ההישג המודיעיני של שב"כ: חוסל ראש תשתית גוב האריות בשכם

יומיים אחרי החיסול שיוחס לישראל באמצעות אופנוע ממולכד, מידע מודיעיני מדויק הוביל את כוחות הביטחון לכינוס של חברי הכנופייה בלב הקסבה של שכם - ולהשמדת תשתית הטרור שלה. גנץ: "אין ולא יהיו ערי מקלט לטרוריסטים"

זמן צפייה: 01:31

בשירות הביטחון הכללי יכולים להיות מרוצים הבוקר (שלישי) בעקבות השמדתה של מעבדת מטענים ששימשה את כנופיית "גוב האריות" והיוותה תשתית לכמה פיגועי טרור, זאת בזכות מידע מודיעני מדויק של שב"כ ויחידת 8200 שהוביל לכינוס של חברי הכנופייה בדירת מסתור בקסבה של שכם.

ראש שב"כ רונן בר והרמטכ"ל אביב כוכבי פיקדו הלילה על המבצע המשמעותי ביותר של כוחות הביטחון נגד "גוב האריות" מחפ"ק שב"כ במרכז הארץ, ואת הפעולה אפשר היה לסכם בהצלחה עוד לפני עלות השחר - כאשר התברר כי התשתית הושמדה כליל. בהודעה משותפת של צה"ל, שב"כ והמשטרה הבוקר נמסר כי חוסל ראש כנופיית גוב האריות וודיע לחוח, תושב הקסבה של שכם בן 31, אשר היה היעד המרכזי של המבצע.

במהלך הפעילות בשטחים הלילה נהרגו שישה פלסטינים, מתוכם חמישה בשכם, בהם שלושה מחבלים מגוב האריות. חמישה מבוקשים נוספים מהארגון נעצרו, והיעד של צה"ל הוא ששכם לא תהפוך לג'נין. התשתית שהושמדה שימשה את הארגון לפיגוע בו נהרג הלוחם סמ"ר עידו ברוך, אך המחבלים שהרגו אותו לא היו בדירה ולא היו יעד לפעולה.

וודיע אל לחוח, בכיר גוב האריות בשכם
וודיע אל לחוח, בכיר גוב האריות בשכם

הפעולה הגיעה יומיים אחרי החיסול שיוחס לישראל באמצעות אופנוע ממולכד בלב הקסבה של שכם, בו נהרג בכיר "גוב האריות" תאמר אל-כילאני. באותו ערב פורסם במהדורה המרכזית כי ישראל העבירה מסר לרשות הפלסטינית לפיו אם היא לא תתמודד עם כנופיית הטרור - ישראל תחזור לבצע סיכולים ממוקדים בשטחי יהודה ושומרון.

מקורות פלסטיניים מסרו הבוקר כי כנופיית "גוב האריות" כעת בעמדת התגוננות, וכי מתנהל ויכוח בין חבריה על מי יוביל וינהיג אותה לאחר חיסול ומעצר בכירים ופעילים בולטים בארגון. בקרב בכירי הרשות הפלסטינית יש חשש כי "רעיון ההתנגדות" של הכנופייה יתפשט להתארגנויות אחרות בשטחים.

פעילות כוחות צה''ל הלילה בשטחים
פעילות כוחות צה''ל הלילה בשטחים | צילום: דובר צה''ל

ראש הממשלה יאיר לפיד התראיין הבוקר לאפי טריגר בתוכנית "בוקר טוב ישראל" בגלי צה"ל, והתייחס לחיסול הבכיר ב"גוב האריות": "אם אתה רוצה לעשות משהו, תעשה. אל תקשקש עליו בתקשורת. רק צריך לדעת - כל מי שמתכנן פיגועים, שגורלו עלול להיות מר". שר הביטחון בני גנץ מסר הבוקר: "אין ולא יהיו ערי מקלט לטרוריסטים. נמשיך לפעול מול כל מי שינסה לפגוע באזרחי ישראל בכל מקום ובכל זמן שיידרש".

השר לביטחון הפנים עמר בר-לב מסר: "שבחים לכוחות ימ"מ, צה"ל ושב"כ על פעולה נחושה, מקצועית ובתנאים מורכבים מאוד הלילה בשכם, שהשמידה תשתיות טרור פלסטיני ופגעה במחבלים שאחראים על פיגועים ותיכננו פיגועים נוספים. מדינת ישראל תמשיך ליזום, לתקוף ולהפתיע את המחבלים - אלו שמבצעים ואלו ששולחים אותם - בכל מקום ובכל זמן, ותדע לפגוע בהם. יידע כל מי שמאיים על ביטחונם של אזרחי ישראל, כי דמו בראשו".

במפלגת בל"ד גינו הבוקר את הפעולה בשכם, ויו"ר הרשימה סמי אבו שחאדה מסר: "מה שקרה הלילה בשכם הוא פשע מלחמה וטרור לכל דבר. לפיד וגנץ מובילים את האזור להסלמה מתוך רצון להרוויח עוד קולות בבחירות, ככה בדיוק נראית ממשלת "השינוי". אנחנו קוראים לסיום המצור האלים על שכם והטרור שמופעל על התושבים. נמשיך לפעול להקמת מדינה פלסטינית וסיום משטר הכיבוש והעליונות היהודית".

פעילות כוחות צה''ל הלילה בשטחים
פעילות כוחות צה''ל הלילה בשטחים | צילום: דובר צה''ל

בתוך כך, דובר יו"ר הרשות הפלסטינית, נביל אבו רודיינה, אמר הלילה כי אבו מאזן קיים שיחות דחופות כדי לעצור את "תוקפנות הכיבוש כנגד בני עמנו בשכם". לדבריו אבו מאזן עוקב אחר המתרחש ומחזק את עמידתם האיתנה של תושבי שכם. אבו רודיינה תיאר את המתרחש בשכם כ "פשע מלחמה" והטיל על ישראל את האחריות להשלכות מעשיה, כך דיווחה סוכנות הידיעות הפלסטינית "מען".

ראש הלשכה המדינית של החמאס, אסמאעיל הנייה, אמר הבוקר בהודעה לכלי התקשורת: "שכם רושמת בדם השהידים נתיב של פאר וגאווה. הקורבנות הללו רק יוסיפו להתנגדות בגדה המערבית. הכיבוש יתחרט על הפשעים הללו. 'גוב האריות' הוא כוח משמעותי בפלסטין וימשיך להיות חממה לכל לוחמי ההתנגדות".

פעילות כוחות צה''ל הלילה בשטחים
פעילות כוחות צה''ל הלילה בשטחים | צילום: דובר צה''ל

כנופיית הטרור "גוב האריות" אחראית בין היתר לפיגוע הירי בו נהרג לוחם צה"ל סמ"ר עידו ברוך. כמו כן, זו אותה כנופיית טרור ששילחה מחבל לפיגוע בתל אביב, פיגוע שנמנע הודות לערנות שוטרים במקום, ולהנחת מטען הנפץ בתחנת הדלק בקדומים.

בנוסף, התשתית ניסתה לבצע פיגוע מטען בהר ברכה ולהשליך רימון רסס לעבר כוח צה"ל בסמוך לחוות גלעד וכן אחראית להוצאת שורת פיגועי ירי במרחב העיר שכם. לאורך התקופה האחרונה, וביתר שאת בימים האחרונים, תשתית זו המשיכה לגייס, לתכנן וליזום פיגועים לעבר יעדים ישראלים.