מערכת החץ משנה את מיקום ישראל במאזן הכוחות בעולם • פרשנות

סיום סדרת הניסויים ממצב את ישראל בתור המדינה היחידה בעולם שיש לה מערכת הגנה של 4 שכבות מפני טילים • הגנה מפני טילים הפכה לתחום הפורה ביותר במערכת היחסים הביטחונית עם ארה"ב

זמן צפייה: 02:31

מערכת "חץ 3" - קפיצה משמעותית ביכולת ההגנה של ישראל // אלון בן דוד

סדרת הניסויים שנערכה באלסקה במערכת "חץ 3", שנועדה לדמות הגנה מפני טילים ארוכי טווח עם ראש גרעיני, משנה את מיקומה של ישראל במאזן הכוחות בעולם, והופכת אותה למדינה היחידה בעולם שיש לה מערכת הגנה של ארבע שכבות מפני טילים שיכולה להתמודד עם מגוון הרקטות והטילים שמקיפים אותנו. המערכת הזו הייתה מבצעית עוד לפני הניסוי האחרון, אבל הוא מהווה קפיצה מאוד משמעותית. ניסויי היירוט הללו מקדימים את הטכנולוגיה האיראנית, כלומר הם מהווים מענה לאיומים שקיימות הערכות שיופיעו מתישהו בעתיד על ידי האיראנים.

האמריקנים מכירים בהשלכות ההרסניות של פגיעה בעורף הישראלי // ברק רביד

הגנה מפני טילים הפכה בשלוש העשורים האחרונים לתחום מוביל ואולי הפורה ביותר במערכת היחסים הביטחונית בין ישראל וארה"ב. זה התחיל עוד במלחמת המפרץ עם טילי הפטריוט שממשל בוש האב סיפק לישראל נגד הסקאדים של סדאם חוסיין. המשיך עם ממשל קלינטון שהאיץ את שיתוף הפעולה והגדיל את המימון למערכת החץ, אחרי זה ממשל בוש הבן שבשנת 2008 החליט להציב בנגב מכ"מ אמריקני רב עוצמה שנותן לישראל 12 דקות התרעה על שיגור טילים מאיראן, וממשל אובמה שהשקיע לפחות מיליארד וחצי דולר בפיתוח "כיפת ברזל" ועוד מאות מיליונים ב"חץ 3", אותו טיל שנורה בשבועות האחרונים.

לכתבות נוספות בנושא >>

ישראל ערכה באלסקה ניסוי ב"חץ 3" – שדימה יירוט טילים מאיראן

פרסום ראשון: הנסיעה החשאית של שגריר ישראל בארה"ב לאלסקה

דיווח: איראן ערכה ניסוי בטיל בליסטי לטווח בינוני

במערכת הנשק ''חץ 3'' באלסקה שבארה''ב
רגע הפיצוץ של מערכת הנשק ''חץ 3'' באלסקה שבארה''ב | צילום: משרד הביטחון

ממשל טראמפ ממשיך את הקו הזה ומשדרג את מערכת היחסים עם ניסוי השיגור באלסקה - שאותו הוא גם מממן. האמריקנים עושים זאת כי הם מכירים באיום הגדול של טילים מעזה, לבנון, סוריה, עיראק ואיראן על ישראל ובהשלכות ההרסניות של פגיעה בעורף. האמריקנים מבינים שכל טיל שמיורט ולא נוחת על ערים בישראל - לא רק מציל חיי אדם מבחינה נקודתית אלא מונע הסלמה רחבה יותר ולעיתים גם מלחמה במזרח התיכון - שעלולה לפגוע גם באינטרסים אמריקנים.

כזכור, מוקדם יותר היום ישראל סיימה בהצלחה סדרת ניסויים שערכה באלסקה במערכת "חץ 3", שנועד לדמות הגנה מפני טילים ארוכי טווח עם ראש גרעיני, שייורטו מחוץ לאטמוספירה. הניסוי נערך על ידי משרד הביטחון, התעשייה האווירית והסוכנות להגנה מפני טילים (MDA) במשרד ההגנה האמריקני. זאת, לאחר שביום שישי פורסם לראשונה בחדשות 13 כי שגריר ישראל בוושינגטון, רון דרמר, ערך נסיעה חשאית לאלסקה, במרכזה עמדו הקשרים הביטחוניים האסטרטגים בין ישראל לארצות הברית - נגד איראן.

השגריר רון דרמר עם בכירי מערכת הביטחון בניסוי החץ באלסקה
השגריר רון דרמר עם בכירי מערכת הביטחון בניסוי החץ באלסקה | צילום: משרד הביטחון

במהלך הניסוי שהתקיים בשבועיים האחרונים, יירטה המערכת בפעם הראשונה מקבץ מטרות שהגיעו בעת ובעונה אחת, על ידי מספר מיירטים שפגשו אותן. לפי פרסומים מסוימים, המערכת אף מסוגלת לנטרל טילים גרעיניים. הניסוי הוא חלק ממערכת יחסים מאוד הדוקה בין ישראל לארצות הברית בכל הנוגע להגנה מטילים - ומי שמימן את רובו היה הממשל האמריקני.

ראש הממשלה ושר הביטחון בנימין נתניהו אמר בפתח ישיבת הממשלה כי "הניסויים הצליחו מעבר לכל דמיון, הביצוע היה מושלם - כל פגיעה בול. היום יש לישראל את היכולת לפעול נגד טילים בליסטיים שישוגרו נגדנו מאיראן או מכל מקום אחר. זהו הישג אדיר לביטחון ישראל, יידעו אויבינו שגם בהגנה וגם בהתקפה - נוכל להם".