אלפי שיגורים ביום והרס רב: התרחישים למלחמה בצפון - וההיערכות

מאז 7 באוקטובר שיגר חיזבאללה יותר מ-4,800 רקטות וכטב"מים לעבר העורף הישראלי. על-פי הערכות בצה"ל, ביום לחימה אחד הוא מסוגל לשגר בין 3,000 ל-4,000 רקטות - שרובן המוחלט מגיע עד לטווח של 40 קילומטרים. אבל הרקטות הן רק חלק מהסיפור. מול מי אנחנו מתמודדים מעבר לגבול הצפוני - ומהם הצעדים שנוקטת ישראל?

זמן צפייה: 02:11

חרף ההסלמה המורגשת בגבול הצפון בתקופה האחרונה, עם אינספור אזעקות וירי בלתי פוסק שגובה חיי אדם וגורם להרס רב ושריפות ענק - כלל לא בטוח שאנחנו לקראת מלחמה כוללת בלבנון מול ארגון הטרור חיזבאללה.

מאז 7 באוקטובר, חיזבאללה שיגר יותר מ-4,800 מאות רקטות וכטב"מים לעבר העורף הישראלי, אלא שעל-פי הערכות בצה"ל, ביום לחימה אחד ארגון הטרור מסוגל לשגר בין 3000 ל-4000 רקטות. ב"חיל האוויר" של חיזבאללה יש, לפי ההערכות, גם כ-2,000 כטב"מים מסוגים שונים, מה"אבאביל" ששוגר במלחמת לבנון השנייה, ועד טיסנים קטנים. שכפי שראינו אתמול, קשה עד בלתי אפשרי לאתר אותם כשהם טסים נמוך באזור הררי.

כמו כן, על-פי ההערכות, לחיזבאללה יש היום בין 150-160 אלף טילים ורקטות, כשהרוב המוחלט של הארסנל של הארגון מגיע עד לטווח של 40 קילומטרים, עד קו חיפה-טבריה. חיזבאללה מחזיק באלפי רקטות גם לטווח של תל אביב וגוש דן, ויש לו רקטות כבדות שאותן הוא יכול לכוון גם למתקנים אסטרטגיים כמו בסיסי חיל האוויר ותחנות כוח.

צה"ל לבנון חיזבאללה תרגיל חטיבת גולני בגבול הצפון
תרגיל חטיבת גולני בגבול הצפון | צילום: דובר צה"ל

יחד עם זאת, הרקטות שברשות ארגון הטרור הן רק חלק מהסיפור, משום שלרשותו של חיזבאללה עומדים עשרות אלפי לוחמים-מחבלים, כאשר הסיירת, כוח רדואן, שאותו הוא מיקם בתחילת המלחמה על הגדר ומטרתו לחדור לישראל, מונה אלפי מחבלים.

חילופי אש בגבול הצפון
חילופי אש בגבול הצפון (ארכיון) | צילום: איל מרגולין, פלאש 90

צה"ל הכין בשנים האחרונות תוכנית מלחמה שבה הושקעו רוב המודיעין ומשאבי הצבא, שכוללת אלפי פצצות ביום על יעדי חיזבאללה, וכמובן תוכנית לכניסה קרקעית של עשרות אלפי חיילי צה"ל לעומק לבנון. השאלה הקשה בישראל היא האם אפשר להגיע לתוצאה הזאת באמצעות המשך פגיעה בחיזבאללה מהאוויר ודחיקת כוח רדואן בלי מלחמה כוללת - מה שכמובן עדיף על התרחיש הקשה של מלחמה.