עתירת הנערות נגד צה"ל: "דורשות לשרת כלוחמות חוד בשריון"

המועמדות לגיוס דחו את תשובת הרמטכ"ל כוכבי בעתירה לאפשר להן לשרת כלוחמות, וביקשו להרחיב את הפיילוט מעבר למערך הגנת הגבולות: "הבחנתם ברורה – גברים לחזית, נשים לעורף"

זמן צפייה: 02:23

הנערות שעתרו לשילוב נשים בתפקידי לוחמה בחיל השריון דחו היום (שני) את תשובת הרמטכ"ל לעתירה, לפיה ישולבו נשים במערך להגנת גבולות בלבד – כפי שנקבע בעקבות הפיילוט שנערך. לדבריהן, יש לשלב נשים גם בתפקידים התקפתיים, ולצאת לפעילויות מבצעיות שונות - בתוך גבולות המדינה ומחוץ לה - בהתאם לצרכי הצבא.

מערך הגנת הגבולות, לדבריהן, "מצוי ב'פריפריה' של הלחימה, ומטרתו העיקרית היא ביצוע משימות בטחון שוטף בגבולות המדינה. מערך זה מאופיין בהכשרה קרבית וסיווג לוחם פחותים, על כל המשתמע מכך, ואף ההתקדמות המקצועית בו מוגבלת מעצם טבעו".

"בעוד גברים מגויסים לתפקידי הלוחמה בשני המערכים, צה"ל מאפשר גיוס נשים כלוחמות למערך הגנת הגבולות בלבד. כך, על פי תגובת המדינה, בכוונתו לנהוג גם בגיוס נשים במקרה זה", הוסיפו. "לכל אורך התגובה שזורה באופן ברור ההבחנה: גברים בחוד, נשים בגבולות, גברים בחזית - ונשים לעורף".

עוד בחדשות 13:

הרמטכ"ל הכריע: פרויקט שילוב הנשים כלוחמות בשריון – יימשך

2 צעירות עתרו לבג"ץ בבקשה להתגייס כלוחמות בשריון

חרף הפיילוט המוצלח: צה"ל ביטל הטמעת לוחמות בחיל השריון

אחת ממפקדות הטנק הראשונות בצה"ל
אחת ממפקדות הטנק הראשונות בצה"ל | צילום: דובר צה"ל

בתחילת החודש הורה הרמטכ"ל אביב כוכבי על המשך שילובן של נשים בחיל השריון. "במרוצת השבועות האחרונים ובהמשך לפיילוט לשילוב נשים בטנקים במערך הגנת הגבולות, קיים הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי, סדרת דיונים בפורום נרחב, שכלל חברים במטה הכללי וקצינים בכירים בחיל השריון, לצורך בחינת יכולת שילובן של נשים בטנקים בהגנת גבולות", נמסר מדובר צה"ל. "תרומתן של הנשים בצה"ל הייתה ותמשיך להיות משמעותית ביותר. שילוב נשים בצה"ל בכלל, לרבות בפעילות מבצעית, הוא חשוב ומתבקש, זאת לצד ההכרח בשמירה על הדרישות המקצועיות לכל תפקיד".

שילוב הלוחמות בפעילות מבצעית יעשה בשל הראשון תחת אוגדה 80, באזור הגבול עם ירדן, ויחל כבר השנה. הצוותים בטנקים יהיו בהפרדה מגדרית, ולא יתאפשרו צוותים מעורבים.

מפקדות הטנקים הראשונות בצה"ל
מפקדות הטנקים הראשונות בצה"ל | צילום: דובר צה"ל

שבוע קודם לכן עתרו לבג"ץ גם אסנת לוי ונגה שינה, שתי מפקדות הטנק הראשונות שביצעו את הפיילוט לחיל השיריון בהצלחה לבג"ץ נגד שר הביטחון נפתלי בנט והרמטכ"ל אביב כוכבי, בדרישה לגייס נשים כלוחמות ולאפשר להן לשרת במילואים כטנקיסטיות. לעתירה הצטרף הקצין שלהן, אפיק שמע, שהצהיר שכי השתיים ביצעו את כל ההכשרה כנדרש. כך פורסם לראשונה בגל"צ.

לדברי לוי ושינה, "צה"ל של 2020 מפלה נשים לרעה - רק בשל היותן נשים" ולטענתן, הפיילוט בו השתתפו עבר בהצלחה. בעתירתן, לוי ושינה ציינו כי הימענות מערכת הביטחון מטיפול בנושא שילוב הנשים בחיל השיריון מהווה "החלטה פסולה הפוגעת בשיוויון לנשים בצורה מהותית ובאפשרות למימוש הפוטנציאל הטמון בהן".