכנס לפרטיה, ואמר כי היא נועדה "להרתיע את הערבים ואולי אף למנוע את המלחמה".

"זה הסוד האחרון של מלחמת 1967", אמר אבנר כהן, ששמע מפי יצחק יעקב את פרטי המקרה לפני שיעקב הלך לעולמו בגיל 87 בשנת 2013. "זה היה כל כך טבעי", אמר יעקב לכהן באחת מהשיחות המוקלטות. "יש לך אויב שרוצה לזרוק אותך לים. איך אתה מונע ממנו? מפחיד אותו עם מה שיש לך". ב-2001 נעצר יעקב בטענה שפגע בביטחון המדינה כששוחח על הנושא עם עיתונאי ישראלי.

''האמינו שהפצצה תרתיע את מדינות ערב'', אשכ (אילן ברונר, לע''מ)
''האמינו שהפצצה תרתיע את מדינות ערב'', אשכ (אילן ברונר, לע''מ)

"התקרבנו לשם מאוד - ראינו את ההר וראינו שיש מקום להתחבא בעמק סמוך", הוסיף. המרכז על שם הנשיא לשעבר וודרו וילסון נמצא תחת סכנת קיצוצים בתקציב של טראמפ, אך הפרויקט כבר הוכן מבעוד מועד.
ישראל מעולם לא הודתה בפומבי בארסנל הנשק הגרעיני שעומד לרשותה ושמרה על עמיתות גרעינית. ב"ניו יורק טיימס" גם נטען שדובר השגרירות הישראלית בוושינגטון אמר כי ממשלת ישראל" לא תגיב על תפקידו של מר יעקב" בעבר.

אם ישראל הייתה מוציאה לפועל את הפיצוץ האטומי בסיני ב-1967, האירוע הדרמטי היה שובר 22 שנה של קיפאון גרעיני לאחר הטלת פצצות האטום האמריקניות בהירושימה ונגסאקי. עוד נטען בדיווח כי הפעולה הישראלית נהגתה בהשראת פעולה אמריקנית שהוצעה במלחמת העולם השנייה - פיצוץ גרעיני בסמוך ליפן במטרה לערער את כוחו של הקיסר.

"המטרה הייתה ליצור מצב חדש על הקרקע, מצב שיחייב את המעצמות להתערב ולעצור את המצרים שיגידו לעצמם 'לזה לא היינו מוכנים". לדבריו, המקום שנבחר לפיצוץ היה כ-18 קילומטרים מאבו עגילה, שם הוצב מתקן צבאי מצרי. לפי התכנית, כוח צנחנים קטן היה אמור להסיט את צבא צרים ללחימה באזור המדבר על מנת לאפשר לצוות החשאי להיערך לפעילות ולנחות בשני מסוקים, לאייש עמדת שליטה בסמוך ולהפעיל את הפיצוץ שעלול היה ליצור "פטריית עשן" שהייתה נראית גם עד קהיר.